در اسناد منتشر شده ، تعداد 30 راس "کل" در دو منطقه حفاظت شده استان صادر شده است که بنابر آن تعداد 20 راس به منطقه دنای شرقی و تعداد 10 راس هم در منطقه حفاظت شده خائیز صدور مجوز شده است!
کد خبر: ۸۱۵۱۰۵
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷ 18 January 2020

 
کهگیلویه و بویراحمد به گفته بسیاری از کارشناسان یکی از بی نظیرترین زیستگاه های حیت وحش در کشور است که گونه های بسیار نادری را در روزگارهای قدیم در خود داشته است اما طی سال های زیاد و به دلیل شکار بی رویه و دست درازی انسان به محیط زیست اینگونه ها ، برخی منقرض و برخی هم تا مرز انقراض پیش رفته اند. اما چند سالی است که در برخی ناطق به صورت حفاظت شده ، احیا و محافظت از برخی گونه های جانوری در دست اقدام قرار گرفت.
هر چند گاهی خبرهایی از سهل انگاری در محافظت از این گونه ها مخابره می شود و یا اینکه برخی سودجویان و افراد متخلف اقدام به شکار غیر مجاز می کنند و مشکلاتی حتی امنیتی ایجاد می شود اما انتشار برخی اسناد که نشان دهنده صدور مجوز برای شکار برخی گونه های جانوری در مناطق حفاظت شده بسیار غیر معمول و تعجب آور است!
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد امروز خبرگزاری تسنیم اقدام به انتشار اسنادی کرد که بر اساس آن مجوز شکار تعدادی چارپا از جمله ، قوچ ، کل ، آهو و گراز را برای شکارچیان خارجی صادر کرده است!
در ابتدای این گزارش آمده است : سازمان حیط زیست در حالی که هنوز پاسخی برای انتقادات نسبت به شکارفروشی‌های سال گذشته‌اش به افکار عمومی ارائه نکرده با صدور ۳۴۷ پروانه شکار چارپا در ۱۲ استان کشور، شوک جدیدی به حیات وحش وارد می‌کند؛ مجوزهای "شکار ویژه" برای کشتار قوچ، کل، آهو و گراز.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، در اسناد منتشر شده ، تعداد 30 راس "کل" در دو منطقه حفاظت شده استان صادر شده است که بنابر آن تعداد 20 راس به منطقه دنای شرقی و تعداد 10 راس هم در منطقه حفاظت شده خائیز صدور مجوز شده است!
این گزارش می افزاید : سازمان حفاظت محیط زیست که نیمه اول سال جاری مجوزی برای شکار چارپایان صادر نکرده بود حالا در ماه‌های پایانی سال، مجوز کشتار 151 قوچ، 124 کل، 22 آهو و 150 گراز را در مناطق آزاد و چهارگانه محیط زیست صادر کرده که بخش عمده آن، پروانه شکار ویژه است یعنی مجوز شکار در مناطق چهارگانه محیط زیست از جمله پناهگاه‌های حیات وحش.
این مجوزها در حالی به کشتار حیات وحش در 12 استان کشور منجر خواهد شد که پیشتر متخصصان حوزه حیات وحش، صدور هرگونه مجوز شکار را مستلزم اعلام برآورد جمعیت گونه در زیستگاه مورد دانسته‌اند اما سازمان حفاظت محیط زیست که سال‌ گذشته هم نتوانست با ارائه آمار و روش برآورد جمعیت حیات وحش، افکار عمومی را اقناع کند حالا تعداد بیشتری مجوز شکار صادر کرده است! آن هم برای گونه‌های نایابی چون آهو و در زیستگاه‌های شاخصی چون پناهگاه حیات وحش حیدری که باید ذخیره‌گاهی برای جمعیت وحوش باشد اما در سایه شکارفروشی‌های سازمان حفاظت محیط زیست به جولانگاه شکارچیان خارجی تبدیل می‌شود.
لازم به ذکر است که مجوز شکار چارپایان در قرق‌ها و شکارگاه‌های اختصاصی به صورت جداگانه صادر می‌شود و حساب آن از این 347 مجوز که برای شکار حیات وحش که در داخل مناطق چهارگانه محیط زیست و مناطق آزاد صادر می‌شود، جداست.
در ادامه این گزارش آمده است : سال 97 سازمان حفاظت محیط زیست برای شکار چارپایان در مناطق چهارگانه 105 مجوز در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد و کرمان صادر کرد؛ حالا افزایش تعداد مجوزها و همچنین گسترس استان‌ها به آذربایجان غربی، ایلام، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، قزوین، کرمان، مرکزی، یزد، همدان، کهگیلویه و بویر احمد و اصفهان حکایت از برنامه‌ریزی این سازمان برای گسترش شکارفروشی در سراسر کشور دارد.
بدین ترتیب در حالی که هشدارهای متخصصان حوزه محیط زیست و دانشگاهیان نسبت به پیامدهای شکارفروشی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه دارد، این سازمان بی‌توجه به اصل خرد جمعی، اصول علمی و تبعات اجتماعی شکار در شرایط کنونی زیستگاه‌ها بر فروش مجوز شکار اصرار دارد.
مجوزهایی که بخش عمده آن به شرکت‌های گردشگری تعلق می‌گیرد تا با دعوت از شکارچیان خارجی، بساط تفریح بیگانگان را در زیستگاه‌های کشور بگسترانند، بی‌توجه به اینکه "مراجع تقلید از جمله رهبر انقلاب، شکار تفریحی را جایز ندانسته و در برخی موارد حرام اعلام کرده‌اند."
این اصرار لجام‌گسیخته سازمان حفاظت محیط زیست بر فروش مجوزهای شکار، ظاهراً موضوعی است که ورود دستگاه‌های نظارتی را طلب می‌کند پیش از آنکه زیستگاه‌های کشورمان برای همیشه از حضور حیات وحش تهی شود.
نکته مهم این است که با توجه به توضیحات این گزارش و مطرح شدن صدور چنین مجوزهایی که پای شکارچیان خارجی را به زیستگاه های چارپایان حفاظت شده باز کرده است ، آیا باید منتظر ورود این شکارچیان خارجی به کهگیلویه و بویراحمد هم باشیم ؟
شکار
شکار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
بویر احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
اینا همه شریکن و دستشون تو یک کاسیه و دارند محیط زیست را نابود می کنن اون پولا را هم خودشون میزنن جیب
سید محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
مجوز شکار به بنده وشما هاداده اند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار