با نگاهی به دور جاری انتخابات می بینیم باز هم همین وضعیت حاکم است و "کهگیلویه در قرق" همان تفکر و همان افراد است و هیچ گونه راهی برای برون رفت از این وضعیت مهیا نیست و متاسفانه حمایت های کورکورانه به شدت افزایش یافته است!
کد خبر: ۸۱۴۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 19 January 2020

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، تحلیل سیاسی ، با نزدیکی به زمان انتخابات ، فعالیت های سیاسی ! در کهگیلویه و بویراحمد شدت می گیرد و افراد و گروه های سیاسی و قومیتی اقدام به برگزاری نشست های متعدد همراه با بزرگنمایی در تعریف و تمجید از چهره انتخاباتی مورد نظر خود می کنند.
در چهار شهرستان کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده هم همین وضعیت حاکم است و با گذشت 4 دهه از انقلاب این منطقه سیاست زده همچنان در مسائل توسعه ای لنگ می زند و متاسفانه هیچ چشم انداز امیدوار کننده ای هم پیش رو نیست!
بی شک عدم توسعه یافتگی این مناطق بی ارتباط با نوع نگاه ها به انتخابات نیست . با نگاهی به منتخبان انتخاباتی برای ورود به مجلس در این حوزه متوجه خواهیم شد که تقریبا اکثر این نمایندگان چندان تخصصی در خصوص نمایندگی مجلس نداشته اند بلکه بر اثر برجسته شدن برخی شاخص های متضاد با روح نمایندگی ، توانسته اند وکیل مردم شوند!
حوزه انتخابیه ، کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده ، هم اکنون و در یازدهمین دور از انتخابات مجلس دقیقا به همان تفکرات قدیمی برگشته و میدان دار رقابت چهره هایی هستند که برخی با کهولت سن مواجهند! و در خوشبینانه ترین حالت در خصوص آن ها باید گفت چندان انگیزه و توانی برای جریان سازی توسعه ای ندارند! از طرف دیگر برخی نمایندگی مجلس را با کار اجرایی اشتباه گرفته اند ! به گونه ای که در همه کارهای اجرایی دخالت مستقیم دارند و اینگونه برای مردم عامی باورپذیر کرده اند که بدون آنان دولت نمی تواند هیچ کاری انجام دهد!
با نگاهی به عقبه برخی چهره برجسته انتخاباتی چهار شهرستان ، کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده به مواردی برخورد خواهیم کرد که اگر روند آن عقبه تا وضعیت فعلی را خیلی سریع در ذهن مرور کنیم ، یک دگرگونی می بینیم که باعث حیرت و تاسف شدید خواهد شد ! چهره هایی که از یک زندگی معمولی و ساده به زندگی های مرفه همراه با موقعیت اجتماعی خوب رسیده اند!
مطمئنا هدف از اشاره به گذشته این افراد ، خدای ناکرده بحث تهمت و متهم کردن به چیزی و یا حسادت به آنان نیست و حتما اگر به جایی رسیده اند بنابر لیاقت و شایستگی خودشان و استفاده از موقعیت های زندگی شان بوده است. اما واقعیت این است که در زندگی سیاسی آنان جای نقد بسیار است و انتظار این بود افرادی که توانسته اند بار خود را در این انقلاب ببندند ، حداقل حوزه سیاسی و مجلس را به متخصصین واگذار می کردند و در همان حوزه های خود می ماندند! و یا اینکه سرنوشت مردم را قربانی جنگ و جدل ها و انتقام های شخصی خود نمی کردند!
گاهی وقتی گفته می شود کهگیلویه پیشرفتی نداشته است عده ای بحث آب و گاز و تلفن و بیمارستان را وسط می کشند که به نظر می رسد این نوعی فرافکنی است چرا که پس از گذشت 40 سال از انقلاب ، گره زدن توسعه واقعی و همه جانبه با بحث احداث مدرسه و گاز و تلفن ، نهایت بی انصافی است ! اگر نگاهی به استان های اطراف کهگیلویه و بویراحمد بیاندازید با جوامع پیشرفته ای مواجه می شوید که جنس بیکاری جوانانشان هم با بیکاری این استان متفاوت است ! 
وقتی تفکر سیاسیون منیت باشد مطمئنا توسعه همه جانبه بسیار سخت است ! در این منطقه و استان تصوری که از نمایندگی مجلس ایجاد شده است ، اجرایی است آن هم فراتر از دولتی که خود تنها مجری امور است ! البته ضعف و وضعیت بیمارگونه دولت ها را هم باید مزید بر علت دخالت قانون گذار در امور اجرایی دانست!
نکته تاسف برانگیز دیگر اینکه برخی از نخبگان علمی و سیاسی منطقه تنها زیر سایه ی این افراد غیر نخبه و غیر سیاسی می توانند رشد کنند و البته همین هم چماقی بالای سر آنان است که اگر بخواهند روزی صحبت از تئوری توسعه داشته باشند تا چه رسد به ارائه برنامه اجرایی و عملکردی ! ، بدون داشتن پشتوانه ، مورد تمسخر و تحقیر قرار خواهند گرفت!
تاسف بارتر اینکه برخی نخبگان فرهنگی و رسانه ای به ابزار تبلیغاتی این افراد تبدیل شده اند و هیچ انگیزه یا همتی برای تغییر وضعیت موجود ندارند و هیچ موقع از خود نمی پرسند چرا چهار شهرستان کهگیلویه نتوانسته اند به اندازه ای که برخی از این افراد توسعه شخصی یافته اند ، توسعه یابند؟!
اینکه چطور افرادی که دارای کمترین شاخص ها برای نمایندگی مجلس هستند ، اینگونه افراد دارای شاخص ها را کنار می گذارند به دلایل مختلفی بستگی دارد از جمله ، فقر فرهنگی ، فقر مادی ، بزرگنمایی از توانایی برخی افراد ، عدم شناخت واقعی از جایگاه و وظایف نمایندگی مجلس و برخی موارد دیگر ! اما در این بین نقش افراد تحصیل کرده و دارای نفوذ اجتماعی در این گمراهی سیاسی بسیار چشمگیر است به گونه ای آدرس های غلط این افراد ، هم راه را کج می کند و هم انتظارات از نماینده را!
تاسف برانگیز است وقتی سابقه تاریخی نمایندگان حوزه را در ادوار مختلف مجلس بررسی کنیم ! تقریبا تاثیرگذاری چندانی نداشته ایم! تنها برآورده شدن موارد شخصی ، رواج نوعی روحیه و رویه معامله گری و قوم گرایی و گاهی معدود مواردی هم از برآوردن درخواست های حزبی و گروهی ، مشاهده می شود!
در این بین ، محدود شدن رقابت انتخاباتی برای برخی سیاسیون از طیف های سیاسی و خیال راحت آنان و معرفی افراد ضعیف از طرف برخی از این طیف ها ، عملا میدان را در اختیار افرادی قرار داده است که بیشتر به دنبال تقویت وجهه خود و افزودن بر قدرت خویشند که در چنین شرایطی می توان گفت دستگاه های حاکمیتی ناظر بر انتخابات هم بخشی از این وضعیت موجود را عامل شده اند!
با نگاهی به دور جاری انتخابات می بینیم باز هم همین وضعیت حاکم است و "کهگیلویه در قرق" همان تفکر و همان افراد است و هیچ گونه راهی برای برون رفت از این وضعیت مهیا نیست و متاسفانه دوز حمایت های کورکورانه هم به شدت افزایش یافته است!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار