گاز مونوکسید کربن، گازی بی بو، بی مزه، بی رنگ و سمی است و نوعی قاتل خاموش محسوب می‌شود.
کد خبر: ۸۱۴۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵ 16 January 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: محمد اشکان مصلحی فوق تخصص ریه کودکان در بیمارستان شهید آیت الله دستغیب اظهار کرد: گاز مونوکسید کربن،گازی بی بو، بی مزه، بی رنگ و سمی است و در واقع زمانی فرد به مسمومیت با این گاز پی می‌برد که قادر به انجام هیچ کاری نیست، از این رو مسمومیت با این گاز، از موارد اورژانسی و نوعی قاتل خاموش محسوب می‌شود.

او ادامه داد: همه افراد بویژه افراد با سن پایین، سالمندان و افراد با مشکلات قلبی عروقی در صورت بی احتیاطی، خطر این مرگ خاموش هستند.

محمد اشکان مصلحی اضافه کرد: بنابراین نقش آگاهی رسانی نسبت به شیوه انتشار این گاز و پیشگیری از مسمومیت و شیوه مواجهه با آن بسیار اهمیت دارد.

او گفت: مواجهه با گاز مونوکسید کربن به صورت طولانی مدت و با میزان کم، همان اندازه کشنده و خطرناک است که فرد به میزان بالا در کوتاه مدت در معرض این گاز سمی است.

فوق تخصص ریه کودکان در بیمارستان شهید آیت الله دستغیب تصریح کرد: گاز مونوکسید کربن از احتراق ناقص گاز و یا هر نوع ماده سوختنی، اغلب به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی ناقص و خراب، گرم کردن ماشین در گاراژ و تعمیرگاه‌ها و وسایل گازسوز ایجاد می‌شود.

محمد اشکان مصلحی افزود: تنها راه تشخیص وجود آن در محیط، استفاده از دستگاه‌های «دتکتور» یا همان آشکارساز و هشدار دهنده‌های گاز‌ها است.

او ادامه داد: هر چند، میزان کم این گاز در بدن از راه سیستم تنفسی دفع می‌شود، اما در اندازه‌های بالاتر، مسمومیت به دنبال دارد.

فوق تخصص ریه کودکان در بیمارستان شهید آیت الله دستغیب اضافه کرد: این گاز سبب کاهش اکسیژن رسانی در خون شده و نشانه‌های مسمومیت با آن نیز، شبیه به نشانه‌های سرماخوردگی و مسمومیت غذایی است که می‌توان به مواردی، چون سَردرد، خستگی، گیجی، تنگی نفس، تاری دید و تهوع اشاره کرد.

او تصریح کرد: فرد مسموم ابتدا دچار خواب آلودگی شده و ادامه این وضعیت، موجب مرگ می‌شود.

محمد اشکان مصلحی بیان کرد: در صورت مشاهده این نشانه ها، باید به سرعت در گام نخست، پنجره‌ها را باز کرده و با حوله مرطوب، دهان و بینی خود را بپوشانیم، شیر گاز را بسته، فرد مسموم را به محیط بیرون منتقل کرده و با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیریم و یا فرد مسموم را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی برسانیم تا دریافت اکسیژن و دیگر مراحل درمان انجام شود.

او افزود: تعمیر یا حذف وسایل خراب گرمایشی در خانه و مدرسه و همچنین استانداردسازی و استفاده از تهویه مناسب از جمله اقدامات پیشگیری و محافظتی مهمی است که با انجام آن می‌توان از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن و عواقب جبران ناپذیر آن، پیشگیری کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار