خسرو شهبازی در آیین آغاز به کار پروژه خیر ساز آبخیزداری کاریان لارستان، گفت: از آنجایی که بیشتر آب مورد استفاده در کشور از آبهای زیرمینی تامین می‌شود جزو کشورهای بحرانی و فوق بحرانی از نظر منابع آب زیرزمینی بوده و چون برداشت ما از سفره‌ها بیش از ورودی آب به آنهاست و بهترین راهکار برای ذخیره این آب‌ها انجام پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری است.
کد خبر: ۸۱۲۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵ 10 January 2020

تابناک فارس به نقل از ایسنا:خسرو شهبازی در آیین آغاز به کار پروژه خیر ساز آبخیزداری کاریان لارستان، گفت: از آنجایی که بیشتر آب مورد استفاده در کشور از آبهای زیرمینی تامین می‌شود جزو کشورهای بحرانی و فوق بحرانی از نظر منابع آب زیرزمینی بوده و چون برداشت ما از سفره‌ها بیش از ورودی آب به آنهاست و بهترین راهکار برای ذخیره این آب‌ها انجام پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری است.

معاون وزیر جهادکشاورزی، از خیرین آبخیزدار به عنوان بازوان توانمند سازمان در انجام پروژه‌های آبخیزداری یاد کرد و افزود: خوشبختانه مردم بخصوص در مناطق گرمسیری و کم بارش به این باور رسیده‌اند که انجام پروژه‌های آبخیزداری بهترین راهکار برای استفاده بهینه از بارش‌های سیلابی و انتقال آب ارزشمند برای تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی و همچنین پیشگیری از فرسایش خاک و است.

او خاطرنشان کرد: میزان بارش در کشور ما یک سوم متوسط آن در دنیا است و از نظر جغرافیایی در منطقه ای خشک و شکننده واقع شده‌ایم که هر ۱۰ سال با ۱۱ میلیمتر کاهش بارش و بیش از ٥٠ میلیمتر افزایش تبخیر و تعرق مواجه هستیم که همه منجر به این شده که بارش‌ها در منطقه ما سیلابی و ویرانگر باشد، به همین خاطر نیازمند برنامه ریزی جامع برای مدیریت حوضه‌های آبخیز و کنترل سیلاب‌ها هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس نیز در این مراسم ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و عرض تقدیر از خیرین آبخیزدار افزود: انجام کار خیر در حوضه آبخیزداری هزینه نیست بلکه باقیات صالحات است که موجب خوشنامی ابدی خواهد شد.

شهرام منتصری گفت: در این پروژه خیرین متقبل شدند بخشی از هزینه انجام کار را بر عهده بگیرند که امیدواریم پس از احداث مشکلات عدیده‌ای از مردم منطقه که معیشت شان دچار مشکل شده برطرف شود.

او افزود: برای انجام این پروژه ٧٥ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که ٢٦ میلیارد ریال آن را خیرین تامین می‌کنند و مابقی توسط دولت و از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس ادامه داد: امیدواریم در کنار سایر خیرین در بخش ‌های مختلف، مجمع خیرین آبخیزداری نیز فعال تر شوند و این کار به فرهنگ عمومی تبدیل شود و روزی شاهد به ثمر نشستن این پروژه‌ها و اثرات مثبت آن چه در خشکسالی‌ها و چه در تر سالی‌ها باشیم، چرا که پروژه‌های آبخیزداری در سالهای پربارش باعث پیشگیری از بروز سیلاب‌های ویرانگر و در خشکسالی‌ها با ذخیره آب ارزشمند به سفره‌های آب زیرزمینی نیاز کشاورزان را برآوده خواهد کرد.

ابوالقاسم حسین پور، مدیر کل کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور هم در این مراسم بر اهمیت پروژه‌های خیر ساز آبخیزداری تاکید کرد و افزود: با انجام پروژه‌های تلفیقی سازه‌ای و بیولوژیک می‌توان سیلاب‌های ویرانگر را به فرصتی برای مقابله با خشکسالی و کم آبی تبدیل کرد و در این راه مشارکت مردم محلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 پروژه بند خاکی حوضه آبخیز کاریان لارستان به همت خیران نیک اندیش برادران محمدی و پایدار در روستای کاریان احداث خواهد شد و با توجه به تقارن آیین کلنگ زنی این پروژه با گرامیداشت یاد سردار سرافراز امنیت و اقتدار میهن ، بنام سد آبخیزداری سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی نامگذاری شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار