مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان گفت: جمعیت این استان از سال ۱۴۰۳ وارد مرحله پیری خواهد شد، به این معنا که ۳۰ درصد جمعیت آن زمان را سالمندان تشکیل می‌دهد.
کد خبر: ۸۰۸۰۴۶
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۹ 23 December 2019

حسین غفرانی کجانی روز دوشنبه در نشست خبری اظهارداشت: در آن زمان جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال که جمعیتی بالقوه هستند در مقایسه با الان کمتر خواهد بود و شمار سالمندان نسبت به جمعیت جوان‌تر، بیشتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد جمعیت استان اصفهان گرفتار پدیده ناباروری است، گفت: بر همین اساس و همچنین با توجه به کاهش ولادت‌ها به‌دلیل کمتر شدن ازدواج‌ها و یا میل کمتر به فرزندآوری باید تدابیری اتخاذ کرد.

 مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان افزود: چهل درصد از مرگ و میرها به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی، ۹ درصد به خاطر بیماری‌های دستگاه تنفسی و ۱۳ درصد به خاطر تومورها و سرطان‌ها روی می‌دهد، همچنین بیشترین سن فوت را سنین ٨٠ تا ٨۴ سال با ۱۴ درصد و کمترین سن فوت را ۱۰ تا ۱۴ سال با چهار درصد به خود اختصاص داده است.

به گفته وی غلبه شمار زنان در عرصه سالمندان در سرشماری سال ۹۵ در استان به ثبت رسید، به این معنا که از ۳۶۱ هزار و ۲۵۸ سالمند، ۱۸۱ هزار و ۴۴۶ یعنی شمار بیشتری از این نفرات زن بودند.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان تصریح کرد: جمعیت تخمینی این استان ۵ میلیون و ۲۶۲ هزار و ۶۹۹ نفر  و جمعیت  بالای ۶۵ سال  ۴۲۱ هزار و ۲۵۴ هزار نفر ،معادل هشت درصد کل جمعیت استان برآورد می‌شود.

غفرانی افزود: امید به زندگی بر اساس سرشماری سال ۹۵ برای مردان ۷۴ و برای زنان ٧٧ و تراکم جمعیت استان بر مبنای همان سر شماری ۴۸ و رتبه ۲۱ کشور است.

وی با بیان اینکه نسبت جنسیتی در استان ۱۰۳ است، خاطرنشان کرد: خانوارهای یک نفر ۱۰ درصد ۲ نفر ۲۲ درصد سه نفره ٣٠ درصد، چهار نفره ۲۷ درصد، پنج نفره و بیشتر ۱۱ درصد و کل خانوارهای استان یک میلیون و ۶۷۰ هزار و ۶  و همچنین آمار ولادت در سال ۹۷، ۷۳ هزار و ۳۴۳ و نرخ آن ۱۴.۶ مورد در هزار نفر و میانگین ومیانگین سن مادر در ۹ ماهه امسال ٣٠.١۶ سال بوده است.

تولد ۱۰۰ دختر به ازای ۱۰۴ پسر در اصفهان

غفرانی نسبت جنسی ولادت در استان طی ۹ ماه ابتدایی امسال را ۱۰۴ اعلام کرد و گفت: این به معناست که به ازای هر ۱۰۴ پسر ۱۰۰ دختر در استان اصفهان متولد می‌شوند.

وی درباره چند قلو زایی در سال ۹۷ در این منطقه گفت: یک هزار و ۱۵۵ دوقلو، ۵۵ سه قلو، پنج چهارقلو و یک مورد پنج قلو و بیشتر در این خطه متولد شده‌اند.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان درباره آمار ذکر شده طی امسال خاطرنشان کرد: در مدت یاد شده ۷۲۳ دوقلو، ۳۵ سه قلو، یک چهارقلو به دنیا آمدند.

غفرانی با اشاره به آمار فوت در سال ۹۷ تصریح‌ کرد: ۲۳ هزار و ۹۷۰ معادل نرخ ۴.۸ مورد در هزار نفر در این استان آمار فوت ثبت شده و همچنین در طی ۹ ماهه امسال ۶۷.۸۵ درصد برای میانگین سن فوت شدگان ثبت شده است.

وی با اشاره به آمار ازدواج در سال ۹۷ و ۹ ماه های ابتدایی امسال گفت:  ۲۷ هزار و ٣٩٣ معادل ۵.۵ مورد در هر هزار نفر در سال گذشته و ۱۹ هزار و ۲۲۷ با ۵.۵ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل در استان اصفهان گزارش شده است.

غفرانی میانگین سن ازدواج بار اول در ۹ ماهه ابتدایی امسال را ٢٨.٣١ سال برای زوج و ٢۴.٢۴ سال برای زوجه اعلام کرد و ادامه داد: میانگین سن طلاق بار اول نیز برای زوج ٣٨.٠۴ سال برای زوج و ٣٣.٣٧ سال برای زوجه بوده است.

۱۱ درصد طلاق‌ها در سال نخست زندگی مشترک

غفرانی  درباره آمار طلاق اظهارداشت: ۱۱ درصد طلاق‌ها در سال اول زندگی رخ می‌دهد، ۴۷ تا ۵۰ درصد در پنج ساله نخست زندگی مشترک و ۶۷ درصد هم در ۱۰ سال دوران زندگی با همسر روی می دهد.

وی درباره گروه سنی افراد در زمان ازدواج خاطرنشان کرد: برای زوج بیشترین گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال با ٣٩ درصد نسبت به کل و برای گروه سنی زوجه بیشترین رده گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ با ۲۳ درصد بوده اند.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان تصریح کرد: گروه سنی افراد در زمان طلاق ۳۰ تا ۳۴ سال با ۲۴ درصد نسبت به کل برای زوج و ۳۰ تا ۳۴ سال با ۲۳ درصد برای زوجه بوده است.

وی با بیان اینکه ۹۵ مورد فرزندخواندگی در مدت مذکور انجام شد، اضافه کرد: در ۸ ماهه  امسال برای تغییر نام بصورت حضوری و ثبت در سامانه یک هزار و ۲۶ مورد تصویب شد و ۱۳۴ مورد نیز مورد تصویب قرار نگرفت و همچنین در این مدت پنج هزار و ١۶١ مورد تغییر نام خانوادگی انجام شد.
این مدیرکل ادامه داد: در این مدت ۳ هزار و ۶۳ مورد گواهی مشخصات، ۱۴۲ مورد گواهی تجرد، سه هزار و ٢٣٩ مورد استعلام تک فرزندی، ٢٠ هزار و ٣١٩ استعلامات مراجع دولتی و ۳۵ هزار و ۳۷۴ مورد گواهی فوت انجام یا صادر شد.

به گفته او هشت هزار و ٢٧٠ درخواست هیات حل اختلاف، ۱۶۷ هزار و ۴٣۵ امور شناسنامه به صورت حضوری و پستی، سه هزار و ۴٢۵ مورد رفع مغایرت مربوط به کارت شناسایی، یک هزار و ٧٧٣ مورد پرونده های حقوقی با محوریت دادخواست‌های ابلاغ شده از طریق این اداره کل در سرتاسر استان انجام شد.

غفرانی افزود: ثبت ولادت در مهلت قانونی ١۵ روزه طی ۹ ماه امسال ٩٩.٧۴ درصد و ثبت فوت در مهلت قانونی١٠ روزه ۹۹.۷ دهم درصد بوده است.

به گفته مدیرکل ثبت احوال، امیر علی، علی، امیرحسین، حسین و ماهان بیشترین فراوانی نام پسران و فاطمه، زهرا، حلما، زینب و آوا بیشترین فراوانی نام دختران طی امسال بوده به این معنا که خانواده هایی که به تازگی دارای فرزند می شوند اسامی مذکور را بیشتر برای فرزندان خود انتخاب کرده اند.

شاهین‌شهر بیشترین شهر مهاجرپذیر در استان

وی درباره آمار مهاجرت با محوریت سرشماری سال ٩۵ گفت: ۱۲۶ هزار و ۲۳۷ نفر مهاجرپذیری و ١٠٢ هزار و ٩٣٩  نفر مهاجرفرستی در استان ثبت شده  که شاهین‌شهر با ۳۷ هزار و ۴۰۳ بالاترین مهاجرپذیری و فریدونشهر با ٧١٣ پایین‌ترین مهاجرفرستی را دارند همچنین شهرستان اصفهان با ۹۹ هزار و ۲۱۰ نفر بالاترین مهاجر فرستی و خوروبیابانک پایین‌ترین را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل ثبت احول استان اصفهان با بیان اینکه اکنون ثبت وقایع حیاتی نسبت به گذشته در کمترین زمان ممکن انجام می شود، گفت: ٩٨.١ درصد ولادت‌ها به وسیله گواهی‌های مستند به گواهی پزشک و یا بیمارستان‌ها ثبت می‌شود و دفترهای ازدواج و طلاق بطور کامل به صورت آنلاین در پایان هر ماه گزارش های خود را به ثبت احوال اعلام می‌کنند.

غفرانی با تاکید بر اینکه فرایند الکترونیکی شدن صدور انواع اسناد و مدارک به کاهش جعل و جلوگیری از اقدامات غیر قانونی می‌انجامد، افزود: در همین راستا سعی شده که بیشتر امور مربوط به اسناد و مدارک هویتی به صورت الکترونیکی انجام شود تا به‌غیر از افزایش سرعت در کار، بتوان از جعل اسناد به‌وسیله سوء استفاده گران  تا حد مقدور جلوگیری کرد.

به گفته مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان، پایگاه اطلاعاتی جمعیت کشور با ظرفیت ورود ۱۱۰ میلیون انواع اسناد هویت ایرانیان از ابتدای تاسیس توانسته انواع مشخصات کامل مانند نَسَبی، عکس، آدرس و دیگر شاخص‌ها را به ثبت برساند.

۹۰ درصد اصفهانی‌ها کارت هوشمند ملی خود را دریافت کردند

وی تصریح کرد: ۹۰ درصد از مردم استان اصفهان کارت هوشمند ملی خود را دریافت کرده‌اند و بقیه نیز به محض رسیدن کارت خام هوشمند و درج مشخصات آن می توانند پس از دریافت پیامک برای گرفتن کارت خود اقدام کنند.

این مدیرکل با اشاره به انجام تمامی امور برای کارت هوشمند ملی در بین تمامی قشرها مانند عشایر و جانبازان تاکید کرد: کارت های ملی قدیمی به هیچ وجه اعتبار ندارد.

غفرانی با بیان اینکه خدمات و اطلاعات این اداره کل در بسیاری از دستگاه ها و نهادها برای ارایه خدمات به مردم مورد استفاده قرار می گیرد، اظهارداشت: ۲۰۰ دستگاه عمومی و دولتی به سامانه استعلام هویت انفرادی متصل هستند و در هر دقیقه پنج هزار  تراکنش در این ارتباط انجام می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان بر لزوم تکریم مردم تاکید و تصریح کرد: این مجموعه سعی کرده تمامی خدمات را در کمترین زمان ممکن به شهروندان ارایه دهد و پاسخگویی و رفتار مناسب سرلوحه ما محسوب می شود.

وی با اشاره به کسب هشت رتبه اول کشوری از سوی این اداره کل طی یک سال اخیر، اضافه کرد: در یک سال اخیر افزون بر ۱۶ هزار و ۵۰۰ ساعت آموزش بصورت حضوری و مجازی برای کارکنان انجام شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار