معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی خوزستان گفت: طرح ملی پیشگیری از تنبلی چشم همزمان با سراسر کشور، روز چهارشنبه در یک هزار و ۹۶۸ پایگاه خوزستان آغازشد.
کد خبر: ۷۹۱۷۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰ 26 October 2019

علی حسن زاده افزود: این طرح اول آبان به مدت ۲ ماه در یک هزار و ۹۶۸ پایگاه (۴۴ پایگاه دایمی و یک هزار و ۹۲۴ پایگاه غیردایمی ) در سراسر خوزستان اجرا می شود.

وی ادامه داد: تعداد کودکان مشمول این طرح در امسال ۳۹۷ هزار و ۴۳۰ نفر بوده که در این طرح غربالگری بینایی کودکان سه تا ۶ سال در تمامی مهدهای کودک، مراکز بهداشت و تیم‌های سیار توسط ۲ هزار و ۱۹۰ مربی ،۴۹‌ اپتومتریست، ۱۶چشم پزشک و ۱۶دستگاه بینایی سنجی انجام می‌شود.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان گفت: همچنین به منظور کاهش شیوع و بروز اختلال نابینایی و کم بینایی توسط دفتر پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی، برنامه کشوری غربالگری و تشخیص زودرس آمبلیوپی و سایر اختلالات بینایی کودکان سه تا ۶ ساله در پایگاه های دایمی سنجش بینایی در طول سال و در پایگاه های غیردایمی در ماه های آبان و آذر اجرا می شود.

وی ادامه داد: سنجش تنبلی چشم کودک ابتدا توسط غربالگر انجام می‌شود و در صورت وجود مشکل، کودک به اپتومتریست ارجاع شده و چنانچه کودکی نیاز به معاینه و درمان تخصصی‌تری داشته باشد به چشم پزشک معرفی می‌شود.

حسن زاده ،آمبلیوپی را خطری در کمین سلامت بینایی کودکان دانست و گفت: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم، فرصتی طلایی برای تضمین سلامت بینایی کودکان و راهی موثر برای کاهش کم‌بینایی است.

وی بیان کرد: اگر کودکان بی بضاعت با این مشکل روبه رو باشند مورد حمایت سازمان بهزیستی قرار خواهند گرفت.

وی افزود: برنامه غربالگری بینایی از سال ۱۳۷۷ تاکنون در تمامی استان‌های کشور برای کودکان سه تا ۶ سال اجرا می‌شود و در آن نیروهای آموزش‌دیده ، کودکان گروه هدف را غربال می‌کنند.

معاون بهزیستی خوزستان با بیان اینکه بیماری‌های چشمی گاهی اکتسابی و گاهی مادرزادی هستند، گفت: اختلالاتی نظیر دوربینی، نزدیک‌بینی، آستیگمات، آب مروارید مادرزادی، افتادگی پلک و لوچی از دلایل ابتلا به بیماری تنبلی چشم است.

وی با تاکید بر لزوم مراجعه به پایگاه‌های سنجش بینایی و حساسیت والدین نسبت به سلامت فرزندانشان ادامه داد: کودکان معمولا نمی‌توانند به موقع علایم بیماری‌های چشمی را تشخیص دهند به همین دلیل تشخیص به موقع و درمان به هنگام وظیفه ما بوده و باید در این زمینه مسئولیت‌پذیر باشیم.

وی گفت:پارسال ۳۱۵ هزار و ۱۵۹ نفر در خوزستان مورد معاینه قرار گرفتند و شیوع آمبلوپی نیز ۰.۲  بود.

منبع: ايرنا
برچسب ها: تنبلی چشم ، خوزستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار