مدیرکل امور عشایر استان فارس گفت: کوچ پاییزه عشایر این استان به مناطق گرمسیری و قشلاق جنوب استان آغاز شده است. عشایر استان فارس رهسپار قشلاق شدند
کد خبر: ۷۸۵۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰ 03 October 2019

تابناک فارس به نقل از فارس:روح الله بهرامی  با بیان اینکه کوچ پاییزه عشایر امسال از نیمه دوم شهریور آغاز شده و تا آبان ماه ادامه دارد، اظهار داشت: 28 هزار خانوار عشایر فارس کوچ خود را به سمت مناطق گرمسیری(قشلاق) جنوب استان آغاز کردند.

وی ادامه داد: کوچ و انتقال دام‌ ها به شکل سنتی و پیاده است، اما باتوجه به شرایط اقلیمی و وضعیت بارش ها، کوچ پائیزه عشایر اغلب با کامیون، وانت و تریلر صورت میگیرد.

بهرامی با اشاره به وجود تعداد 3 میلیون راس دام سبک، افزود: عشایر فارس 25 درصد گوشت قرمز تولیدی استان فارس را تولید می‌ کنند.

مدیرکل امور عشایر استان فارس بیان کرد: استان فارس با دارا بودن 30 ایل بزرگ از جمله قشقایی، لر، ایلات خمسه و 8 طایفه مستقل با جمعیتی قریب به 150 هزار نفر به عنوان قطب عشایرنشین در کشور شناخته شده است.

وی با بیان اینکه مهمترین معضل و دغدغه عشایران مسدود شدن ایل راه هاست، گفت: برخی از مسیر‌های کوچ عشایر و ایل راه‌ های استان در طرح‌ های مرتع داری عرصه‌ های منابع طبیعی واقع شده است که عشایر کوچ رو را دچار مشکل کرده و با مسیر‌های مسدود شده رو به رو می‌ کند.

بهرامی همچنین، هموار نبودن جاده و مسیر، تجمع عشایر در کوچ و توسعه شهر‌ها و صنایع، مشکلات درمانی را از مهمترین مشکلات کنونی عشایر استان عنوان کرد.

مدیرکل امور عشایر استان فارس با تصریح بر اینکه برنامه سازمان امور عشایر، پشتیبانی امور عشایر از کوچندگان است، افزود: تامین بخشی از علوفه مورد نیاز برای دام، آبرسانی سیار و تامین برخی ارزاق در زمان کوچ از مهمترین وظایف این سازمان است.

وی همچنین اظهار کرد: با توجه به تفاهم نامه‌ ای که بین صندوق بیمه محصولات کشاورزی و اتحادیه تعاونی‌ های عشایر منعقد شده است، عشایران می توانند با مراجعه به تشکل‌ ها و شرکت‌ های تعاونی عشایر حوزه خود نسبت به بیمه دام خود اقدام کنند.

بهرامی در پایان به عشایر کوچ رو استان فارس توصیه کرد برای جلوگیری از تلف شدن دام‌ ها در مسیر جاده‌ ها به ویژه محل عبور قطار با احتیاط حرکت کنند.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار