دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از خدمت سربازی معاف هستند و استخدام رسمی دولت محسوب می‌شوند
کد خبر: ۷۶۹۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹ 06 August 2019

نشست خبری رئیس دانشگاه فرهنگیان با موضوع جذب و پذیرش دانشجو معلمان برای سال تحصیلی جدید صبح امروز در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد.

حسین خنیفر در این نشست از فعالیت ۹۸ مرکز و پردیس دانشگاه فرهنگیان با ۷۱ هزار دانشجومعلم و جذب ۴۵ هزار دانشجومعلم دیگر از ابتدای مهر امسال خبر داد و گفت: «سعی ما این است تا دو بال کمیت و کیفیت را با هم پیش ببریم.»

او ادامه داد: «از ۴۵ هزار نفری که جذب خواهند شد، ۲۵ هزار ردیف پیوسته و ۲۰ هزار ردیف ناپیوسته از فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها است.»

رئیس دانشگاه فرهنگیان افزود: «دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه خوب و رو به رشدی است. داوطلبان اگر این دانشگاه را انتخاب کنند استخدام رسمی هستند، ۴ سال خدمت دانشجومعلمان در این دانشگاه جزو سنوات خدمت است و پسران از خدمت مقدس سربازی معاف هستند.»

خنیفر بر تلاش برای رعایت کیفیت، تجهیز امکانات و تجهیزات این دانشگاه تاکید کرد و گفت: «سعی ما این است که حداکثر کیفیت و امکانات را فراهم کنیم و استقبال کننده خوبی برای نودانشجومعلمان در ابتدای مهر باشیم.»

او درباره تعداد معلمانی که قرار است امسال وارد آموزش و پرورش شوند و کیفیت واحد‌های دانشگاهی و وضعیت رفاهی معلمان گفت: «امسال حدود ۲۰ هزار معلم تحویل آموزش و پرورش می‌دهیم. کف نیاز آموزش و پرورش حدود ۷۸ هزار معلم است و ما گفته‌ایم تا سال ۱۴۰۰ این کمبود را جبران می‌کنیم. پیش‌بینی ما برای تحویل معلم در مهر سال آینده به آموزش و پرورش حدود ۳۷ هزار معلم است.»

رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: «حدود ۹۸ درصد بودجه ما حقوق و دستمزد است. باید تا سال ۱۴۰۰، حدود ۲۸۰۰ جذب کنیم. اکنون هشتصد عضو هیات علمی در این دانشگاه در حال فعالیت هستند. برای امسال هم ۵۰ ردیف جذب قطعی و ۵۰ ردیف در حال انجام داریم.»

حسین خنیفر گفت: «در فعالیت‌های این دانشگاه ما دعوت به مهمانی نشدیم بلکه دعوت به عبور از بحران شدیم. اگر بحث بحران و نیاز را در نظر بگیریم ما چاره‌ای جز از جذب این تعداد دانشجومعلم برای سال جدید نداشتیم، قطعا جذب و پذیرش ۴۵ هزار دانشجومعلم مشکلاتی هم خواهد داشت اما ساماندهی خواهیم کرد تا بتوانیم بخشی از مشکلات آموزش و پرورش را رفع کنیم.»

به گفته رئیس دانشگاه فرهنگیان غیر از ۸۰۰ عضو هیات علمی این دانشگاه، حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار استاد دیگر با ما فعالیت می‌کنند که همه آنها از استادان دانشگاه‌های دیگر کشور هستند.

خنیفر افزود: «کار معلمی اتفاق نیست، توفیق است. وقتی آن معلم در کلاس درس چشم در چشم ۳۰ دانش‌آموز می‌شود نباید یاس و ناامیدی ترویج شود بلکه کلاس درس باید رقص اندیشه باشد.»

رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره شیوه جذب معلم در این دانشگاه گفت: «در همه نظام‌های آموزشی دنیا، حساسیت خاصی در جذب معلم وجود دارد. در ایران در حوزه مصاحبه بسیار تخصصی و قوی عمل می‌شود، غیر از سهمیه خاصی که برای معلمان با نیازهای ویژه در نظر گرفته می‌شود، ملاحظات خاص فیزیکی و روانی در نظر گرفته می‌شود. ما طبق استانداردهای جهانی حرکت می‌کنیم و به نظر من نسبت به گذشته شیوه جذب علمی‌تر شده است.»

او درباره برخی انتقادها مبنی بر اینکه تربیت معلم باید به دانشگاه خوارزمی برگردد، گفت: «من حرفم با خوارزمی‌ها این است که چرا از مسیر منحرف شدند، چرا له له زدند که اسم تربیت معلم را از خود بردارند، چرا رشته‌ها را عوض کردند. تربیت معلم افتخار است و در حال حاضر از اساتید این دانشگاه هم استفاده می‌کنیم. همکاری دانشگاه‌های دولتی با ما خیلی بالا است. اگر این دانشگاه به سطحی برسد که بتواند خود معلم تربیت کند، لزومی ندارد از استادان دیگر دانشگاه‌ها استفاده کنیم.»

خنیفر درباره لزوم برگزاری آزمون اصلح هم گفت: «برگزاری آزمون و استخدام معلمان بر عهده سازمان امور اداری و استخدامی است و نقدهایی هم که به آزمون وارد است آنها پاسخ دهند و دانشگاه فرهنگیان فقط اجراکننده قانون و متولی آموزش و تربیت است. اما آزمون اصلاح معیاری برای خود معلمان است تا خود را محک بزنند.»

او گفت: «تا زمانی که نظام آموزش و پرورش سبد یازدهم دولت‌ها است، مشکلات حل نخواهد شد. باید آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت کشور سبد دوم کشور بعد از امنیت باشد، تا بتوانیم آن زمان از کیفیت حرف زد، باید طوری شود که کرامت معلم حفظ شود.»

حسین خنیفر در ادامه صحبت‌های خود افزود: «استخدام دانشجومعلمان ربطی به قبول شدن یا نشدن در آزمون اصلح ندارد.»

رئیس دانشگاه فرهنگیان به کیفیت معلمان دوره‌های ۴ساله و جذب شدگان از طریق ماده ۲۸ اشاره کرد و گفت: «تحقیقی انجام شده است که ۶۰ درصد کارایی معلمان دوره‌های ۴ ساله بیشتر است اما منکر کیفیت معلمان ماده ۲۸ نمی‌شویم ولی جمع‌بندی این است که بهترین راه این است که معلمان از دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیل می‌شوند.»
پانا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار