در جدیدترین اقدام مردم روستای دشتک دیشموک شهرستان کهگیلویه برای حذف برخی تشریفات آیین‌های ختم، میثاق نامه ای امضاء کردند.
کد خبر: ۷۳۴۲۵۲
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷ 13 April 2019
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، وجود برخی رسومات بازمانده از گذشته که چندان توجیه عقلی و شرعی ندارد در برخی مناطق کهگیلویه و بویراحمد و بیشتر نقاط کشور موجب شده است که برخی علما و نخبگان خواستار تغییر یا تعدیل در این گونه رسومات شوند. ضمن اینکه برخی از این رسوم خطرناک و گاها مرگبار هستند ! استفاده از سلاح در مراسمات شادی و شیون ، هزینه کردهای بسیار بالا در این مراسمات و یا برخی رسومات دیگر که نه مبنای دینی و شرعی دارد و نه چندان می توان توجیهی عقلی یا فرهنگی برای آن پیدا کرد از جمله مواردی است که مکررا از طرف علما و نخبگان تقاضای تجدید نظر مردم خصوصا ایلات و طوایف در این گونه برنامه ها و رسومات شده اند. در همین راستا می بینیم گاه گاهی برخی از ایلات ، طوایف و روستاها با امضای میثاق نامه ای بین خود ، سعی در کنار گذاشتن و یا تعدیل و تغییر در شیوه برگزاری اینگونه رسومات دارند.
 
میثاق نامه ای برای طوایف کهگیلویه و بویراحمد / مردم دشتک دیشموک هم امضا کردند!
 
بیشتر بخوانید
 
در جدیدترین اقدام مردم روستای دشتک دیشموک شهرستان کهگیلویه برای حذف برخی تشریفات آیین‌های ختم، میثاق نامه ای امضاء کردند.
بنابراین گزارش؛ مردم روستای دشتک دیشموک با امضای این میثاق نامه تصمیم گرفتند به جای هزینه‌های اضافی از جمله طبخ غذا، تیراندازی و استفاده از خواننده محلی در مراسم‌های چهلمین و یکمین سالگرد امواتشان، مجالس را به صورت ساده برگزار کنند.
حجت الاسلام راوند امام جمعه دیشموک گفت: حذف تشریفات در آیین‌های های ختم و جایگزین کردن آداب و رسوم اسلامی موجب تحکیم اتحاد و برادری بین مردم و نهادینه شدن فرهنگ امر به معروف است.
علیرضا افروغ مدیر گروه اتحاد و همدلی روستای دشتک و طایفه نریمیسا هم گفت:طایفه ما بر خود لازم دانستند با توجه به مشکلات اقتصادی موجود در جامعه و تاسی از کلام معصومان (ع) تمام مراسم های چهلم و یکمین سالگرد متوفیان خود را به صورت ساده و بدون هیچ گونه هزینه‌ای برگزار کنند.
لازم به توضیح است یکی از فرهنگ های خطرناک در کهگیلویه و بویراحمد کاربرد بیش از اندازه سلاح در مراسمات توسط افراد و حتی استفاده از آن به عنوان ابزار تبلیغاتی در میان برخی سیاسیون است! حال با توجه به پیش گامی برخی طوایف در جهت برچیدن چنین رسومات غلط ، هزینه بر و گاها خطرناک ، باید امیدوار باشیم که چنین فرهنگسازی هایی همه گیر شده و روزانه شاهد اعلام حمایت و پیوستن دیگر طوایف و ایلات به چنین میثاق نامه هایی باشیم و همچنین امیدوار باشیم سیاسیون هم در جهت تغییر فرهنگ های غلط پیش قدم شوند!
 
میثاق نامه ای برای طوایف کهگیلویه و بویراحمد / مردم دشتک دیشموک هم امضا کردند!
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
وقتی نمایندگان دست بر ماشه تفنگن از دیگران چه انتظار
بویر احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
استانی که نمایندش ز و ه است باید یه عمر از بقیه عقب باشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
کاربسیارعالیست ولی مطمینم اجرایی نمیشه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار