کد خبر: ۷۲۷۶۶۰
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۵ 22 March 2019

 در طول سفر معمولا مشکلات مزاجی بیشتر بروز می‌کند. برای جلوگیری از این اتفاق طب سنتی توصیه‌هایی دارد که خواندن آن می‌تواند سفر بهتری را برای ما رقم بزند.

عید نوروز بهترین زمان برای سفر و گشت و گذار است. اما سفر و سیر و سیاحت نیز آدابی دارد که این روزها با ورود تکنولوژی به زندگی ما به دست فراموشی سپرده شده است. آدابی که رعایت آن می‌تواند ایام نوروز را بیش از پیش به کام مسافران شاد کند.

قسمتی از گفت‌وگوی ایرناپلاس با غلامرضا کردافشاری، متخصص طب سنتی و توصیه‌های وی برای سفر در ایام نوروز را در ادامه می‌خوانید.

سوال: برای قبل از سفر چه توصیه‌هایی دارید؟

کردافشاری: قبل از سفر باید بدنتان را به محدودیت‌هایی مثل بی‌خوابی، گرسنگی، سرما و گرما و … عادت دهید. مثال واضح برای این موضوع این است که اگر قصد سفر به مناطق گرمسیری را دارید، تا چند روز در معرض کولر و پنکه نباشید. موضوع دیگری که قبل از سفر اهمیت دارد این است که بهتر است قبل از سفر بدنتان را از مواد نامناسب پاکسازی کنید. علاوه بر این اگر مشکل یبوست دارید، برخی مواد مسهل را استفاده کنید تا این مشکل هم برطرف شود. همچنین بهتر است قبل از عید نوروز دهان و دندان خود را معاینه کنید تا در طول تعطیلات و به ویژه در سفر، دندان درد به سراغتان نیاید.

**در طول سفر باید آب به مقدار کافی به بدن برسد

سوال: در حین سفر چطور؟

کردافشاری: در طول سفر معمولا مشکلات مزاجی بیشتر بروز می‌کند. برای جلوگیری از این اتفاق توصیه می‌شود بلافاصله قبل از حرکت غذا نخورید، حتی زمانی هم که سوار خودرو یا هر وسیله نقلیه دیگری می‌شوید سعی کنید شکمتان پر نباشد چرا که تکان‌هایی که در هنگام حرکت ممکن است ایجاد شود هضم غذا را مختل می‌کند و نفخ و باد ایجاد می‌کند. در طول سفر باید آب به مقدار کافی به بدن برسد. حتما یک بطری آب از منزل همراه خود داشته باشید و پس از رسیدن به مقصد برای جلوگیری از آب به آب شدن مقداری از آبی که همراه خود برده بودید را با آب مقصد مخلوط کنید و بنوشید. در این میان اگر به آب سالم دسترسی ندارید قبل از آشامیدن آن را به مدت یک دقیقه بجوشانید.

همچنین برای پیشگیری از بیماری‌هایی که ممکن است که از خوردن آب ناسالم در بدن ایجاد شود ترشی، سیر ترشی و پیاز بخورید. یادتان نرود که خوردن بیش از حد چای باعث نمی‌شود آب بدن شما تامین شود بلکه برعکس به دلیل ادرارآوری، آب بدن را کاهش می‌دهد. علاوه بر این بهتر است که در طول مسافرت از مصرف غذاهای فست فودی و حتی سرخ کردنی بپرهیزید.

غذایی که در طول سفر میل می‌کنید باید سبک و زود هضم بوده و از مواد اولیه تازه تهیه شده باشد. همچنین نباید غذاهای مختلف را پشت سر هم خورد و در اصطلاح روی هم‌خوری کرد.

در تعطیلات و مسافرت ممکن است به دلیل عجله، غذاها به طور کامل پخته نشوند. باید به شما هشدار بدهم که کامل پخته نشدن گوشت‌ها می‌تواند باعث بیماری شود. از طرف دیگر از آنجا که غذاهای آبکی مثل سوپ و آش بیشتر در معرض فاسد شدن قرار دارند بهتر است در طول سفر از غذاهای نیمه‌خشک و کم‌رطوبت مثل کتلت و لوبیا پلو استفاده کنید. همچنین غذایی که زمان زیادی خارج از یخچال بوده است را دور بریزید و از آن استفاده نکنید.

**تاخیر در اجابت مزاج بیماری‌زاست

در این میان محدودیت‌هایی که معمولا در حین سفر وجود دارد باعث می‌شود تا احساس دفع را نادیده بگیریم و گاهی تا چند ساعت به دستشویی نرویم. اما طب سنتی می‌گوید نگه داشتن ادرار و مدفوع و به تاخیرانداختن آن موجب ابتلا به بیماری‌های مختلفی در بدن می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود اگر احساس دفع به سراغ شما آمد به نزدیکترین سرویس بهداشتی مراجعه کنید. فراموش نکنید که حتما لوازم بهداشتی به ویژه صابون در سفر همراهتان داشته باشید. اگر کاور دستشویی فرنگی هم همراه خود ببرید هم بسیار عالی است و به رعایت بهداشت مخصوصا در افراد مسن‌تر کمک می‌کند.

اگر در طول سفر زیاد راه رفتید و همین باعث خستگی شدید و ایجاد درد در عضلات شما شد، بهترین راه برای تسکین و از بین بردن درد، روغن مالی بدن است. بنابراین توصیه می‌شود اگر به مناطق سردسیر سفر کرده‌اید با روغن بنفشه و اگر در مناطق گرمسیری هستید با روغن بابونه بدنتان را ماساژ دهید.

سوال: توصیه‌ شما برای جلوگیری از ابتلا به بیماریهای شایع در سفر چیست؟

کردافشاری: همیشه در سفر همراه خود دستمال کاغذی، باند و گاز استریل همراه داشته باشید، مخصوصا اگر با خودرو شخصی خود مسافرت می‌کنید. توصیه طب سنتی زمانی که قسمتی از بدن زخم شد، این است که تا قبل از رسیدن به یک مرکز درمانی روی آن قسمت مقداری عسل بگذارید و آن را با باند یا پارچه تمیز ببندید. اگر به هر دلیل بدنتان دچار کبودی یا کوفتگی شد، آن قسمت را روغن‌مالی کنید. در کل متخصصان طب سنتی اعتقاد دارند همراه داشتن مقداری عسل و لیموترش تازه در سفر بسیار مفید است. مثلا شما هر روز صبح می‌توانید با خوردن کمی عسل به همراه آب جوش بدنتان را پاکسازی کنید. این کار از سرماخوردگی هم جلوگیری می‌کند. اگر به این نوشیدنی خاکشیر هم اضافه کنید، نوشیدن آن شما را از ابتلا به یبوست محافظت می کند. همچنین با ریختن آب لیموترش تازه روی غذاهایی که میل می‌کنید می‌تواند از ناسازگاری‌های غذایی بعدی جلوگیری کنید.

**خوردن غذاهای چرب و سنگین را به بعد موکول کنید

اگر در هنگام سفر خودتان یا فردی از اعضای خانواده دچار اسهال شدید شد، دمنوش بابونه و آویشن میل کنید، برای استفاده راحت قبل از سفر چند عدد از چای کیسه‌ای بابونه و آویشن تهیه کنید و به همراه داشته باشید.همچنین مقداری برنج ساده پخته شده، تهیه کنید و همراه با سماق میل کنید. خوردن غذاهای چرب و سنگین را به بعد موکول کنید. اگر با مشکل معده درد یا نفخ مواجه شدید کمی زیره و عسل را در آب جوش بریزید، میل کنید. اگر حالت تهوع به سراغتان آمد کمی گلاب با آب و شکر یا عسل مخلوط کنید و آن را به تدریج میل کنید.

بیمارانی که در ایام نوروز قصد سفر دارند، مراقب باشند که قبل از سفر تمام داروها و تجهیزات پزشکی مورد نیاز خود را جمع آوری کنند تا در طول سفر در دسترس آنها باشد. مثلا افراد دیابتی دستگاه گلوکومتر یا انسولین را به همراه خود داشته باشند. علاوه بر این به آنها توصیه می‌شود در طول سفر طرف کوچکی عسل در کیف دستی خود داشته باشند که اگر دچار افت فشار کمی از آن را میل کنند و به هیچ وجه از قندهای مصنوعی استفاده نکنید. گاهی اوقات خانم‌ها برای سفر به مکان های زیارتی در ایام نوروز برای قطع عادت ماهیانه خود دارو مصرف می‌کنند، توصیه می‌شود از مصرف خودسرانه دارو خوداری کنید و برای این کار حتما با یک پزشک مشورت کنید.

اگر قصد سفر به مناطقی دارید که از نظر آب و هوا مناسب نیست، توصیه می‌شود پیاز ورقه ورقه شده را در دوغ بخیسانید و هر دو را با هم میل کنید. اگر هوا شهر مقصد آلوده و مسموم است یک دستمال پارچه‌‌ای یا ماسک را به گلاب آغشته کنید و جلو دهان و بینی‌تان بگیرید.

**در گرما از لباس‌های نخی و خنک استفاده کنید

سوال: در سفر به شهرهای گرم چه نکاتی را باید مورد توجه قرار دهیم؟

کردافشاری: اگر تصمیم گرفته‌اید در نوروز به مناطق گرم سفر کنید بهتر است، غذاهایی که مزه ترشی دارند، میل کنید، غذاهایی که مثلا در آنها غوره، آبلیمو، زرشک و … وجود دارد. در آب و هوای گرم و خشک برطرف کردن تشنگی بسیار مهم است، توصیه می‌شود برای برطرف کردن آن مقداری تخم خرفه کوبیده شده تهیه کنید و همراه آب و کمی سرکه میل کنید.

از راه‌های برطرف کردن تشنگی در مسافرت به مناطق گرمسیر این است که قبل از سفر مقداری تخم خرفه کوبیده تهیه کرده و به همراه ببرید و به منظور پیشگیری از تشنگی، ۱۰ گرم از آن را با کمی آب و سرکه مخلوط کرده و مصرف کنید. همچنین در گرما از لباس‌های نخی و خنک استفاده کنید. از آنجا که دمای داخل خودرو همیشه ۱۰ درجه بالاتر از دمای بیرون است هرگز کودکان و افراد مسن را داخل اتومبیل حتی با پنجره باز تنها نگذارید، این کار به شدت می‌تواند به گرمازدگی کمک کند.

**در هواپیما نوشیدنی گازدار نخورید

سوال: برای سفر با هواپیما چه توصیه هایی دارید؟

کردافشاری: اگر هواپیما را به عنوان وسیله نقلیه برای مسافرت انتخاب کرده‌اید چند نکته را باید در نظر بگیرید. در مسافرت‌های هوایی به دلیل کاهش فشار هوا در کابین هواپیما، هوا در تمام سلول های بدن منبسط می شود. این انبساط تاثیر منفی بر روی دستگاه گوارش می‌گذارد و باعث ناراحت می‌شود. به همین دلیل در طول مدتی که در هواپیما هستید نوشیدنی‌های گازدار نخورید. اگر هنگام بلند شدن هواپیما و در طول پرواز احساس سنگینی در سر و گرفتگی در گوش داشتید، این طبیعی است؛ چرا که در این مدت هوای داخل گوش میانی و سینوس‌ها خارج می شود و هنگام فرود هواپیما دوباره هوا به این بخش‌ها بر می‌گردد. شما می‌توانید با جویدن، بلعیدن و خمیازه کشیدن از شر گرفتگی گوش خلاص شوید. اگر رطوبت داخل کابین هواپیما پایین است، ممکن است در پروازهای طولانی مدت باعث ناراحتی چشم، دهان و بینی شود. بنابراین قبل از پرواز به میزان کافی مایعات بنوشید و پوست دست و صورت خود را مرطوب کنید. همچنین اگر از لنز استفاده می‌کنید در طول پرواز آن را با عینک جایگزین کنید چرا که ممکن است اشک کافی برای لغزنده کردن سطح تماس لنز با قرنیه ترشح نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار