کد خبر: ۷۲۵۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۱ 15 March 2019
 کارشناسان اقتصادی و آن‌ها که فعل و انفعالات حوزه کسب و کار را رصد می‌کنند و کارشناس این حوزه‌‌اند باید نظر دهند که حرف استاندار صحیح است یا فرماندار.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج اگر رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد و یک کارآفرین کنتاک پیدا می‌کنند و یا این که به رئیس‌کل شلیک می‌شود و تا مدت‌ها عده‌ای به اشتباه فکر می‌کنند کار دار و دسته آقای کارآفرین زندانی بوده و برخی هم جور دیگری به قضیه نگاه می‌کنند و یا این که بعضی‌ها فضای کسب و کار استان را در دوره فعلی امنیتی جلوه می‌دهند همه به واسطه انحرافی است که از سال‌های دور تاکنون در سرنوشت تسهیلات وام‌ها پیش آمده است.

حکایت پیکان‌های سفید یخچالی و خانه‌های چند طبقه

به یاد داریم که در سال‌های دهه هفتاد به یکباره جولان پیکان‌های سفید در شهر یاسوج آغاز شد و کم‌کم ساختمان‌ها دو تا سه و چهار و پنج طبقه در یاسوج قد علم کردند که همه به واسطه وام‌ها و تسهیلاتی بود که از مسیر اصلی خود منحرف شده بودند.

ماحصل آن همه بی‌نظارتی و بی‌دقتی مسؤولان و دستگاه‌های ناظر منجر شد که در حال حاضر مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد یک واحد تولیدی و صنعتی درست و حسابی نداشته باشد و خروجی آن نرخ بالای بیکاری استان است که اکنون در زمره بیکارترین استان‌های کشور محسوب می‌شویم.

پول‌های استان در تهران و اصفهان و شیراز سرمایه‌گذاری شد و مافیای وام و تسهیلات در بانک‌های استان شکل گرفت و در نهایت اکنون وضع به جایی رسیده که بانک‌ها به مردم و سرمایه‌گذاران بی اعتماد شده‌اند و سفت‌ترین و سخت‌ترین ضمانت‌ها و وثیقه‌ها را برای پرداخت وام‌های خرد و اندک درخواست می‌کنند.

اما حرف امروز ما در مورد وام‌های اشتغال روستایی است که برخی نگران سرنوشت آن به مانند سایر تسهیلات در سال‌های گذشته‌‌اند.

روایتی از پراید و زن باردار روستایی

استاندار در بسیاری از جلسات این گونه عقیده خود را در خصوص وام‌های اشتغال روستایی بیان کرده که به فرض مثال اگر این وام‌ها در جای خود هم هزینه نشوند بالاخره با آن پرایدی توسط جوان روستایی خریده می‌شود و همان پراید ممکن است زن بارداری را در روستایی از خطر مرگ نجات دهد.

استاندار معتقد است که این 300 میلیارد تومانی که به استان تخصیص داده شده در برابر تسهیلات کلانی که برای سایر استان‌ها در نظر گرفته شده رقم چندانی نیست لذا باید به هر طریق ممکن آن را جذب کرد.

در آخرین نشست شورای اشتغال استان، فرماندار چرام که اتفاقا شهرستانش در خصوص جذب تسهیلات روستایی نمره منفی کسب کرده دل نگرانی خود را از انحراف در هزینه‌کرد این تسهیلات اعلام کرد که البته با جواب سخت و سنگین استاندار مواجه شد.

استاندار به فرماندار گفت؛ تو اول وام را بگیر و به مردم بده بعد به فکر آینده آن باش! و این گونه از فرماندار خود گلایه کرد که شما دیگر چرا به مانند بعضی‌ها اینگونه فکر می‌کنید و چرا همراه نیستید.

به گزارش کارشناسان اقتصادی و آن‌ها که فعل و انفعالات حوزه کسب و کار را رصد می‌کنند و کارشناس این حوزه‌‌اند باید نظر دهند که حرف استاندار صحیح است یا فرماندار و آیا انحراف در هزینه کرد وام اشتغال روستایی به نفع استان است و یا به ضرر آن؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار