گزارش کامل نشست شورای حفظ حقوق بیت المال
رئیس دادگستری کهگیلویه و بویراحمد : اگر قرار است ما فکر فقرا و افرادی که کسی از آنها حمایت نمی کند باشیم، خوب اول برویم برای آن‌ها چانه بزنیم، ببینم چندتا آدم بدبخت داریم و دست آن‌ها را بگیریم و حمایتش کنیم آن فردی که قوم و خویش دارد هزار راه را می‌داند و نیاز ندارد که ما حمایتش کنیم و خودش هم به نتیجه می‌رسد، سراغ آن بدبخت بیچاره‌هایی برویم، که مورد ظلم واقع شده‌اند و کسی را ندارند.
کد خبر: ۷۲۲۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳ 07 March 2019

نشست شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی به ریاست حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مزارعی رئیس کل دادگستری استان برگزار شد.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد مهرداد کرمی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان ، دبیر شورای حفظ حقوق بیت المال دادگستری استان، در سخنان کوتاهی در خصوص این نشست گفت: این نشست به منظور بررسی وضعیت سلامت درختان بلوط و گیاهان مرتعی و مراقبت از آنها در ایام نوروز ، میزان تصرفات و رفع تصرف از اراضی ملی و وضعیت اراضی ملی در شهرستان بهمئی، بررسی آخرین وضعیت واگذاری یا عدم واگذاری منطقه حفاظت شده ی کوه خائیز جهت طرح گردشگری و وضعیت گونه های جانوری و چگونگی حفاظت از آنها درفصول مختلف سال می باشد.

 حجت الاسلام والمسلمین مزارعی در ابتدای این نشست هدف از برگزاری این نشست را صیانت از حقوق بیت المال و حقوق عامه بیان کرد و در حدیثی از امام صادق ( ع) که دوام و بقاء مسلمین را در نگهداری از بیت المال عنوان نموده اند در خصوص مراقبت و عدم سهل انگاری در استفاده از انفال اظهار کرد:هریک از ما مسئولین اموالی از بیت المال را در اختیار داریم که باید خیلی در استفاده از آن جانب احتیاط را رعایت نمائیم.

وی در ادامه افزود:اما در اینکه باید از عرصه بیت المال برای خدمت به مردم استفاده شود، ما هیچ مخالفتی نداریم که همه از آن استفاده کنند، مدیران در صیانت حداکثر تلاش را دارند و در مقابل آن همه ی مردم ضامن هستند، و چنانچه فقط زمینه استفاده برای برخی را فراهم نمائیم و در غیر این صورت، این واقعاً ظلم است، ظلمی نابخشودنی که  فردای قیامت یقه‌مان را می‌گیرند.
مقام ارشد قضایی استان در جمع اعضای این شورا گفت: برخی از بزرگان در همین نظام جمهوری اسلامی، حتی در قلم و مدادی که برای مطالب شخصی و غیرشخصی استفاده می‌کردند احتیاط می‌کردند و آنقدر در حفظ حقوق بیت المال احتیاط می‌کردند که با قلمی که متعلق به بیت المال بود مطالب شخصی نمی‌نوشت، و از ماشین بیت المال استفاده نمی‌کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مزارعی افزود: هریک از ما اموال و املاکی از بیت المال تحت نظارت و مدیریتمان است، باید حواسمان باشد،ذره ای بی احتیاطی و هزینه کرد از بت المال اشکال شرعی و قانونی دارد.

شما با یک قلم زدن، بخشی از بیت المال را به یک نفر می‌دهید، ما با یک امضا می‌آییم و چندین هکتار از املاک بیت المال را به راحتی در اختیار افرادی قرار می‌دهیم که مبانی قانونی و شرعی درستی هم ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین مزارعی خطاب به مدیران کهگیلویه و بویراحمد گفت: آقایان در حفظ بیت المال ما ظالم هستیم، تک تک مردم، آحاد این فقیران در سطح شهر و استان را می‌بینید آن کسانی که در خانه‌اش هیچ ندارد اگر ما در حوزه بیت المال کمترین سهل انگاری و تصرف در اشخاص یا عوامل کنیم ظلم به آن‌ها است، آه و ناله آن‌ها ما را می‌گیرد و زندگی ما را تباه می‌کند..
وی گفت : مدیری که در تکالیفش حق الناس است اگر در امانت و مدیریت کم کاری کند خیانت و ظلم کرده، چون حق الناس است. چرا در اموال بیت المال، در عرصه های ملی، آب، خاک، جنگل، دادن امتیازات و گیاه ،کم کاری می کنیم؟ باید حواسمان باشد که پیش خداوند روسیاه نشویم.

شما می دانید که چه تعداد زیادی خانواده شهدا که صاحب این نظام هستند مشکل مالی دارند! کدام یک از مدیران ارشد استان به سراغ خانواده ی معظم شهداء رفته اند آیا دغدغه ما این خانواده‌ها است؟

رئیس شورای قضایی استان با ذکر این نکته که وقتی برای یک فردی که دارای مال و صاحب جا و مقام است مشکلی بوجود می آید از رده های مختلف پیگیر حل مشکل می شوند بیان داشت:  کدام یک از مدیران دغدغه‌شان این است که سراغ آن بدبخت بیچاره که کسی را ندارد برود؟ همه ما سراغ آن‌هایی هستیم که زور دارد کمک آن افرادی می‌کنیم که هم زور، پول و جایگاه دارد و از اینجا تا بالای مملکت قوم و خویش دارد و همه هم از او حمایت می‌کنند، اما آن بدبختی که از روی نداری و ناچاری 2 راس بز سرقت کرده همه توی سرش می‌زنیم اما وقتی نوبت آقایان می‌رسد مکتوب، غیرمکتوب، شفاهی و جلسات که نه، باید حمایت شود.

اگر قرار است ما فکر فقرا و افرادی که کسی از آنها حمایت نمی کند باشیم، خوب اول برویم برای آن‌ها چانه بزنیم، ببینم چندتا آدم بدبخت داریم و دست آن‌ها را بگیریم و حمایتش کنیم آن فردی که قوم و خویش دارد هزار راه را می‌داند و نیاز ندارد که ما حمایتش کنیم و خودش هم به نتیجه می‌رسد، سراغ آن بدبخت بیچاره‌هایی برویم، که مورد ظلم واقع شده‌اند و کسی را ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین مزارعی به دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و بازرس کل که در این نشست نیز حضور داشتند توصیه نمود: مدیران دلسوز و کارکن، اگر درجایی خطا کردند اشکالی ندارد و کمکش می‌کنیم اما آن مدیرانی که می گویند کار می‌کنیم اما ایستاده‌اند و حتی اطلاع دارم تکلیف خود را انجام نمی‌دهند، وقتی روزی همین مدیر تحت عنوان سهل انگاری به دادسرا یا اداره ی کل بازرسی احضار می‌شود اعتراض می‌کنند که چرا برخورد می‌کنید!؟ وقتی یک مرجع قانونی به شما مدیران مکاتبه می‌کند که وظیفه قانونی خود را انجام دهید و کوتاهی و حیف و میل می‌کنید صدمه به بیت المال است، ادای تکلیف نمی‌کنید و پرهیز از مشاوره در مراجع قضایی صدور حکم را بدنبال خواهد داشت ،بدانید دستور مقام قضایی فصل الخطاب است و امر آمر قانونی ، مر قانون است.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه وبویراحمد در پایان بخش نخست سخنان خود با اشاره به اینکه در گام دوم انقلاب که مقام معظم رهبری تبین نمودند مسیرمان مسیر قانونی باشد افزود: اگر شما مدیران قانونی پیش بروید خود ما هم سپر شما می‌شویم، هرکسی خواست به شما تعرض کند دستگاه قضایی از شما حمایت می‌کند اما بیاید و کمک کنید.

هدف همه ی ما یکی است و آن خدمت به نظام جمهوری اسلامی است شایسته است برای پیشرفت این نظام خدمت کنیم .
وی ادامه داد: امروز بزرگترین حرکت انقلابی، خدمت به مردم، جزم جامعه، برطرف کردن مشکلات فقرا و پا برهنگان است، افرادی که قوم و خویش و جایگاه دارند آن‌ها را ول کنید و کمک فقرا باشید.

در ادامه این نشست مهردادکرمی دادستان عمومی و انقلاب استان به مصوبات جلسه قبلی شورا اشاره کرد و اظهار داشت: در نشست قبلی مقرر شد که اداره امور اراضی استان اقدامات خود در خصوص اجرای طرح حد نگار اراضی استان در جلسه هماهنگی  انجام داده و نتیجه ی آن را به شورا ارائه داده ، که تاکنون گزارش نشده است؟

اکوانیان مدیر امور اراضی استان با اظهار اینکه هرطوری که تشخیص دادم و انقلابی ام و انقلابی عمل می کنم اجرای ماده ی 54 و طرح کاداستر ، انقلابی است در تکمیل اصلاحات ارضی است و تاکنون 60 هزار هکتار از اراضی استان نقشه برداری شده و نقشه ی 40 هزار هکتار از اراضی استان را برای اجرای طرح به اداره ثبت ارسال کرده ایم.

محوری مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان نیز اظهار داشت نقشه های ارائه شده توسط امور اراضی به این اداره فاقدu.t.m بوده و قابلیت اجرا در طرح کاداستر را ندارد.

حکمتیان مدیر کل منابع طبیعی و ابخیزداری استان از حمایت های دستگاه قضای استان تشکر نمود و در خصوص جنگل های بلوط استان اظهار داشت: جنگل های بلوط استان ، حال خوشی ندارند و عوامل مختلفی دارد.

وی مشکل ریز گردها و خشک سالی های پی در پی و برداشت آب از منابع زیر زمینی را از مهمترین این عوامل ذکر کرد.

حکمتیان در ادامه به موضوع قاچاق چوب و زغال در استان اشاره کرد و گفت: در استان های همجوار کهگیلویه وبویراحمد ، اقدام به اعطای مجوزهای احداث کوره های زغال چوب کردند و خوراک کوره های زغال جنوب استان های همجوار، از جنگل های بلوط استان کهگیلویه و بویراحمد تامین می شود و از دادستان های حوزه های قضایی و نیروی انتظامی که هرموقع از شبانه روز تماس گرفتیم همکاری داشته اند. واقعیت این است که با امکانات ما قاچاق زغال و چوب قابل کنترل نیست و  شبانه به خارج از استان می رود .

        وی با اظهار تأسف از اینکه هیچ اعتبار استانی برای مبارزه با بیماری بلوط در استان اختصاص نداده اند گفت : مبلغ 14 میلیارد تومان از اعتبارات ملی برای مبارزه با مبارزه با خشکیدگی جنگل های بلوط اختصاص یافته است که در سال 98 بخشی را دریافت می کنیم.

        مدیرکل منابع طبیعی استان در ادامه در خصوص جلوگیری از بوته کنی گیاهان مرتعی افزود: 8 اکیپ سیار و یک اکیپ ثابت در استان در نظر گرفته شده و با جوانان محلی و تعاونی های فراگیر، برای اجرای این موضوع ، قرارداد بسته ایم.

       وی در رابطه با رفع تصرف از اراضی ملی و منابع طبیعی اظهار کرد:با حمایت های بیدریغ دستگاه قضایی ، و در اجرای تبصره یک ماده 55 قانون حفاظت و بهره برداری جنگل ها از مقدار 184 هکتار ، رفع تصرف کردیم و در اجرای همین قانون 50 درصد از ورودی پرونده های منابع طبیعی به محاکم دادگستری کاسته شده است.

         حکمتیان گفت: در همین رابطه از 126 هکتار رفع تصرف شده است در حالی که تا قبل از اجرای این قانون در مدت مشابه سال قبل 280 هکتار بود و در شهرستان بهمئی 335 هکتار در 30 روستای شهرستان به بنیاد مسکن واگذار شده 132 هکتار هم به اداره راه و شهر سازی تحویل شده است.

در ادامه این نشست داوودی مهر مدیر عامل آب منطقه ای استان در سخنانی گفت: در اجرای مصوبات قبلی این شورا ، در خصوص آزاد سازی حاشیه رودخانه بشار 52 هکتار حد فاصل پل بشار و پل مختار آزاد سازی و به شهرداری یاسوج تحویل شده است.
سید حسین کاظمی مدیر کل شهری استانداری نیز دغدغه ی همیشه خود را دفاع از حقوق بیت المال بیان کرد و در خصوص اقدامات دستگاه قضایی استان در شورای حفظ حقوق بیت المال گفت: جای تشکر اسن که شورای حفظ حقوق بیت المال جلوتر از مسئولین حرکت می کند.

 

وی در خصوص مبارزه با افراد سودجو که اقدام به فروش گیاهان کوهی در شهرها می کنند گفت: این افراد منابع طبیعی را نابود کرده اند و با این فروشندگان به شدت در سطح شهرها برخورد می شود و اجازه نمی دهیم که در شهرها اقدام به فروش نمایند و شهرداری ها هم پای کار هستند.

 

جعفری نژاد مدیر کل محیط زیست استان نیز در خصوص احداث طرح گردشگری در منطق حفاظت شده کوه خائیز که حد فاصل شهرستان کهگیلویه و شهرستان بهبهان قراراست اجرا شود گفت: اجراء شدن این طرح مشروط به رعایت 30 بند پیشنهادی محیط زیست خوزستان است مجوز کلی صادره شده و مجری مهلت داشت تا آخر بهمن ماه گذشته طرح سایت پلان خودش را ارائه دهد که اقدامی انجام نگرفته است .

کرمی بازرس کل استان در این نشست به ذکر نکاتی کلی در مورد استان اکتفا نمود و گفت: زمین خواری هم غیر قانونی است هم در پوشش قانون انجام می گیرد.محل هر طرحی هم نیاز به بررسی دارد و هم میزان زمینی که برای اجرای طرح مورد نیاز است.گاهی برای طرحی متراژ مشخصی لازم است اما گاهاً چندین برابر زمین به مجری طرح واگذار می شود و یا مقداری زمینی که مجری در کنار طرح تصرف غیرقانونی می کند از زمین طرح بیشتر است.

وی در ادامه افزود: برخی مواقع مجوز احداث کارخانه ای داده می شود و جدا از خطرات زیست محیطی ، مواد اولیه ی آن باید از چند مکان برای خوراک آن کارخانه آورده شود.

بازرس کل استان در خصوص مدیران هم گفت: ما برای مدیرانی وظیفه ی خو را انجام نمی دهند پرونده تشکیل می دهیم و برای مدیران فعال پرونده ای نخواهیم ساخت.

کرمی به نبود تقسیم وطایف هم اشاره کرد و افزود: هر اداره یا سازمانی بنا بر رسالت سازمانی وظایفی دارد اما برخی اوقات تداخل وظایف موجب ضربه به بیت المال است و مجبوریم با چنین اداره یا سازمانی برخورد کنیم.

در پایان آخرین نشست شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی دادگستری استان ،حجت الاسلام و المسلمین مزارعی از همراهی رؤسا و مدیران عضو در صیانت از بیت المال تشکر نمودند و در رابطه با طرح گردشگری کوه خائیز کهگیلویه اشاره کرد و گفت: طرح در حوزه جغرافیایی استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است و بین استان ما و استان خوزستان هست و باید تلاش کرد، که این موضوع کشوری تصمیم گیری شود، تا صدمه به استان زده نشود و یا استان ما هم بهره برداری داشته باشد

در تعطیلات افرادی که از اموال بیت المال نگهداری و مراقبت می‌کنند باید توصیه شود که حتی می‌خواهید نماز بخوانید اموال بیت المال آسیبی به آن وارد نشود.

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
United States
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
خدا پدر و مادر رئیس کل دادگستری را بیامرزد کاش ۱۰ تا فرد اینجوری تو این استان داشتیم . تا حالا از نزدیک ندیدمش ولی از دور دستش را میبوسم . خدا عاقبت بخیرش کنه که هست انشالله
دوست بهمن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
میگم نا شناس دست بوس، تو به من بگو منظورت از این پرچم آمریکا چیه ؟همین !!! بعد میای از رئیس داد گستری استان حمایت می کن و دست بوسی ؟ اینجدری که من می بینم بجای طزفداری داری ضربه می زنی به بنده خدا ، ایرانی باش ، ایرانی ،
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار