کد خبر: ۶۸۹۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۸ 10 December 2018
مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد گفت ۶۸۰ کودک دختر و پسر بازمانده از تحصیل در این استان شناسایی شده که اکثر این کودکان در مناطق روستایی و عشایری ساکن هستند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسنا کهگیلویه و بویراحمد "هادی زارع پور" روز دوشنبه، 19 آذرماه در نشست شورای آموزش و پرورش استان افزود: ۱۸۰ نفر (83 دختر و 97 پسر) از این کودکان امسال تحت پوشش تحصیلی قرار گرفته اند    .   

وی اظهارکرد: 500کودک بازمانده از تحصیل استان شامل 250 دختر و 250 پسر هنوز تحت پوشش قرار نگرفته‌اند    .  

مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: از این کودک بازمانده از تحصیل استان 16 نفر فوتی هستند، 100 نفر بیمار صعب العلاج و 75 نفر مهاجرت به استانهای دیگر داشتند

زارع پور تصریح کرد: انسداد مبادی بی‌سوادی یکی از راهکارهای ریشه‌کن کردن بحث بی‌سوادی است که در این راستا باید بستر لازم برای تحصیل همه کسانی که در سن تعلیم هستند را فراهم کنیم    .  

وی ادامه داد: سال گذشته 15مدرسه تک دانش‌آموزی در سطح استان داشتیم و تلاش کردیم که حتی یک دانش‌آموز هم از تحصیل باز نماند . هم‌اکنون پوشش تحصیلی در مقطع ابتدایی استان 98.82درصد است.  

ازدواج زودهنگام در روستاها یکی از علل بازمانده از تحصیل دانش آموزان  

مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در صورتیکه بستر لازم برای پوشش تحصیلی این کودکان را فراهم کنیم، می‌توانیم پوشش تحصیلی استان را به 100درصد نزدیک کنیم    .  

زارع پور بیان کرد: بیماری صعب‌العلاج کودک، مشکلات جسمی و حرکتی، اختلالات ذهنی کودک، کودک بدسرپرست، مهاجرت یا انتقال به استان‌های دیگر، ازدواج زودهنگام در روستاها و مشکلات اقتصادی خانواده‌ها و اشتغال کودکان(کودکان کار) از مهمترین علل عدم بازگشت تعدادی از دانش‌آموزان تارک و بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش استان است.

وی تاکید کرد: منظور از افراد و کودکان بازمانده از تحصیل، کودکان 6تا 11سال بیشتر مدنظر است.  

کهگیلویه بالاترین درصد بی سوادی کهگیلویه و بویراحمد را دارد  

مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: 6400 دانش آموز دختر و پسر این استان در مدارس شبانه روزی تحصیل می کنند.

زارع پور از آغاز طرح انسداد مبادی بی سوادی در راستای کاهش میزان بی سوادی در استان خبرداد و افزود: این طرح می تواند نرم بی سوادی استان را به میانگین کشور برساند    .  

وی بابیان اینکه شهرستان کهگیلویه بالاترین درصد بی سوادی استان را دارد، تصریح کرد:  که با اجرای طرح جامع پایلوت سواد آموزی در این شهرستان دنبال کاهش این فاصله هستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: وجود دانش آموختگان بیکار، افزایش هزینه‌های تحصیلی در مناطق محروم، نامناسب بودن مدارس شبانه روزی، اجرا ‌نشدن دقیق طرح روستا مرکزی و پرداخت نشدن به موقع هزینه ایاب و ذهاب، البسه و ... از مهمترین دلایل بالا بودن نرخ بی سوادی در شهرستان کهگیلویه هستند.

بیشترین نرخ انصراف از تحصیل در کهگیلویه بین دختران سوم راهنمایی به بالاتر  

زارع پور ادامه داد: براساس قانون در هشت‌سال اول تحصیل( دو دوره تحصیلی)، آموزش اجباری و در سال‌های بعدی اختیاری است که یک خلاء قانونی می باشد.

وی اضافه کرد: بیشترین نرخ انصراف از تحصیل و ترک تحصیل در شهرستان کهگیلویه، استان کهگیلویه و بویراحمد بین دانش آموزان دختر مقطع سوم راهنمایی به بعد است که پس از آن دیگر ادامه تحصیل نمی دهند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه، همچنین ۴۰ نوع مهارت آموزی در حوزه دانش اموزی در استان آغاز شده است، بیان کرد: آمادگی داریم تا برای افرادی غیر از دانش اموزان نیز با دستگاه های مختلف استان در این خصوص برای مدل اجرا تفاهمنامه امضاء کنیم    .  

زارع پور اظهار کرد: در هفته شوراها از شوراهای برتر در حوزه آموزش و پرورش تجلیل می شود و در برنامه کشوری هم برترین ها دعوت خواهند شد.

همچنین قباد مبشری، مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: 5 خوابگاه شبانه روزی دانش آموزی در راستای جلوگیری از ترک تحصیل و بازماندن از تحصیل دانش آموزان مناطق محروم استان داریم که متاسفانه سیاست کمیته امداد در سطح کشور تعطیلی این خوابگاههاست اما با توجه به محرومیت استان تا کنون مقاومت کرده ایم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار