گزارش کامل سفر کلانتری به کهگیلویه و بویراحمد
تعدادی از اعضای برخی سازمان های مردم نهاد به نشانه اعتراض به استفاده از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف سخنان احمدی را قطع کردند که پس از پایان سخنان نماینده این افراد ، استاندار تذکرات آنان را به حق دانست و قول پیگیری و رعایت مسائل زیست محیطی را داد.
کد خبر: ۶۸۸۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۸ 10 December 2018
تابناک کهگیلویه و بویراحمد / اجتماعی ، عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور  روز یکشنبه (18 آذرماه 97) به یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد و در جریان این سفر ضمن حضور در مراسم تشییع داریوش رنجبر شهید حادثه تروریستی با حضور در گلزاری شهدای یاسوج به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.
 
خبر خوش استخدامی معاون رئیس جمهور در یاسوج / اعتراض به یک سهل انگاری زیست محیطی در استانداری و واکنش استاندار + فیلم

در ادامه این سفر عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور از سد تنگ سرخ یاسوج بازدید و بعد از آن در نشست تشکل‌های مردم نهاد و شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد دیدار کرد.
کلانتری افزود: تمام سلسله مراتب قانونی و اداری پروژه تنگ تکاب انجام شده است.
وی با اشاره به اخبار منتشر شده پیرامون این سرمایه گذاری، اظهارکرد: بخشی از جو سازی ها بر علیه دولت است و رسانه های خارج از کشور نیز از شرایط سوء استفاده می کنند.
رئیس سازمان محیط زیست کشور بیان کرد: شفاف سازی در بخش محیط زیست نیز باعث شده گروه هایی که رانت آنها حذف شده و منافع خود را از دست داده اند، چنین مسائلی را دنبال می کنند.
هدفگذاری استخدام سالیانه ۳۵۰ محیط بان در کشور
رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: سالانه ۳۵۰ محیطبان در کشور  استخدام و به کار گرفته می شود.
کلانتری افزود: تفاهم نامه ای با سازمان امور استخدامی کشور انجام شده و بر اساس این تفاهم نامه تعداد محیط بانان ما دو برابر خواهد شد.
وی اظهارکرد: در همین راستا از بهار سال آینده استخدام ۳۵۰ نفر در سال اجرایی خواهد شد و آموزش های محیط بانان نیز عملیاتی می شود.
کلانتری با اشاره به وضعیت نیروهای محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این استان، استانی محیطبانی است، تقویت نیروی انسانی و تجهیزات سخت افزاری در کهگیلویه و بویراحمد به عنوان اولویت هدفگذاری شده است.
وی تصریح کرد: همچنین قانون حمایت از محیط بانان در کمیسیون های مربوطه مجلس تصویب شده و منتظر نوبت در صحن علنی مجلس است و امید است قبل از فصل بررسی بودجه تصویب شود.  
کلانتری با اشاره به ظرفیت های کهگیلویه و بویراحمد، ادامه داد: محیط زیست برای مردم است و بخش اکوتوریسم و اینکه محیط زیست در اقتصاد استان سهیم شود امکان پذیر است.
رئیس سازمان محیط زیست کشور تصریح کرد: توسعه اکوتوریسم و سهیم شدن محیط زیست در اقتصاد این استان تابحال نادیده گرفته شده است.
کلانتری اضافه کرد: در راستای بهره گیری اصولی از محیط زیست، می توان هم محیط زیست را حفظ کرد و در عین حال از طبیعت استان برای توسعه صنعت توریسم استفاده کرد.
 
خبر خوش استخدامی معاون رئیس جمهور در یاسوج / اعتراض به یک سهل انگاری زیست محیطی در استانداری و واکنش استاندار + فیلم

دوری از نگرش‌های سیاسی به موضوع سدهای استان
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در بازدید از طرح سد تنگ سرخ در شهرستان بویراحمد گفت:موضوع آب یکی از مباحث مهم و حیاتی کشور است و حوزه‌های آبخیز و آبریز باید در کنار هم و بدون در نظر گرفتن مباحث سیاسی و جغرافیایی دیده شوند.
کلانتری با بیان اینکه سد تنگ سرخ با هدف تامین آب آشامیدنی و کشاورزی استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد در حال ساخت است افزود:این طرح باید پیوست زیست محیطی داشته باشد و در صورتی که خسارتی متوجه محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد یا فارس شود، وزارت نیرو موظف به جبران آن است.
زارعی نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی هم به وجود روان آب‌ها و رودخانه‌های دائمی در استان به ویژه در شهرستان بویراحمد اشاره کرد و گفت:سالانه چند میلیارد مترمکعب آب از کهکیلویه و بویراحمد خارج می‌شود که باید برای مهار و استفاده از این آب ها طرح‌هایی مانند سد تنگ سرخ اجرا شود.
احمدی استاندار هم گفت:در استان ما به موضوع آب بدون از نگرش سیاسی توجه می شود و مردم و مسئولان استان در تخصیص آب به طرح‌های داخل و خارج استان سخاوتمند هستند.
 
خبر خوش استخدامی معاون رئیس جمهور در یاسوج / اعتراض به یک سهل انگاری زیست محیطی در استانداری و واکنش استاندار + فیلم

زاگرس خشک نتیجه عملکرد 40 ساله ما
در ادامه این سفر عیسی کلانتری به همراه استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نشست تشکل‌های مردم نهاد شرکت کرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه زاگرس خشک امروز نتیجه عمل ۴۰ سال گذشته ما است، گفت: درختان زاگرس با همان باکتری‌ها و قارچ‌هایی که در آنها وجود داشت سازگار بودند اما ما به مرور آنها را ضعیف کردیم و باکتری‌ها و قارچ‌ها غالب شدند.
عیسی کلانتری در نشست سازمان‌های مردم‌نهاد و فعالان زیست محیطی کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: استراتژی ما در سازمان محیط زیست توسعه پایدار و شفافیت است اما متاسفانه  وقتی رانتی را از بین می‌برید رانت‌خواران ساکت نمی‌نشینند و مشکلات زیادی را هم ایجاد کردند اما مهم نیست.
وی با بیان اینکه امروز به شما قول می‌دهم که هیچ رانتی در سازمان محیط زیست وجود ندارد، افزود: امروز ما موظف هستیم در کمتر از دو ماه جواب همه طرح‌ها را بدهیم و در این راستا مشکلات زیادی با رانت‌خوارهایی داریم که از قبل این سازمان رانت‌خواری می‌کردند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تشکل‌های مردم نهاد را بخش جداناپذیر محیط زیست دانست و عنوان کرد: حدود 900 سمن در کشور داریم که جز چند مورد، باقیمانده آنها بعد از واقعه سال گذشته خیلی محافظه‌کار شدند زیرا دوستان امنیتی ما نسبت به آنها به ناحق برخورد کردند.
کلانتری توسعه فرهنگ محیط زیست را در گرو فعالیت سمن‌ها دانست و بیان کرد: توسعه باید توجیه اقتصادی داشته باشد، بنابراین نمی‌توان طرح صنعتی را توجیه کرد که با رانت نفتی یا پولی بخواهد پا بگیرد.
وی به دیگر ملزومات توسعه اشاره داشت و عنوان کرد: توسعه نباید نظم اجتماعی را به هم بزند، محیط زیست را نباید تخریب کند و به بهانه توسعه نباید حق و حقوق نسل‌های بعد پایمال شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی محیط زیست دفاع از حقوق نسل‌های آینده است، گفت: هیچ نسلی در هشت هزار سال گذشته به اندازه نسل موجود حق و حقوق نسل‌های آتی را پایمال نکرد و سمن‌ها باید مدافع حفظ محیط زیست و حقوق نسل‌‌های بعد هم باشند.
 
 خبر خوش استخدامی معاون رئیس جمهور در یاسوج / اعتراض به یک سهل انگاری زیست محیطی در استانداری و واکنش استاندار + فیلم

کلانتری با بیان اینکه زاگرس خشک امروز نتیجه عمل 40 سال گذشته ما است، ابراز کرد: درختان زاگرس با همان باکتری‌ها و قارچ‌هایی که در آنها وجود داشت سازگار بودند اما ما به مرور آنها را ضعیف کردیم و باکتری‌ها و قارچ‌ها غالب شده‌اند.
وی به دیگر مضرات از بین رفتن پوشش گیاهی اشاره داشت و عنوان کرد: یوزپلنگ امروز در معرض انقراض است چون غذا و پوشش گیاهی‌ موردنیازش از بین رفته است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه سمن‌ها به عنوان سربازان محیط زیست باید وارد شده و از چیزی واهمه نداشته باشند، گفت: رئیس‌جمهور هم دغدغه محیط زیست دارد اما توانش محدود شده و در این رابطه اینکه بگوییم تحریم‌ها بی‌اثر بوده دروغ گفتیم زیرا تحریم‌ها بنیه اقتصادی کشور را ضعیف کرده است.
کلانتری با بیان اینکه در زمینه پسماندها برای سال آینده هزار میلیارد تومان در صندوق محیط زیست بودجه پیش‌بینی شده است، به مدارس طبیعت اشاره داشت  و گفت: مدارس طبیعت مجوز قانونی ندارند و آموزش و پرورش هم زیر بار نرفت که مجوز بدهد.
وی در رابطه با اجرای طرح گردشگری در منطقه تنگ تکاب هم گفت: از سال 87 بخش خصوصی طبق قانون با حفظ همه ضوابط زیست محیطی شروع به سرمایه‌گذاری در این منطقه کرده است و به لحاظ قانونی منعی ندارد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: 12 درصد از اراضی همه کشورها باید زیست‌گاه شود که در کشور ما این 12 درصد معادل 20 میلیون هکتار است که 17 میلیون آن زیست‌گاه شده است.
کلانتری عنوان کرد: ما موظف هستیم با حفظ محیط زیست برای شهروندان شرایطی را فراهم کنیم که از محیط زیست لذت ببرند محیط زیست نباید فقط در اختیار کوهنوردان باشد و یک پیرمرد هم حق دارد در پایین کوه از محیط زیست لذت ببرد.
وی به مشکل مصرف بی‌رویه آب در کشور اشاره داشت و بیان کرد: ما به جای 40 درصد 110 درصد آب مصرف می‌کنیم یعنی بیش از دو برابر از آب تجدید‌پذیرمان استفاده می‌کنیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مشکل ما انتقال 10 میلیون یا 20 میلیون مترمکعب آب از یک استان به استان دیگر نیست، مشکل ما مصرف 50 میلیارد مترمکعب آب در سال است.
اعتراض به یک سهل انگاری زیست محیطی در استانداری و واکنش استاندار + فیلم
در ادامه این نشست وقتی استاندار کهگیلویه در حال آغاز صحبت های خود بود تعدادی از اعضای برخی سازمان های مردم نهاد به نشانه اعتراض به استفاده از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف سخنان احمدی را قطع کردند که پس از پایان سخنان نماینده این افراد ، استاندار تذکرات آنان را به حق دانست و قول پیگیری و رعایت مسائل زیست محیطی را داد.
 
 دانلود

سازمان محیط زیست در حفاظت از دنا و زیست‌بوم استان کهگیلویه و بویراحمد بازنگری کند
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: از سازمان حفاظت محیط زیست می‌خواهیم به‌شکل ویژه بازتعریف و بازنگری در حفاظت از دنا و زیست‌بوم استان کهگیلویه و بویراحمد که میراث ملی و بین‌المللی است داشته باشد.
علی‌محمد احمدی در این نشست ، اظهار داشت: مسیری که ما برای اصلاح ساختارمان در مردم‌نهاد کردن فعالیت‌ها داریم در استان کهگیلویه و بویراحمد در مرحله بروز است.
وی افزود: اگر تشکل‌های مردم‌نهاد نبودند نمی‌توانستیم کاهش 50درصدی آتش‌سوزی‌ها در تابستان امسال را شاهد باشیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: زاگرس میراث بی‌بدیلی است که خداوند به کشور ما عطا کرده و ثروت‌هایی دارد که اگر دیر بجنبیم جبران خسارت‌ها برای ما پرهزینه خواهد بود.
وی عنوان کرد: خشکسالی‌ها و ریزگردهایی که در سال‌های گذشته شاهد بودیم و بحث آتش‌سوزی و قطع درختان از مشکلاتی است که زاگرس را تهدید می‌کند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: البته این نوید را می‌دهیم که تا پایان امسال 90 درصد از روستاهای استان را در صعب‌العبورترین مناطق گازرسانی کنیم.
احمدی گفت: از سازمان حفاظت محیط زیست می‌خواهیم به‌شکل ویژه بازتعریف و بازنگری در حفاظت از دنا و زیست‌بوم استان کهگیلویه و بویراحمد ــ که میراث ملی و بین‌المللی ما است ــ داشته باشد.
وی با بیان اینکه "نیازمند توجه جدی به این زیست‌بوم جهانی هستیم"، گفت: باید تلاش کنیم دنا و استان کهگیلویه و بویراحمد و محیط زیست بی‌بدیل آن روزهای بهتری را تجربه کند.
حضور کلانتری در جلسه شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد یکی دیگری از برنامه‌های سفر یک روزه او به یاسوج بود.
 ادارات کهگیلویه و بویراحمد ملاحظات زیست محیطی را در اولویت قرار دهند
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: اداراتی که طرح‌های توسعه‌ای دارند باید ملاحظات زیست محیطی را در اولویت قرار دهند.
علی‌محمد احمدی در نشست شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: یکی از ثروت‌های بی‌بدیل این استان میراث طبیعی آن است و همه باید اهتمام داشته باشیم و این ثروت را جدی بگیریم.
وی افزود: محیط زیست به تنهایی نمی‌تواند از این ثروت محافظت کند و همه دستگاه‌ها باید پای کار باشند به‌ویژه اداراتی که طرح‌های توسعه‌ای دارند باید ملاحظات زیست محیطی را در اولویت قرار دهند.
استاندار کهگیولیه و بویراحمد با بیان اینکه توجه به زیست‌گاه دنا بسیار حائز اهمیت است، گفت: امیدواریم برای دنا و ظرفیت‌های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد برنامه داشته باشیم تا بتوانیم از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کنیم.
نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست خواستار در نظر گرفتن حق ارتفاقی مربوط به عشایر استان شد و گفت: عشایر سالیان متوالی در این محیط‌ها زندگی کرده‌ و حق و حقوقی دارند.
غلام‌محمد زارعی با بیان اینکه اداره‌کل حفاظت محیط زیست با کمبود شدید نیرو روبه‌رو است، افزود: ساختار موجود اداره‌کل به هیچ وجه پاسخگوی نیاز نیست و بخش زیادی از پست‌های سازمانی بلاتصدی است.
 
خبر خوش استخدامی معاون رئیس جمهور در یاسوج / اعتراض به یک سهل انگاری زیست محیطی در استانداری و واکنش استاندار + فیلم

هدر دهنده نخست آب در دنیا هستیم
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جای تأسف دارد و زیبنده کشور ما نیست که فرساینده نخست خاک و هدردهنده نخست آب در دنیا باشیم.
عیسی کلانتری در نشست شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: وقتی محیط زیست کشورمان را با کشورهای آفریقایی و جهان سوم مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که آن کشورها محیط زیست‌شان را برای نسل‌های بعد حفظ کرده‌اند اما جای تأسف دارد و زیبنده کشور ما نیست که فرساینده نخست خاک در دنیا و هدردهنده نخست آب در جهان باشیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ما حافظ خوبی برای نسل‌های بعد از نظر منابع نبودیم، افزود: نسل‌های آینده در محاسبات و برنامه‌های ما جایگاهی ندارند.
کلانتری بیان کرد: در برنامه ششم توسعه که ابلاغ شده و دولت موظف به اجرای آن است و خوشبختانه توان اجرای آن را هم ندارد اما اگر اجرا کند و بخواهد به اهداف تعیین شده برای تولیدات کشاورزی دست پیدا کند 36 میلیارد مترمکعب آب اضافی جدید می‌خواهد که وجود خارجی ندارد.
وی با بیان اینکه ما در پایمال کردن حقوق نسل‌های بعد در دنیا پیش قراول هستیم، گفت: نسل ما با توجه به امکانات و تکنولوژی و فشار جمعیت بر هم زننده کل نظام زیست محیطی بوده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما یک مشت درآمد نفتی مفت داشتیم و هر صنعتی را ایجاد کردیم بدون اینکه توجیه اقتصادی و فنی داشته باشند و بدون نفت همه آنها ورشکسته می‌شوند.
کلانتری عنوان کرد: ما بخشی از توسعه کشور را به هزینه محیط زیست انجام دادیم در بخش‌هایی از خودکفایی‌های مواد غذایی‌ محیط زیست را قربانی کردیم به عنوان مثال اگر در گوشت خودکفا شدیم به خاطر فشاری است که به منابع و مراتع وارد کردیم بدون توجه به اینکه افزایش واحدهای دامداری چه بلایی بر سر مراتع کشور می‌آورد.
وی با بیان اینکه ما به محیط زیست‌مان جفا کردیم، حافظ منافع نسل‌های بعد نبودیم و همه چیز را برای نسل حاضر خواستیم، گفت: فرسایش مواد ژنتیکی در کشور ما بیداد می‌کند که برخی به علت خشکسالی و برخی به علت رفتارهای نادرست ما است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه کلان‌شهرهای ما گرفتار مشکلات زیست محیطی هستند که علت این امر برنامه‌ریزی‌های نادرست است، ابراز کرد: توسعه درست و پایدار هیچ تضادی با محیط زیست ندارد و فقر عامل اصلی تخریب  در محیط زیست است.
 
خبر خوش استخدامی معاون رئیس جمهور در یاسوج / اعتراض به یک سهل انگاری زیست محیطی در استانداری و واکنش استاندار + فیلم

تجلیل کلانتری از راهداران نجات دهنده یک قلاده گرگ
رئیس سازمان محیط زیست کشور از راهداران کهگیلویه و بویراحمدی نجات دهنده یک قلاده گرگ تجلیل کردند.
از سوی عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست در شورای اداری این استان از دو راهداری دهدشتی در استان کهگیلویه و بویراحمد که یک قلاده گرگ گیر افتاده در سطل پلاستیکی ماست رها شده در طبیعت، را نجات دادند با اهداء لوح تجیلی شدند.
روز پنجشنبه، ۱۵ آذرماه یک راهدار که متوجه گیر افتادن سر یک قلاده گرگ در ظرف پلاستیکی می شود، اقدام به نجات این گرگ می کند. این اتفاق در حال فعالیت نیروهای راهداری در محو "قلعه رئیسی به دهدشت" اتفاق افتاد .
فیلم نجات این قلاده گرگ توسط راننده راهداری که در فضای مجازی انتشار گسترده ای یافته بود.
 
خبر خوش استخدامی معاون رئیس جمهور در یاسوج / اعتراض به یک سهل انگاری زیست محیطی در استانداری و واکنش استاندار + فیلم

 کتاب «فلور کهگیلویه و بویراحمد» با حضور معاون رئیس‌جمهور رونمایی شد
آیین رونمایی کتاب «فلور کهگیلویه و بویراحمد» با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.
نویسند کتاب «فلور کهگیلویه و بویراحمد» در این آیین اظهار داشت: استان کهگیلویه و بویراحمد 28 درصد کل تنوع زیستی ایران را به خود اختصاص داده است و می‌توان از این استان به عنوان باغ گیاه‌شناسی ایران نام برد.
عزیزالله جعفری با اشاره به اینکه نیمی از گیاهان دارویی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، افزود: این استان همچنین معادل 25 درصد تنوع زیستی اروپا را به خود اختصاص داده است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه حدود 25 سال برای نگارش کتاب فلور کهگیلویه و بویراحمد تلاش کرده است، گفت: این کتاب در چهار جلد نگارش شده و توضیحات کاملی راجع به کل تنوع زیستی استان ارائه می‌دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار