در برخی نقاط کهگیلویه و بویراحمد طرح هایی اجرا می شود که به رغم آنکه همه جوانب فنی و قانونی در آنها رعایت شده اما فاقد جامع نگری هستند و آنچنان که استاندار می گوید آیندگان برای اجرای این طرح ها ما را نفرین خواهند کرد.
کد خبر: ۶۷۷۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶ 07 November 2018
تابناک کهکیلویه و بویراحمد/ اقتصادی ، در برخی نقاط کهگیلویه و بویراحمد طرح هایی اجرا می شود که به رغم آنکه همه جوانب فنی و قانونی در آنها رعایت شده اما فاقد جامع نگری هستند و آنچنان که استاندار می گوید آیندگان برای اجرای این طرح ها ما را نفرین خواهند کرد.
نشست این هفته شورای برنامه ریزی و توسعه استان کهگیلویه وبویراحمد با محوریت بررسی طرح های تصویب شده در کارگروه امور زیربنایی برگزار شد و دو طرح مهم شهرک تعمیرکاران و مجتمع مسکونی تجاری جلوی شهرک عمده فروشان از دستور کار جلسه خارج شد.
اجرای این طرح ها به دلیل اینکه فاقد جامع نگری بودند به طور کلی منتفی اعلام شد.
رد شدن این طرحها آن هم در شرایطی که روی یکی از آنها بیش از 8 سال کار شده و دیگری در آستانه افتتاح است تیزبینی استاندار را نشان می دهد. دقت نظری که در تمامی جلسات و نشست ها به مدیران گوشزد کرده و خود همواره به آن پایبند بوده است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد بر این باور است : طرح جامع شهرها باید بازنگری شود و همه موارد مرتبط با منظر و سیمای شهری احصا و برای اجرای فضاهای مطلوب برنامه ریزی شود.
علی محمد احمدی می گوید: اگر اقدامات آمایشی خوب و طرح جامع مبتنی بر قابلیت های شهر داشتیم و چیدمان فضا با طبیعت عجین می شد اکنون شهر و منظر دیگری داشتیم.
 
روایت استاندار از طرح هایی که نفرین آیندگان را در پی خواهد داشت / مسئولان برای اعطای مجوز ۳۰ یال آینده را ببینند

استاندار این موضوع را در انتقاد به جانمایی صنف تعمیرکاران خودرو به عنوان صنایع آلاینده به خارج از شهر عنوان کرد.
صنف تعمیرکاران خودرو 8.5 هکتار از اراضی حاشیه جاده کمربندی شهر یاسوج را با هزینه اعضا برای احداث شهرک تملک کرده و قرار است 400 واحد 90و 100 متری در آن بسازند. حالا پس از 8 سال تغییر کاربری این ملک در شورای برنامه ریزی استان مطرح شد .
در این نشست استاندار تاکید کرد: انتقال صنوف آلاینده به خارج از شهر به صورت جدی پیگیری شود اما باید دورنمای توسعه شهرهم در نظر گرفته شود.
علی محمد احمدی افزود: شهرک تعمیرکاران قرار است در مکانی دایر شود که در حال حاضر در اطراف آن یک پادگان نظامی قرار دارد و زمین های اطراف آن هم تغییر کاربری شده و در آینده منطقه مسکونی می شود.
وی ادامه داد: این زمین مستعد پیشرفت و در آینده بخشی از شهر خواهد بود در نتیجه احداث شهرک تعمیرکاران در چنین فضایی منطقی نیست. زیرا دلیل انتقال این صنایع و اصناف به خارج از شهرها ، کاستن از حجم ترافیک و مصون کردن شهروندان از آلایندگی آنهاست.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی نه تنها مشکلی حل نمی شود که بر مشکلات هم افزوده می شود زیرا بخشی از منابع اتلاف خواهد شد بدون آنکه خروجی و دستاوردی داشته باشد.
احمدی اضافه کرد: مسئولان باید هنگام اعطای مجوزها 30 سال آینده را ببینند چنانچه در شهرستان گچساران صنف تعمیر کاران به خارج از شهر منتقل شد اما چون جانمایی از ابتدا اشتباه بود ظرف پنج سال شهرک هایی در اطراف آن احداث شد و همچنان مشکل به قوت خود باقیست.
وی ادامه داد: این طرح باید از نظر علمی بررسی شود و در نهایت باید علاوه بر طی مراحل قانونی ، سیما و منظر شهری که جز حقوق مردم است در آن در نظر گرفته شود.
احمدی اضافه کرد: استقرار شهرک تعمیرکاران در منطقه کشاورزی و باغی و مناطقی که در آینده مسکونی می شوند به صلاح نیست.
وی تاکید کرد:درباره این طرح یا از جهاد کشاورزی استعلام نشده و یا جهاد کشاورزی با بی دقتی یا تحت معذورات اخلاقی اراضی درجه یک را به عنوان درجه سه معرفی کرده است.
استاندار خاطر نشان کرد مسئولان باید در هنگام پاسخ به استعلام ها و اعطای مجوزها جامع نگر باشند و در توضیح این موضوع اشاره ای به شهرک عمده فروشان شهر یاسوج کرد و گفت: اگر از ابتدا با دقت همه ابعاد این طرح بررسی می شد هیچ گاه شهرک این صنف رادر ورودی شهر یاسوج نمی ساختند.
در این نشست تغییر کاربری بخشی از اراضی کشاورزی حاشیه جاده ورودی شهر یاسوج و جلوی بازار عمده فروشان مورد بررسی قرار گرفت. که به رغم اینکه تمامی دستگاه های ذیربط در گذشته موافقت خود را با تغییر کاربری اعلام کرده بودند اما در شورای برنامه ریزی با آن مخالفت و از دستور کار جلسه خارج شد.
استاندار در توضیح دلایل مخالفت با این تغییر کاربری گفت: تنها در صورتی با تغییر کاربری این زمین موافقت می شود که کاربری مورد درخواست همسو و مشابه شهرک عمده فروشان باشد.
احمدی البته دست روی یکی از چالشهای توسعه دو طرف خیابان ورودی شهر یاسوج که از تل خسرو تا کارخانه قند ادامه دارد گذاشت. اراضی اطراف این جاده در تملک اشخاص است که در سالهای گذشته بخشهایی از این اراضی قطعه فروشی شده اما کنار جاده همچنان در اختیار مالک اصلی است.
استاندار گفت: این حق مالکان است که کاربری زمین خود را تعیین کنند اما مردم نیز حق و حقوقی دارند که باید در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: اگر مدیران جامع نگر بودند از همان ابتدا یا زمین بازار عمده فروشان را تا جاده اصلی جدا می کردند و یا با کاربری مسکونی موافقت نمی کردند .
احمدی یادآوری کرد: کاربری اطراف جاده اصلی شهر یاسوج نباید مسکونی باشد زیرا در آینده این منطقه مسکونی نیاز به فضای سبز، آموزشی و خدمات دیگر دارد از طرفی اهمیت بازار مهم عمده فروشان تحت شعاع منازل مسکونی اشخاص قرار می گیرد.
استاندار گفت: بازارها جز نمادهای شهر محسوب می شود و باید به گونه ای طراحی شوند که صاحب هویت باشند وبه سیما و منظر شهری آسیب نزنند . 
احمدی افزود: حق یک مالک باعث نمی شود که حق جمعیت 300 هزار نفری شهر نادیده گرفته شود و آیندگان ما را توبیخ خواهند کرد که چرا در موقع تصویب این طرحها دقت لازم را نداشته ایم.
وی اضافه کرد اگر اقدامات آمایشی خوب و طرح جامع مبتنی بر قابلیت های شهر داشتیم و چیدمان فضا با طبیعت عجین می شد اکنون شهر و منظر دیگری داشتیم.
احمدی تاکید کرد: طرح جامع یاسوج باید بازنگری و همه موارد مرتبط با سیمای شهری احصا و برای اجرای فضاهای مطلوب برنامه ریزی شود.
موضوعی که استاندار دست روی آن گذشت نه مختص همین پلاک از اراضی اطراف جاده یاسوج تا تلخسرو است که این معضل در سرتاسر این مسیر وجود دارد.
بسیاری ازتعاونیهای ادارات زمینهای اطراف جاده را خریداری کرده اما همچنان حاشیه جاده در تملک مالک اصلی است از آنجایی که تکلیف راه و کوچه این املاک نامشخص است در نتیجه همچنان بلا استفاده مانده اند .از طرف دیگر طرحهایی در اراضی حاشیه جاده انجام می شود که همه مراحل قانونی را طی کرده اند بی آنکه حقوق عموم مردم در آن دیده شده باشد.
در ماه های گذشته در نشست های شورای برنامه ریزی طرحها و پروژه های بسیاری با دلایلی تقریبا مشابه بررسی آنها متوقف شد.نمونه آن طرحهای گردشگری است که استاندار تصمیم گیری درباره این پروژه ها به خصوص در شهر سی سخت را منوط به تدوین طرح جامع گردشگری دانست .
هرچند در نشست امروز بازهم طرحهایی ارایه شد که با همان دلیل از دستور کار جلسه خارج شد.
در این نشست اگرچه موضوعات مختلفی مطرح شد اما مساله اصلی فقدان طرح های جامع در حوزه های مختلف از گردشگری و صنعت گرفته تا طرح جامع شهری در استان کهگیلویه وبویراحمد است. بسیاری از ساخت و سازهای استان مثل ورزشگاه ، زندان مرکزی و دانشگاه های پیام نور و آزاد که قدمت چندانی هم ندارند و باید منجر به توسعه استان می شدند به دلیل عدم آینده نگری حالا به یک معضل تبدیل شده اند.
همانطور که استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید دارد اجرای هرگونه طرح که منجر به توسعه استان می شود مستلزم جامع نگری و به عبارتی باید در طرج جامع شهر دیده شود تا آیندگان مسئولان امروز را بابت اجرای برخی طرح ها نفرین نکنند.
گزارش از فاطمه رشیدی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار