کد خبر: ۶۷۶۱۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶ 04 November 2018
رئیس پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد از کاهش فوتی‌های تصادفات جاده‌ای استان ناشی از واژگونی اتوبوس‌ها خبر داد.

سرهنگ بهنام ویسی پور در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با بیان این‌که در سال 96 تنها دو مورد واژگونی اتوبوس در سطح استان داشته‌ایم، افزود: در سال گذشته یک درصد از مجموع تصادفات این استان را واژگونی اتوبوس تشکیل داد.

وی اظهارکرد: طی این مدت دو درصد از فوت شدگان و 1.5 درصد از مصدومان تصادفات استان مربوط به اتوبوس بوده است.

رئیس پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: نیم درصد از تصادفات استان در 6 ماهه نخست سال 97 مربوط به واژگونی اتوبوس است.

بیشترین واژگونی اتوبوس در محور "یاسوج- اصفهان"

ویسی‌پور تصریح کرد: خوشبختانه در این مدت واژگونی مرگبار اتوبوس در استان نداشته‌ایم اما یک درصد مصدومان استان مربوط به اتوبوس بوده است. بیشترین واژگونی اتوبوس استان در محور "یاسوج- اصفهان" بوده است.

وی ادامه داد: عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه بخصوص در جاده‌های لغزنده و خستگی و خواب آلودگی را از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عوامل واژگونی اتوبوس عنوان کرد.

رئیس پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: جاده‌های استان کم عرض، کوهستانی و دارای پیچ های مرکب(پیچ و شیب) و قیرزدگی است که باعث واژگونی اتوبوس می‌شوند و بیشتر تصادفات اتوبوس استان در نقاط حادثه‌خیز اتفاق افتاده است.

ویسی‌پور تاکید کرد: هیچ کدام از تصادفات اتوبوس در سطح جاده‌های ارتباطی استان رخ به رخ نبوده است بلکه همه تصادفات اتوبوس واژگونی بوده است.

وی بیان کرد: معمولا اتوبوس‌ها از سمت استان‌های همجوار به سمت اصفهان و مرکز کشور در حرکت بودند که خستگی و خواب آلودگی و ناآشنا بودن به جاده‌ها باعث واژگونی اتوبوس شده بود.

رئیس پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به استفاده از سامانه «سپه تن» برای جلوگیری از واژگونی اتوبوس‌ها اظهار کرد: سامانه «سپه تن» به صورت هوشمندانه اتوبوس‌ها را کنترل می‌کند و با نصب یک نرم افزار در داخل اتوبوس، اخبار به صورت لحظه‌ای از داخل اتوبوس به پلیس اطلاع داده می‌شود. راننده و سرعت اتوبوس، استفاده از کمربند ایمنی، استفاده از تلفن همراه و خوردن و آشامیدن حین رانندگی را به پلیس اطلاع می‌دهد.

در هر اتوبوس یک مامور پلیس حضور دارد

ویسی‌پور گفت: یک نفر از ماموران پلیس بعنوان مسافر در اتوبوس‌ها سوار می‌شود که تخلفات اتوبوس را در اولین پلیس راه گزارش می‌دهد و با رانندگان متخلف برخورد می‌شود.

وی با بیان این‌که نصب دوربین‌های ثبت سرعت در جاده‌ها را از دیگر عوامل بازدارنده برای جلوگیری از تخلفات اتوبوس‌ها عنوان کرد و افزود: در صورت مرتکب شدن یک مورد تخلف، دفترچه راننده اتوبوس متخلف به مدت 10 روز ضبط می‌شود و حق رانندگی ندارد که در صورت تکرار تخلف به مدت یک ماه گرفته می‌شود. تست اعتیاد نیز در اولویت کاری پلیس قرار دارد و کسانی که تست آنها مثبت باشد دفترچه و گواهینامه ضبط، 400 هزار تومان جریمه و 20 نمره منفی داده می‌شود و به مراجع قضایی معرفی خواهند شد؛ هم‌چنین به مدت 6 ماه از رانندگی محروم می‌شوند.

رئیس پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: کسانی دفترچه رانندگی با اتوبوس اخذ می‌کنند در کلاس آموزشی نحوه رانندگی و پیشگیری از تخلفات شرکت می‌کنند.

ویسی‌پور ادامه داد: در حال حاضر اتوبوس‌ها در روزهای معمولی طول سال در پلیس راههای مبدا و مقصد ثبت ساعت می‌کنند اما در روزهای بارندگی که حداکثر سرعت اتوبوس به 60 کیلومتر در ساعت می‌رسد باید کمتر از سرعت روزهای معمول رانندگی کنند اما در هر حال کلیه اتوبوس‌ها در همه پلیس راه‌ها باید ثبت ساعت کنند.

وی در ادامه با توصیه به رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها و صدا و سیما، برای فرهنگ‌سازی در زمینه رانندگی بی‌خطر، تاکید کرد: در سال‌های گذشته تصادف اتوبوس با حدود 18 کشته داشته‌ایم اما هم اکنون و طی سال‌های اخیر با آموزش‌های لازم، رفع نقاط حادثه خیز و بهبود جاده‌ها تعداد فوتی‌ها کاهش یافته است.

ویسی‌پور اضافه کرد: با ایمن‌سازی جاده‌ها، توجه بیش از پیش به آموزش و نصب دوربین‌های هوشمند ثبت سرعت می‌توانیم تصادفات در محورهای مواصلاتی استان را بصورت چشمگیری کاهش دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار