در برخی مناطق و شهرستان ها اقداماتی مشاهده می شود که به نوعی می توان آن ها را "بدعت های عجیب" در آموزش و پرورش نام نهاد! برای نمونه چند مورد که به شدت در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد در خصوص آموزش و پرورش مشاهده می شود در ادامه گزارش ذکر می شود.
کد خبر: ۶۶۷۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲ 14 October 2018
بی شک سنگین ترین وزارت در دولت ، آموزش و پرورش است که علاوه بر پرسنل با دانش آموزان ، اولیاء و برخی دستگاه های مرتبط بیش از نیمی از جمعیت کشور را به نوعی متاثر از اقدامات خود می بیند.
آموزش و پرورش در استان کهگیلویه و بویراحمد هم باید متناسب با سیاست های وزارتی و در راستای برنامه ریزی ها اقدام نماید که البته در این زمینه در ظاهر به نظر می رسد سعی می شود مطابق با بخشنامه ها و در راستای سند تحول بنیادین کار شود. اما در برخی مناطق و شهرستان ها اقداماتی مشاهده می شود که به نوعی می توان آن ها را "بدعت های عجیب" در آموزش و پرورش نام نهاد! برای نمونه چند مورد که به شدت در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد در خصوص آموزش و پرورش مشاهده می شود در ادامه گزارش ذکر می شود.
تاثیرگذاری اولیاء دانش آموزان در سازماندهی !
یکی از بدعت های عجیب و خطرناک برای مجموعه آموزش و پرورش تحریک اولیاء دانش آموزان برای اعتراض برعلیه معلمینی که در یک مدرسه پست سازمانی قانونی می گیرند ، است. در این بدعت عجیب ، عده ای از اولیاء با نوشتن اعتراض یا مراجعه حضوری در آموزش و پرورش خواستار حضور یک معلم خاص در مدرسه ، روستا و یا کلاس درسی خاص مثلا فیزیک ، شیمی ، زبان و یا ... می شوند.
به ندرت دلیل این کار ، توانایی بالای معلم است اما اغلب به دلیلی نوعی لابی گری یک معلم برای به دست آوردن یک پست است! در چنین موردی معلمی که از به دست آوردن یک پست سازمانی مطمئن نیست سعی در تحریک افرادی از اولیاء دانش آموزان برای اعتراض و نشان دادن عدم همکاری اولیاء دانش آموزان با هر معلمی به غیر از معلم تحریک کننده می شود! متاسفانه در برخی مناطق استان خصوصا در مدارس روستایی حوزه ابتدایی آن هم برای پست های مدیر آموزگاری یا معاون آموزگاری چنین اقدامی به وفور دیده می شود. البته برای دیگر موارد مانند افزایش تعداد معلمین هم چنین اقداماتی صورت می گیرد.
برای نمونه در یکی از مدارس شهرستان بویراحمد ، یک خانم آموزگار که اتفاقا همسر یکی از مسئولین در حوزه آموزش ایتدایی در اداره کل آموزش و پرورش است در یک مورد وقتی متوجه شد که احتمالا باید جای خود را به معلم دیگری دهد تعدادی از اولیاء را تحریک کرده و با خود به اداره ارزیابی آموزش و پرورش شهرستان آورده بود که البته به گفته مسئولین ارزیابی به اینگونه فشار و لابیگری ها وقعی نهاده نشد . اما به هر جهت چنین مواردی در آموزش و پرورش مناطق مختلف استان زیاد دیده شده است!
اخیرا خبری در تابناک کهگیلویه و بویراحمد منتشر شد با تیتر (محرومیت ها همچنان تمامی ندارد /16 روز بلا تکلیفی برای دانش آموزان روستای "زیر کل" چاروسا ) که البته جوابیه ای هم با تیتر (جوابیه آموزش و پرورش منطقه چاروسا به خبر "محرومیت ها تمامی ندارد" ) در سایت درج گردید. هر چند در متن جوابیه اشاره ای به بی تاثیر نبودن اولیا در یک جابجایی شده است اما مدیر آموزش و پرورش به تابناک گفت : که متاسفانه به نظر می رسد برخی فرهنگیان به نوعی ، خود ، اولیاء را تحریک می کنند اما ما به این اتفاقات و درخواست های نامعقول ترتیب اثر نمی دهیم. سخنان این مدیر را می توان هشداری به فرهنگیان در خصوص لزوم حفظ جایگاه خود دانست چرا که متاسفانه برخی فرهنگیان به نظر می رسد متوجه جایگاه مهم و حساس خود در جامعه نیستند!
دخالت دفتر نمایندگان در کار آموزش و پرورش
بی شک یکی از رموز موفقیت برای نمایندگان و دستگاه های دولتی ، تعامل سازنده با یکدیگر است . اما گاها مشاهده می شود که در این زمینه تعامل جای خود را به دخالت می دهد! البته مستند کردن این دخالت ها برای اقدام قانونی تقریبا محال است اما از همه بهتر خود مدیران آموزش و پرورش و فرهنگیان نقش و میزان دخالت های این نمایندگان و دفاتر آن ها را بهتر از هر کسی می دانند.
استان کهگیلویه و بویراحمد 3 نماینده در مجلس دارد با حدود 13 منطقه آموزش و پرورش که تقریبا در همه مناطق نقش نمایندگان در عزل و نصب ها محرز و متاسفانه عادی و پذیرفته شده است ! اما شدت و ضعف و نوع دخالت ها متفاوت است. برای نمونه در برخی مناطق اعلام می شود که سیستماتیک مدیران مناطق پس از انتصاب ، مدیران و معاونین را از میان رای دهندگان به نماینده مذکور انتخاب می کنند و در برخی مناطق هم اعلام می شود "دفتر نماینده لیست به مدیر آموزش و پرورش می دهد!" و متاسفانه مدیر هم بر اساس این لیست برخی پست های آموزش و پرورش را توزیع! می کند. البته دخالت خود نمایندگان در تعیین مدیران آموزش و پرورش از وزارت تا ادارات کل و روسای ادارات مناطق و شهرستان ها کاملا عادی شده است اما متاسفانه چند سالی است که کار از رایزنی گذشته و نمایندگان در درون ادارات ، معاونین و حتی روستاها مدیر و معاون آموزگاران را انتخاب می کنند!
انتصاب برخی افراد بی تجربه ، ناآگاه و "بدهکار به نماینده" در پست های حساس کار را به جایی رسانده است که متاسفانه چشم انداز روشنی برای آینده آموزش و پرورش در کهگیلویه و بویراحمد قابل تصور نیست!
سایه شوم مسائل سیاسی و قومیتی بر آموزش
چند وقت پیش هم نامه ای اعتراضی در خصوص رئیس آموزش و پرورش یکی از مناطق استان و اعتراض برخی فرهنگیان در همین سایت منتشر شد که البته جوابیه ای هم در این خصوص درج گردید اما محتوای اعتراض نشان از نوعی خواسته های غیر صنفی داشت و بیشتر متاثر از مسائل سیاسی یا قومیتی بود !
در برخی مناطق سایه مسائل قومیتی بر آموزش و پرورش آنقدر پررنگ شده است که می توان تغییر و تحولات را در راستای همین شاخص دید نه بر اساس شایسته سالاری! البته مسئولین ناآگاه و بی تجربه هم بر تبعات منفی این اتفاقات افزوده اند. دخالت مسائل سیاسی یا قومیتی در گذشته هم وجود داشت اما حداقل چهارچوبی از جمله توجه به شایست ترین های سیاسی یا قومیتی یک اصل مهم بود اما متاسفانه چند سالی است که کوچکترین توجهی به شاخص شایسته سالاری حتی در انتصابات سیاسی یا قومیتی نمی شود!
سایت هایی که هر لحظه مدیر عوض می کنند!
یکی دیگر از مشکلات و بدعت ها در آموزش و پرورش ، دخالت افراد ناآگاه به مسائل آموزش و پرورش در این دستگاه است. متاسفانه بارها دیده شده است که اعضای عالی شورای آموزش و پرورش کوچکترین اطلاعی از موضوعات مورد بحث مطروحه در نشست را ندارند اما با چنان آب و تابی انتقاد می کنند یا پیشنهاداتی می دهند که اگر قرار باشد به آن ها توجه شود باید فاتحه آموزش و پرورش را خواند.
یا دیده شده است که برخی سایت های خبری برای یک نشست خبری و دعوت نشدن به این نشست ها همه ی ارکان آموزش و پرورش را زیر سوال می برند و سعی بر حاشیه سازی دارند که وقت زیادی را هم از طرف آن مدیر برای جمع و جور کردن این انتقادات و پاسخ به آن ها صرف می کند!
مثلا برای دعوت نشدن برخی خبرنگاران در یک نشست خبری به هر دلیلی مدت زیادی تیتر این رسانه ها حکایت از تغییر قریب الوقوع بودن مدیر را داشت که البته همه بدون سند و مدرک بوده و فقط هدف به اصطلاح "زهر چشم" گرفتن از آن مدیر بوده است. و مدت زیادی ذهن این مدیر را متوجه این خبرهای کذب و کینه توزانه کرده است!
یکی از مشکلات در این زمینه مربوط به مدیران آموزش و پرورش استان از صدر تا به ذیل است که همه به نوعی موفقیت خود را در انتشار آمار می بینند نه توجه به عمل ! مثلا فلان مدیر همه ی امید خود را به این نکته بسته که فلان سایت یا خبرگزاری از وی حمایت می کند! و به قول خود آن را تعامل با رسانه می نامد ! که این موضوع در اصل اشتباه است ! تعامل مدیر با رسانه نباید به گونه ای باشد که هم باعث سهل انگاری مدیر در کار و هم معبری برای فساد در رسانه باشد.
به هر جهت به نظر می رسد بار آموزش و پرورش در کهگیلویه و بویراحمد به شدت کج شده است و مطمئنا با این وضعیت رسیدن آن به مقصد بسیار سخت است و هر سال باید منتظر بدعت های جدیدتر باشیم! مگر اینکه یک تفکر سالم و جهادی بر فرهنگیان ، از مدیران تا معلمین حاکم شود و به جای تعامل غیرسازنده با نمایندگان ، مردم و رسانه ، به فکر تعاملی سازنده و توسعه محور با جامعه بیرون از آموزش و پرورش باشند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حقگو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
از امورش و پرورش فقط نامی به جای مانده است ولی متاسفانه برای تعداد معدودی هم نان است که از راهای مختلف به دست می اورند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار