در این باره به میان مردم به ویژه دختران مجرد یاسوجی رفتیم تا از علل تاخیر یا دوری آنها از امر پسندیده ازدواج بپرسیم اما پاسخ آنان در این مورد جالب و قابل تأمل است.
کد خبر: ۶۴۲۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷ 13 August 2018
شاید بارها شنیده باشید که پدر و مادر یکی از مهمترین دغدغه های خود در خصوص فرزندان را سر و سامان گرفتن آن و تشکیل زندگی متاهلی بیان می کنند و در این مورد حساسیت های ویژه ای هم به خرج می دهند که گاها در این نوع حساسیت ها افراط هم می شود. گاهی مواقع این حساسیت ها کار را به جایی می رساند که آینده فرزند را تحت تاثیر قرار داده و عملا آنها را در زندگی به فردی شکست خورده تبدیل می کند. 
در مورد پسران شاید تجرد در سن بالا یا حتی شکست چندباره در ازدواج چندان به چشم نباید اما حساسیت در مورد دختران کمی متفاوت تر و آثار منفی آن در صورت عدم ازدواج یا شکست در آن در استان هایی با تفکرات سنتی مانند کهگیلویه و بویراحمد بر خانواده و حتی جامعه، آن بسیار بیشتر خواهد بود. 
در سال های اخیر آمار و ارقام و تحلیل های فراوانی در زمینه تجرد دختران و پسران مطرح بوده است اما در استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه چندان آمار و ارقام مشخص نیست و حتی کمتر گزارش یا تحلیل خبری منتشر شده است. یکی از خبرگزاری ها در گزارشی از دلایل تجرد با وجود سن بالای برخی دختران یاسوجی پرداخته است که در این میان دختران دلایل متعددی برای عدم ازدواج خود بیان می کنند. 
ایسنا در گزارشی می نویسد : در این باره به میان مردم به ویژه دختران مجرد یاسوجی رفتیم تا از علل تاخیر یا دوری آنها از امر پسندیده ازدواج بپرسیم اما پاسخ آنان در این مورد جالب و قابل تأمل است.
دختران یاسوجی که به خانه بخت نمی روند!

بخاطر ترس از مشکلات اقتصادی تمایلی به ازدواج ندارم
«فرشته – ا» ۳۰ ساله، دانشجوی یکی از دانشگاه‌های یاسوج می‌گوید: بعلت ترس از مشکلات اقتصادی تمایل زیادی به ازدواج ندارم. اعتماد کم شده و توقع و انتظارات زیاد شده است.
وی بیان می کند: سالم و پاک بودن، خوش رفتاری، اجتماعی بودن، حفظ احترام به فامیل و خانواده ام، اعتماد متقابل و حساس و بدبین نبودن از معیارهایم برای ازدواج است.
این دختر جوان عنوان می کند: می خواهم که شرایط و وضعیت مادی مناسب و اختلاف سنی چهار پنج سال از شرایط همسر آینده‌ام باشد.
فرار از پذیرش مسئولیت بیشترین علت ازدواج نکردن دختران
«پریسا- ه» دختر ۳۶ ساله ای که در نمایندگی بیمه در یاسوج کار می کند می‌گوید: تمایل به ازدواج دارم چرا که با ازدواج تکامل پیدا می کنم، وارد یک مرحله جدید از زندگی می شوم که زمینه ساز رشد فکری و روحی می‌شود.
وی افزود: داشتن رفاه و آرامش و داشتن شغل مناسب برای رفع مشکلات و نیازها از معیارهایم بعنوان یک جوان مجرد است.
این دختر مجرد اظهارکرد: می‌خواهم همسر آینده ام شاغل، دارای درآمد مناسب، فعال، با صداقت و دارای توان راه اندازی یک زندگی ساده باشد.
وی اضافه کرد: بیشترعلت ازدواج نکردن دختران فرار از پذیرش مسئولیت است، برخلاف اینکه شنیده می شود امکانات اولیه وجود ندارد اتفاقا به راحتی امکانات اولیه مهیاست اما راحت طلبی وعدم اطمینان باعث بالا رفتن سن ازدواج و ازدواج نکردن دختران شده است.
فعلا کار و ادامه تحصیل در اولویتم است
«زهرا- م»، ۲۶ ساله و خبرنگار یاسوجی گفت: تمایلی به ازدواج ندارم و فعلا کار و اشتغال و ادامه تحصیل برای تضمین زندگی آینده ام در اولویت است.
وی بیان می کند: اخلاق گمشده عصر امروز است، اصالت خانوادگی، شاغل بودن، دارای شخصیت اجتماعی و تحصیلات آکادمیک و علاقمند به هنر و مسایل علمی از جمله معیارهایم برای ازدواج است.
این خانم مجرد تصریح کرد: می خواهم که همسر آینده ام مسئولیت پذیر، وفادار، خانواده دوست، فردی مفید برای جامعه، دارای تمکن مالی متوسط به بالا و دارای ظاهری آراسته باشد.
شرایط انتخاب سخت شده است
دختر جوان به نام «حکیمه- م» شهروند ۲۸ ساله ساکن یاسوج که در اداره ای دولتی مشغول کار است، در پاسخ به این سوال که «چقدر تمایل به ازدواج دارید و چرا؟»، اظهار می‌کند: ۵۰ درصد تمایل به ازدواج دارم. به نظرم ازدواج یک امر نسبی است اگه قرار باشد به درستی انجام شود و تکمیل کننده باشد خوب است اما یک امر حتمی نیست چراکه شرایط انتخاب سخت شده است.
وی در خصوص معیارهایشان برای ازدواج با شخصیت مورد نظر خود می گوید: شخص مورد نظرم باید تعهد، اصالت خانوادگی، تحصیلات و درآمد مناسب داشته باشد. همچنین شرایط روحی و اخلاقی در اولویت هستند و بعد از داشتن چنین شرایطی اجتماعی و کاری هم باشد.
بعلت اعتماد نداشتن تمایلی به ازدواج ندارم
دختری کارمند به نام «الهام- م» ۳۴ ساله اهل شهر یاسوج گفت: بعلت اعتماد نداشتن تمایل چندانی به ازدواج ندارم.
وی افزود: زندگی سالم و شخصیت سالم از معیارهایم برای ازدواج است. می خواهم که همسر آینده ام شرایط منطقی و سالم داشته باشد.
مجرد بودن دیگر جذابیت خاصی برایم ندارد
«سحر- گ» ۲۷ ساله و فروشنده بلیط در دفتر هواپیمایی گفت: تمایل به ازدواج دارم بخاطر اینکه سن من به مرحله ای رسیده که احساس می کنم مجرد بودن دیگر جذابیت خاصی برایم ندارد و دوست دارم وارد مرحله جدید از زندگی شوم.
وی در پاسخ به این سؤال که معیارهایتان برای ازدواج چیست؟ افزود: خوش اخلاق بودن، باخانواده بودن و اعتقاد به خداوند داشتن، چراکه باعث ترس از انجام مسایلی در هر فردی می شود که به نظرم باعث بهتر شدن زندگی خواهد شد. مسایل مالی هم در حدی که زندگی روال عادی خودش را طی کند و محتاج به کسی نباشد، کافیست.
این دختر جوان و مجرد در خصوص این سؤال که می خواهید همسر آینده شما چه شرایطی داشته باشد؟ بیان کرد: می خواهم سن همسرم به حدی باشد که بتواند زندگی خود را عقلانی اداره کند، تحصیل کرده و منبع درآمد داشته باشد، رفیق باز نباشد و همچنین مهمان دوست، اهل زندگی، دلسوز و نگران زندگی خود باشد.
ترس از ازدواج بخاطر دروغگویی
«مهین – ر» ۳۰ ساله، مجرد و شاغل در عرصه فرهنگی یاسوج نیز با بیان اینکه تمایل به ازدواج دارم، گفت: ازدواج یک مقوله ای است که فرد با آن تکامل پیدا می کند و شرایط جدید را در زندگی می پذیرد.
وی افزود: از سوی دیگر پذیرفتن یک مسئولیت جدید مانند همسر بودن و مادر بودن تجربه ای است که به نظرم هر فردی تمایل به تجربه آن را داشته باشد.
این دختر مجرد تصریح کرد: می خواهم که شوهر آینده ام تنها یک شغل مناسبی برای امرار معاش زندگی داشته باشد. از همسر آینده ام تنها چیزی که انتظار دارم اینست که دروغگو نباشد، چیزی که متاسفانه این روزها اصلا به چشم نمی آید و به همین دلیل ترس از ازدواج در بین اغلب همسن و سال‌های من وجود دارد.
وی اضافه کرد: متاسفانه شاهد هستیم که پسران از دختران کم سن و سال خواستگاری می‌کنند و این دختران بدون اینکه با زندگی مشترک آشنایی داشته باشند زندگی را آغاز می کنند که بعداز مدتی به جدایی و طلاق ختم می‌شود.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ک ش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
اگر خدانظر سر جاش بی الان عضو کمسیون برنامه وبودجه بی سر جوی تاجگردون
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار