نشست مدیریت بحران لنده
داستان آتش‌سوزی منابع طبیعی لنده سال‌ها است که با شروع فصل گرما به‌ دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه خود و صعب‌العبور بودن و متعاقب آن نبود امکانات و تجهیزات تکرار و این منابع طعمه حریق شده است.
کد خبر: ۶۲۰۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۹ 18 June 2018

جنگل‌های لنده با شروع فصل گرما طعمه حریق شده و نبود حداقل امکانات و تجهیزات برای مهار آتش سبب نابودی بخش وسیعی از منابع طبیع این شهرستان شده است.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد  از لنده، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع شهرستان لنده که به یک بحران تبدیل‌شده، در نبود حداقل امکانات و تجهیزات برای مهار آتش سبب نابودی بخش وسیعی از منابع طبیعی شده است.

داستان آتش‌سوزی منابع طبیعی لنده سال‌ها است که با شروع فصل گرما به‌ دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه خود و صعب‌العبور بودن و متعاقب آن نبود امکانات و تجهیزات تکرار و این منابع طعمه حریق شده و این فاجعه در حالی رخ می‌دهد که بیش ۵۰۰ هکتار از وسعت این شهرستان پوشیده از جنگل و عمدتاً بلوط با مراتعی با پوشش گیاهان دارویی متنوع است .

مهار شعله های آتش با دستان خالی / منابع طبیعی لنده نیازمند کمک ویژه مدیریت بحران استان /چه کسانی در آتش سوزی اخیر پای کار بودندسالانه بیش از 10 هکتار از جنگل‌ها و مراتع شهرستان لنده به دلایل مختلف نابود می‌شوند.

امسال و در روزهای که گذشت با شروع فصل گرما نیز آتش‌ سوزی مراتع و جنگل‌های لنده باقدرت و وسعت زیاد آغاز شد و در دشتِ نخست آتش‌سوزی که در ۲۵ خرداد از ساعت ۱۱ رخ داد حدود ۴۰ هکتار از جنگل‌های منطقه کوه اسفید منطقه مرزی با شهرستان بهمئی، و چاهن در آتش سوخت.

رئیس منابع طبیعی لنده با گلایه از عدم همکاری برخی ادارات و همچنین آنانکه در فضای مجازی قلم میزنند، جو عمومی را ملتهب میکنند و این افراد تا به امروز در هیچ یک از آتش سوزی های سالهای گذشته و حال همکاری نمیکنند گفت؛ آتش‌سوزی منطقه کوه اسفید و چاهن که بیش از ۴۸ ساعت به طول انجامید، درنهایت به کمک ۹ نفر از نیروهای منابع طبیعی لنده ، ۵ نفر از نیروهای کمکی منابع طبیعی استان ، پرسنل فرمانداری، فرماندهی سپاه وبسیج لندد یریت بحران شهرستان ، بخشداران مرکزی و موگرمون ،شورای چهار راه آل طیب، نیروهای زحمت کش، بهداشت و درمان، جهاد کشاورزی ، هلال احمر، پایگاه هوایی مسجد سلیمان و چند نفر از فرهنگیان و مردم بومی مهار شد.

مهار شعله های آتش با دستان خالی / منابع طبیعی لنده نیازمند کمک ویژه مدیریت بحران استان /چه کسانی در آتش سوزی اخیر پای کار بودنددر نشست مدیریت بحران این شهرستان که با حضور فرماندار و اعضای مدیریت بحران شکل گرفت؛ رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری لنده نبود حداقل‌ ترین امکانات برای اطفاء حریق جنگل‌ها و کمبود نیروی انسانی را دو دلیل اصلی در تشدید آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های لنده و خطای انسانی را عامل 95 درصدیِ آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های این شهرستان اعلام کرد.

وی با بیان اینکه این آتش سوزی  بعد از چند بار مهار شدن مجدد شعله ور می‌شد، ابراز کرد: در روز اول آتش مهار شد اما به دلیل شیب زیاد و وزش باد دوباره شعله‌ ور و سبب از بین رفتن 40هکتار از اراضی منابع طبیعی و نابودی 135 اصله درخت شد.

محمدی به عامل آتش سوزی اخیر اشاره کرد و افزود: به گفته مردم محل عامل انسانی که برای گردشگری یا اهداف دیگری رفته بودند با سهل انگاری که صورت گرفته بود باعث نابودی جنگل‌ها و مراتع شدند و از دستگاه های امنیتی انتظامی می خواهیم این مهم را پیگیری نمایند.

محمدی تصریح کرد: خسارات وارد شده به پوشش علفی، درختان و بازسازی دوباره مراتع یک میلیارد و 350میلیون تومان است.

مهار شعله های آتش با دستان خالی / منابع طبیعی لنده نیازمند کمک ویژه مدیریت بحران استان /چه کسانی در آتش سوزی اخیر پای کار بودندبخشدار مرکزی لنده نیز در این نشست عنوان کرد یک دستگاه آتش کوب به اندازه ۵۰ نیروی انسانی مثمر ثمر است و لازم است بخشی از اعتبارات مدیریت بحران به امکانات مقابله با آتش‌سوزی اختصاص یابد.

مرادی با عمدی دانستن آتش سوزی های اخیر افزود؛ بعداز ۳ شبانه روز بی خوابی و جنگ با آتش در بدترین شرایط، هنوز خاکستر درختان کوه اسپید وچاهن به زمین نیامده بود که آتش‌سوزی در مراتع سرخلون آغازشد و در حالی که ساعت ۱ شب از کوه اسفید آمده بودیم دوباره به سرخلون باید میرفیتم.

ایشان با گلایه از کسانی که فقط موجب ملتهب شدن فضای شهرستان میشوند خاطر نشان کرد ؛ این نهایت بی انصافی است وقتی یک مدیر نیمه شب در کوه مشغول خاموشی آتش است، برخی همشهریان از زیر پتو و از فرسخ ها دور از لنده شروع به ملتهب کردن فضای شهرستان میکنند.

عادل مرادی بخشدار مرکزی لنده گفت ؛ کمبود امکانات داریم ولی مدیر ما کمبود امکانات را بهانه قرار نداد و از ابتدای آتش سوزی تا پایان پای کار بود.

مرادی در ادامه با گلایه از میزان اعتبار تخصیص داده شده به منابع طبیعی نبود امکانات اطفای حریق و کمبود نیروی انسانی را از عمده مشکلات اداره منابع طبیعی عنوان کرد و افزود: این اداره از امکانات اطفا حریق مانند آتش کوب و غیره و همچنین نیروی انسانی در رنج است.

خاموش کردن آتش با شاخ و برگ درختان و بیل

وی تصریح کرد: اصلی‌ترین ابزار نیروها برای اطفای حریق در شهرستان شاخ و برگ درختان و بیل بوده است که اگر بدین شکل پیش برویم چیزی از منابع طبیعی باقی نمی ماند.

مرادی اظهار داشت: مناطق جنگلی ما عمدتا صعب العبور هستند و نیروهای یگان حفاظت، امدادی و مردمی برای اطفای حریق تا بخواهند پیاده به منطقه اعزام شوند، دامنه آتش وسعت پیدا می‌کند و خسارت زیادی به جنگل‌ها وارد می‌آورد.

عادل مرادی با اشاره به اینکه وجود بالگرد برای حضور به‌موقع نیروها در محل آتش‌سوزی و پشتیبانی نیروهای اطفای حریق در این استان ضروری است خاطر نشان کرد؛ با رایزنی های فرماندار در بیرون از استان بالگرد پایگاه هوای سپاه مسجد سلیمان به کمک ما آمد، که اگر نبود این امتیاز هنوز آتش ادامه داشت که به نمایندگی از مردم شهرستان از مدیریت اورژانس هوایی استان و پایگاه هوایی مسجد سلیمان تشکر می نمایم.

در این نشست مصوب شد از طریق مراجع امنیتی انتظامی شناسایی عوامل آتش سوزی های اخیر شناسایی و اطلاع رسانی شوند، همچنین خرید دستگاه آتش کوب در دستور کار قرار گیرد و پیرو درخواست سال گذشته فرماندار لنده در نشست مدیریت بحران استان مبنی بر ایجاد کمپ موقت در مناطق صعب العبور و مستقر کردنِ قرقبان در این مناطق اعتبار لاز از طریق مدیریت بحران استان جذب شود .

تصاویری از تلاش نیروهای امدادی ،گروهای مردمی و برخی از مسئولین لنده در آتش سوز‌ی

مهار شعله های آتش با دستان خالی / منابع طبیعی لنده نیازمند کمک ویژه مدیریت بحران استان /چه کسانی در آتش سوزی اخیر پای کار بودندمهار شعله های آتش با دستان خالی / منابع طبیعی لنده نیازمند کمک ویژه مدیریت بحران استان /چه کسانی در آتش سوزی اخیر پای کار بودندمهار شعله های آتش با دستان خالی / منابع طبیعی لنده نیازمند کمک ویژه مدیریت بحران استان /چه کسانی در آتش سوزی اخیر پای کار بودندمهار شعله های آتش با دستان خالی / منابع طبیعی لنده نیازمند کمک ویژه مدیریت بحران استان /چه کسانی در آتش سوزی اخیر پای کار بودندمهار شعله های آتش با دستان خالی / منابع طبیعی لنده نیازمند کمک ویژه مدیریت بحران استان /چه کسانی در آتش سوزی اخیر پای کار بودندمهار شعله های آتش با دستان خالی / منابع طبیعی لنده نیازمند کمک ویژه مدیریت بحران استان /چه کسانی در آتش سوزی اخیر پای کار بودندمهار شعله های آتش با دستان خالی / منابع طبیعی لنده نیازمند کمک ویژه مدیریت بحران استان /چه کسانی در آتش سوزی اخیر پای کار بودندمهار شعله های آتش با دستان خالی / منابع طبیعی لنده نیازمند کمک ویژه مدیریت بحران استان /چه کسانی در آتش سوزی اخیر پای کار بودندمهار شعله های آتش با دستان خالی / منابع طبیعی لنده نیازمند کمک ویژه مدیریت بحران استان /چه کسانی در آتش سوزی اخیر پای کار بودندمهار شعله های آتش با دستان خالی / منابع طبیعی لنده نیازمند کمک ویژه مدیریت بحران استان /چه کسانی در آتش سوزی اخیر پای کار بودندمهار شعله های آتش با دستان خالی / منابع طبیعی لنده نیازمند کمک ویژه مدیریت بحران استان /چه کسانی در آتش سوزی اخیر پای کار بودندمهار شعله های آتش با دستان خالی / منابع طبیعی لنده نیازمند کمک ویژه مدیریت بحران استان /چه کسانی در آتش سوزی اخیر پای کار بودندمهار شعله های آتش با دستان خالی / منابع طبیعی لنده نیازمند کمک ویژه مدیریت بحران استان /چه کسانی در آتش سوزی اخیر پای کار بودندمهار شعله های آتش با دستان خالی / منابع طبیعی لنده نیازمند کمک ویژه مدیریت بحران استان /چه کسانی در آتش سوزی اخیر پای کار بودندمهار شعله های آتش با دستان خالی / منابع طبیعی لنده نیازمند کمک ویژه مدیریت بحران استان /چه کسانی در آتش سوزی اخیر پای کار بودندمهار شعله های آتش با دستان خالی / منابع طبیعی لنده نیازمند کمک ویژه مدیریت بحران استان /چه کسانی در آتش سوزی اخیر پای کار بودند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار