لازم است مسئولین ارشد استان با بررسی پیشینه فعالیت مرز تجاری مهران ،میزان صادرات کالاهای غیر نفتی از این مرز در بازه زمانی دوسال گذشته ،میزان افت فعالیتهای تجاری در این مرز مهم بین المللی و تطبیق میزان صادرات کالا از این مرز در دو دوره مدیریت پیشین وفعلی گمرک استان را مورد بررسی دقیق قرار داده تا با شناخت عمیق تری از اوضاع به چرایی افت فعالیتهای تجاری این مرز دست یابند.
کد خبر: ۶۲۰۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۷ 18 June 2018

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::استان ایلام از مزیت ها اقتصادی قابل قبولی نظیر نفت وگاز ،پایانه مرزی و مرز تجاری برخوردار است . بهره برداری درست واصولی ومدیریت صحیح هر کدام از این مزیت ها می تواند در پیشرفت وایجاد تحرک در چرخ توسعه استان تاثیر چشمگیری داشته باشد.

اما با وجود برخورداری استان از پکیج کاملی از مزیت ها وعوامل توسعه ای ،کماکان این استان در زمره استانهای کمتر برخوردار و یا به تعبیر معروفتر استانهای محروم قرار دارد . بدون شک مسیر پویایی استان از بالفعل شدن این مزیت ها می گذرد وهراندازه که مدیریت ارشد استان از مدیریت صحیح واصولی این فرصتها غافل شده و مسایل سیاسی وقومی بر عوامل موثر در توسعه استان یعنی مدیریت تخصصی وبدور از حاشیه بچربد،به همان اندازه باید عقب گرد توسعه ای استان را نظاره گر باشیم.

مرز بین‌المللی مهران به‌عنوان یکی از مرزهای صادراتی کشور از ظرفیت ویژه و بالقوه‌ای برای توسعه صادرات غیرنفتی برخوردار است که می‌توان با برنامه‌ریزی و پیش‌بینی راهبردی اساسی از مزیت بارز آن در توسعه همه‌جانبه منطقه، بهبود وضعیت معیشتی مرزنشینان، افزایش امنیت و اسکان جمعیتی، برقراری تعاملات سازنده با کشور همسایه و افزایش مبادلات تجاری، بازرگانی، فرهنگی و اقتصادی بهره برد.

برخورداری از ۴۳۰کیلومتر مرز مشترک با عراق، خروج روزانه بیش از هزار کامیون کالای گوناگون و تردد روزانه چندهزار زائر عتبات عالیات که تعدادشان در روزهای منتهی به اربعین حسینی به ۲میلیون نفر هم می‌رسد این مرز را به کانون توجهات ملی تبدیل و به‌عنوان یک کلید طلایی برای توسعه روابط خارجی با کشور عراق و افزایش صادرات غیرنفتی به کشورهای خاورمیانه تبدیل کرده است.

به‌گفته کارشناسان، عزم جدی برای توسعه صادرات غیرنفتی، تلاش برای روان‌سازی فرآیند گمرکی و اهتمام جدی در راستای راه‌اندازی صنایع صادرات‌گرا با هدف تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، امور تاثیرگذاری است که جزو اولویت‌های کاری مسولین ذیربط در استان ایلام  ودر سطح کلان قرار گرفته است.

اما این روزها به دلیل برخی سوء مدیریت ها در حوزه گمرک و مراودات مرزی،وضعیت تجارت در مرز مهران به بیماری شبیه شده  است که هر روز حال آن  رو به وخامت گراییده و اینک در بستر احتضار قرار دارد. موضوعی که در صورت عدم اهتمام به آن ،روز به روز با افول تجارت مواجهه وباید به راحتی هر چه تمامتر خارج شدن کلید طلایی توسعه از دست استان و مرگ تدریجی آن را  به نظاره بنشینیم.

روزی که رییس کل گمرک کشور بصورت رسمی از کاهش ملموس صادرات از مرز مهران سخن به میان آورد وگفت :"طی یک سال گذشته با کاهش یک میلیارد دلاری کالا از مرز مهران به عراق مواجه بودیم."از همان روز باید به این مقوله به مثابه یک زنگ خطر جدی نگریسته می شد و مسئولین استان به دنبال چاره اندیشی برای  خشک نمودن ریشه های این اتفاق تلخ می گشتند. ریشه هایی که بدون شک در مدیریت نادرست مراودات مرزی وگمرک مهران قرار دارد.

هرچند نباید تاثیر برخی عزل ونصب ها در حوزه مدیریت اقتصادی استان نظیر حضور مدیران سیاسی در مناصب اقتصادی استان را در کاهش روند توسعه اقتصادی استان خصوصا در حوزه مراودات مرزی با کشور عراق را نادیده گرفت ،اما بدون شک سوء مدیریت در گمرک استان ایلام ،عدم نظارت دقیق واصولی در فعالیتها ومراودات مرزی وخلق قوانین سلیقه ای سختگیرانه در مرز تجاری که همگی در مدیریت فعلی گمرک ریشه دارند از عوامل عقب گرد فعالیتهای تجاری در مرزمهران محسوب می شوند.

لازم است مسئولین ارشد استان با بررسی پیشینه فعالیت مرز تجاری مهران ،میزان صادرات کالاهای غیر نفتی از این مرز در بازه زمانی دوسال گذشته ،میزان افت فعالیتهای تجاری در این مرز مهم بین المللی و تطبیق میزان صادرات کالا از این مرز در دو دوره مدیریت پیشین وفعلی گمرک استان را مورد بررسی دقیق قرار داده تا با شناخت عمیق تری از اوضاع، به چرایی افت فعالیتهای تجاری این مرز دست یابند.

انتظار دارد ،همانگونه که استاندار ایلام به کرات مزیتهای نسبی وتوسعه ای استان نظیر مرزی تجاری مهران به عنوان یک فاکتور مهم در توسعه استان را برشمرده وراه رشد وتوسعه اقتصادی استان رادر این مرز جستجو می کنند، با حساسیت دوچندان مقوله افت فعالیت تجاری دراین مرز را دنبال نموده وبا تغییر در مدیریت گمرک استان ،راه را بر افت تجارت ومراودات مرزی وتقدیم فرصت طلایی بازار عراق به رقبای منطقه ای ببندند.

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
حوزه صنعت معدن و تجارت و اتاق بازرگانی جوابگو باشند....
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار