اخبار پزشکی
صدیقه احمدی، کبد چرب را شایع ترین بیماری کبد در جامعه برشمرد و گفت: حدود 70 درصد از افراد چاق و 30 درصد نوجوانان به این بیماری مبتلا هستند.
کد خبر: ۶۱۸۲۵۷
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰ 12 June 2018
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، کارشناس مسئول نظارت بر مواد غذایی و بهبود تغدیه بیمارستان شهید رجایی گچساران، کاهش وزن  را اساس درمان کبد چرب عنوان کرد.

صدیقه احمدی، کبد چرب را شایع ترین بیماری کبد در جامعه برشمرد و گفت: حدود 70 درصد از افراد چاق و 30 درصد نوجوانان به این بیماری مبتلا هستند.

وی افزود: چاقی و کم تحرکی یکی از مهمترین عوامل ابتلاء به کبد چرب بوده و این بیماری اغلب اتفاقی و با سونوگرافی و آزمایش تست های کبدی تشخیص داده می شود.

وی اظهار کرد: براساس آمار 70 درصد افراد چاق کبد چرب دارند، این بیماری در افرادی که دارای شکم بزرگ هستند نسبت به افراد دارای چاقی سراسری بیشتر دیده می‌شود و خطرناک‌ تر است.

کارشناس مسئول نظارت بر مواد غذایی و بهبود تغذیه بیمارستان شهید رجایی گچساران تصریح کرد: ماه رمضان فرصتی است که می توان با رعایت اصول صحیح تغذیه ای، بخشی از اضافه وزن بدن را کاهش داد.

احمدی ذخیره سازی و سوخت و ساز چربی ها در بدن را یکی از فعالیت های مهم کبد برشمرد و افزود: هر گاه مقدار چربی بیش از 5 درصد وزن کبد باشد، کبد چرب حاصل می شود.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین موضوعی که بیماران کبد چرب باید به آن توجه کنند، مصرف میوه و سبزیجات تازه است، اذعان نمود: مصرف این مواد غذایی در ماه رمضان باید افزایش و در وعده افطار و سحری، در رژیم غذایی گنجانده شوند.

وی ادامه داد: روزه‌ داری برای افراد مبتلا به کبد چرب به ویژه بیمارانی که کبد چرب خفیف دارند مفید است و نه تنها باعث کاهش وزن و کاهش سایز دور شکم می شود بلکه به همان نسبت میزان چربی کبد را کاهش می دهد.

کارشناس مسئول نظارت بر مواد غذایی و بهبود تغذیه بیمارستان شهید رجایی گچساران، خاطر نشان کرد: روزه داری موجب می شود، سوخت و ساز بدن انسان تنظیم و چربی های کبد را آزاد کرده و مورد استفاده قرار می دهد.

احمدی ابراز داشت: روزه داری طولانی مدت در مواردی که کبد شدیداً چرب است می تواند مضر باشد و بیمار باید در چنین مواردی با پزشک خود مشاوره کند.

وی در ادامه با اشاره به نکات لازم در جهت حفظ سلامتی این بیماران، گفت: ویتامین های گروه B  و C و  E که بیشتر در کلم بروکلی، تخم مرغ، اسفناج، غلات، جوانه ها و میوه ها دیده می شوند و  سبوس برنج و گندم که منبع غنی از ویتامین های گروه B  هستند به عنوان آنتی اکسیدان، تاثیر مناسبی بر کنترل کبد چرب دارند.

وی اضافه: بیماران مبتلا به چربی کبد مصرف سبزیجات به خصوص چغندر، هویج و سیر را افزایش دهند زیرا دو نوع سبزی بدلیل داشتن بتاکاروتن، اثر آنتی اکسیدانی بالایی برای کبد دارند بسیار مفیدند.

کارشناس مسئول نظارت بر مواد غذایی و بهبود تغذیه بیمارستان شهید رجایی گچساران مصرف غذاهای پر فیبر را برای کبد بسیار مفید عنوان و اظهار داشت: این افراد باید از مصرف غذاهای پر چرب و پر کلسترول پرهیز، مصرف مواد غذایی خانگی و سالم را افزایش و نیز از روغن های مفید گیاهی مایع مثل روغن کنجد، زیتون و کلزا جهت پخت و پز استفاده کنند.

احمدی ادامه داد: انواع ماهی ها به ویژه ماهی های ساردین، سالمون و قزل آلا و مغزها و روغن های گیاهی شامل کانولا، سویا، کتان و کنجد سرشار از امگا -6  هستند لذا مصرف انواع ماهی در وعده سحری و شام توصیه می شود و بهتر است حتی المکان از مصرف فست فودها، کله پاچه و مغز و جگر پرهیز شود.

وی یاد آور شد: مصرف غذاها و نوشیدنی های غنی از کافئین و الکل که می‌توانند پاکسازی کبد را با مشکل مواجه سازند بهتر است بسیار کاهش و مصرف چای سبز و آب میوه های طبیعی را جایگزین آنها کرد.

کارشناس مسئول نظارت بر مواد غذایی و بهبود تغذیه بیمارستان شهید رجایی گچساران در پایان تصریح کرد: غذاهای پر چرب و حاوی چربی اشباع و مصرف زولبیا و بامیه با توجه به نوع روغن هایی که در آن سرخ می شوند، بسیار دیر هضم و مضر بوده و کبد چرب را تشدید می‌کنند.
برچسب ها: کبد چرب ، صدیقه احمدی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار