کد خبر: ۶۱۷۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۲ 12 June 2018
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ،معصومه معظمی بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم که از همان ابتدای مطرح شدن با مخالفت و حاشیه‌سازی‌های فراوان مخالفان دولت و دلواپسان مواجه شده بود، روز گذشته باز برای دقایقی در روند جلسه علنی اخلال ایجاد کرد. تندروهای مجلس از همان دقایق آغاز به کار مجلس با در دست داشتن پلاکارد و پهن کردن طومارهایی بزرگ کف صحن علنی مجلس، نگاه‌ رسانه‌ها و خبرنگاران را به خود معطوف کردند. این نمایندگان اصولگرای عضو فراکسیون ولایی که اکثرا از اعضای جبهه پایداری هستند همواره سعی دارند راه حمید رسایی و مهدی کوچک‎زاده، نمایندگان پیشین جبهه پایداری در مجلس را در پیش بگیرند و دنباله روی آنها باشند چراکه آنها همیشه با شوآف در صحن علنی، می‌کوشیدند به هر شکل ممکن توجه رسانه‌ها و عکاسان را به خود جلب کنند.
پیش از این به دلیل فریادها و اعتراض مخالفان لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم، علی لاریجانی از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواست تا در فرصتی دو هفته‎ای این لایحه را با حضور کارشناسان بررسی کند و پس از رفع ایرادات و مشکلات، پس از تعطیلی مجلس گزارش خود را برای تصمیم‎گیری نمایندگان به صحن علنی ارائه کند. البته دراین‌باره همین مخالفان در کمیسیون امنیت یک ‌بار اقدام به آبستراکسیون و نصاب‌شکنی کردند تا این لایحه رای نیاورد ولی در جلسه‌ای دیگر با لحاظ شرط حق تحفظ بالاخره به آن لایحه رای دادند. ولی از آنجایی که برخی به هر قیمت ممکن و حتی نادیده گرفتن منافع ملی صرفا به دنبال سنگ‌اندازی در مسیر دولت و مخالفت با برنامه‌هایش و بی‌اثر کردن برجام هستند، تصمیم دارند مانع از پیوستن ایران به کنوانسیون بین‌المللی CFT که یکی از شروط ورود ایران به FATF است، شوند.
تلاش‎ها برای ممانعت از پیوستن ایران به کنوانسیون منع حمایت مالی از تروریسم
این موضوع را به خوبی می‌توان در شعارهای تندروانه برخی راهپیمایی‌کنندگان روز قدس علیه مسئولان هسته‎ای و برخی مقامات دولتی و فتنه‎گر و خائن خواندن آنها مشاهده کرد. حتی برخی راهپیمایی‌کنندگان به تحریک گروهی خاص در قم مقابل دفتر علی لاریجانی تجمع کردند و با شعارهای تند خواستار عدم رای به لایحه CFT یا همان کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم شدند. با توجه به جمیع موارد و نشانه‎ها مشخص بود که مجلس روز یکشنبه در بررسی لایحه فوق در صحن علنی روز آرامی در پیش نخواهد داشت. بنابراین روز یکشنبه در ابتدای جلسه لایحه پالرمو بررسی و با موافقت نمایندگان تصویب شد، سپس قاضی‌زاده هاشمی عضو هیات رئیسه مجلس دستور بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم را قرائت کرد. ولی از همان ابتدا صدای «دو دو» مخالفان علیه این لایحه در صحن مجلس پیچید.
مخالفت لاریجانی با حاشیه‌سازی تندروها در مجلس
بنابراین همین تندروها که تعداد قابل توجهی نیستند ولی با سروصدا و فریاد همیشه یک پای مخالفت‌های مجلس دهم هستند، با در دست گرفتن پلاکارد و پهن کردن طوماری پارچه‌ای و طویل در کف مجلس و روی مانیتورها جو جلسه را متشنج کردند، اقدامی که با مخالفت رئیس جلسه مواجه شد. از آنجایی که پیش از این یک مخالف و یک موافق درباره این لایحه در صحن علنی مجلس صحبت کرده بودند، قرار شد روز یکشنبه نقوی‌حسینی نماینده مردم ورامین به عنوان مخالف و کواکبیان نماینده مردم تهران به عنوان موافق در این باره صحبت کنند. زمانی که نقوی حسینی مشغول مخالفت با این لایحه بود، برخی دوستان همفکر او مقابل جایگاه هیات رئیسه تجمع کردند. ابتدا پژمان‌فر و ابطحی نمایندگان اصولگرای جبهه پایداری اقدام به پهن کردن پلاکاردهایی بر روی مانیتور بزرگ مقابل جایگاه هیات رئیسه و دیگر قسمت‌های آن کردند، کریمی‌قدوسی نماینده مشهد هم در تلاش بود که طومار را مقابل لاریجانی نصب کند که رئیس مجلس با اعتراض مانع کار این نماینده شد و گفت: «اینجا جای این کارها نیست، اگر مخالف هستید صحبت کنید.» لاریجانی تاکید کرد: «این چه حرکتی است که انجام می‌دهید، تمامی این اقدامات خلاف آیین‌نامه داخلی مجلس است. شما باید صحبت کنید و مردم را راضی‌کنید، با زور که نمی‌شود اقدامی انجام داد.» اما نمایندگان اصولگرا به این صحبت‌ها توجه نکرده و همچنان پلاکاردهای امضای مردم در مخالفت با FATF و CFT را بر روی موکت سبز صحن مجلس و دیواره‌های جایگاه هیات رئیسه نصب می‌کردند. کاری که باعث عصبانیت و واکنش لاریجانی شد و این پارچه را از مقابل خود پایین کشید و به کناری پرت کرد. در این بین احمد مازنی، عضو فراکسیون امید هم یکی دیگر از طومارها را از روی جایگاه هیات رئیسه برداشت و به پایین انداخت.
ادعای حمایت 50 هزار نفری مردم در حمایت از تندروی در مجلس
نقوی حسینی که همچنان مشغول ادامه صحبت‌های خود بود مدعی شد که این طومارها امضای بیش از 50 هزار نفر از مردم است که در مخالفت با این کنوانسیون به دست‌شان رسیده است. اما از سوی دیگر برخی نمایندگان در اطراف عراقچی، معاون وزیر امور خارجه در صحن علنی تجمع کرده بودند و گروهی از مخالفان از جمله مجتبی ذوالنور، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، جواد کریمی قدوسی و ... در اطراف لاریجانی در جایگاه هیات رئیسه مشغول رایزنی بودند که در این میان ذوالنور با عجله به سمت عراقچی رفت و او را پیش لاریجانی برد و مذاکره میان مخالفان و لاریجانی و نماینده دولت برای حدود 15 دقیقه در جایگاه هیات رئیسه به طول انجامید.
از طرفی هم در این میان تاج‌گردون، نماینده اصلاح‌طلب مردم گچساران مشغول جمع‌آوری امضاء برای مسکوت ماندن این لایحه و به تعویق انداختن دوماهه آن بود. اقدامی که با توجه به خروجی جلسه علنی در این باره نشان داد مورد موافقت مذاکره‌کنندگان قرار گرفته است. پس از آن مخالفان اقدام به جمع‌آوری طومارهای نصب شده از در و دیوار صحن مجلس کردند و در این میان بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه و از نمایندگان نزدیک به لاریجانی مشغول به صحبت و در نهایت بوسه برگونه پژمان‌فر، عضو جبهه پایداری این لایحه فوق شد.
وعده دولت به نبود تهدید امنیتی
در صورت پیوستن ایران به CFT
بعد از آن عباس عراقچی با پایین آمدن از جایگاه هیات رئیسه و قرار گرفتن در جایگاه ناطقین پشت تریبون قسم یاد کرد که به عنوان نماینده دولت چیزی جز حقیقت نگوید. او تصریح کرد: «درباره این لایحه حدود 2 سال بررسی از سوی دولت با همکاری وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و شورای عالی امنیت انجام شده و به اینجا رسیده است.» معاون وزیر خارجه با تاکید بر اینکه ایران به محض احساس خطر و تهدید از کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم خارج می‌شود، ‌گفت: «شورای عالی امنیت ملی گواهی داده که حق شرط‌ها و تحفظ‌ها، هیچ تهدید امنیتی متوجه ایران با پیوستن به این کنوانسیون نمی‌شود و با پیوستن به CFT، هیچ تهدید امنیتی متوجه ما نمی‌شود.»
پس از اظهارات عراقچی درخواست 50 نفر از نمایندگان درباره مسکوت ماندن لایحه الحاق ایران به کنوانسیون تامین مالی تروریسم به بررسی و رای‌گیری گذاشته شد که نمایندگان در نهایت با 138 رای موافق، 103 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 253 رای مـاخوذه با مسکوت ماندن و به تعویق افتادن این لایجه موافقت کردند. لاریجانی، رئیس مجلس هم بعد از این رای‌گیری گفت: «آقای بروجردی پیش از این اعلام کرده که یکسری ملاحظه وجود دارد که بهتر است در این دو ماه این مسائل را با حضور کارشناسان بررسی کند.»
پهن بساط بزازی در صحن علنی در تراز نمایندگی نیست
البته هادی شوشتری، نماینده اصلاح‌طلب مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره این اظهارات لاریجانی به «ابتکار» گفت: «برخلاف نظر آقای رئیس که گفت این مصوبه ابهاماتی دارد و بهتر است بیشتر بررسی شود، معتقدم ابهام خاصی ندارد و با همین شکل مشروط بهتر بود که تصویب می شد.» این عضو فراکسیون امید که اقدام تندروهای مجلس را به «پهن کردن بساط بزازی در مجلس» تشبیه کرد، با انتقاد از این مدل رفتار برخی نمایندگان به «ابتکار» گفت: « این رفتارها در تراز نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیست. مجلس محل گفت وگوی حکیمانه است و هر فردی درباره موضوعی موافق، مخالف یا ممتنع است و بهتر است به جای این رفتار با حرف زدن نظرش را بیان کند.» شوشتری با اشاره به فرصت دو هفته‌ای که پیش از این لاریجانی برای بررسی و رفع ایرادات این لایحه به کمیسیون امنیت داده بود تصریح کرد: «این مخالفت ها از همان دو هفته به صورت بسیار فشرده و هدفمند در قالب پیامک هایی برای ما ارسال شد و از همان روز اول 500 تا 600 پیامک به طور مستمر دریافت کردم که نشان از فشارها و برنامه های برخی در مخالفت با لایه فوق دارد.» عبدالرضا هاشم‌زایی دیگر عضو فراکسیون امید مجلس هم در این باره با اشاره به ارسال پیامک هایی در تحریک نمایندگان برای مخالفت با این لایحه طی روزهای گذشته به «ابتکار» گفت: «هم پهن کردن طومار و جمع کردن امضا در صحن مجلس مساله قابل توجهی است و هم پیامک باران نمایندگان طی چند روز گذشته مبنی بر مخالفت با لایحه مورد رسیدگی از سوی برخی دلواپسان قابل تامل است.» این نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: «معتقدم 80 درصد افرادی که در مخالفت با CFT به نمایندگان پیامک زدند و در صحن مجلس اقدام به جمع اوری امضا کردند، نمی توانند CFT و FATF را تعریف کنند و حتی فرق آنها را با هم نمی دانند.» او تاکید کرد که این افراد برای انجام چنین اقداماتی تحریک می شوند./ابتکار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار