این مقام وزارت خارجه سوریه درباره درخواست روسیه مبنی بر خروج تمام نیروهای خارجی از سوریه با آغاز روند سیاسی گفت: این مسئله فقط به خود جمهوری عربی سوریه مربوط و در حوزه اختیاراتش است و این موضع علنی روسیه است.»
کد خبر: ۶۱۰۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۲ 24 May 2018
به دنبال دیدار اخیرولادیمیر پوتین با بشار اسد که در شهربندری سوچی انجام شد، شبکه خبری بلومبرگ آمریکا اعلام کردکه دمشق طرح روسیه مبنی بر تصویب قانون اساسی جدید را که در آن قدرت و نفوذ اسد محدود شود ، نپذیرفته و نخواهد پذیرفت.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مرحله نظامی در سوریه تقریبا به پایان رسیده است و اکنون آغاز مرحله سیاسی است که باید بر اساس تنظیم قانون اساسی جدید سوریه تحقق پیدا کند وبه نظر می رسد پوتین از هم‌ اکنون هدایت و مدیریت این مرحله را در دست گرفته است.

به نوشته بلومبرگ، طرح روسیه در خصوص پیش‌نویس قانون اساسی سوریه شامل سه شرط اصلی است؛ شرط نخست این است که برخی اختیارات نظام سوریه به صورت "غیرمتمرکز" باشد، دوم این که حداکثر حق رئیس جمهوری برای ادامه دادن به سمت خود دو دوره متوالی انتخابات ریاست جمهوری و مدت ریاست در هر دوره هفت سال باشد، همچنین این پیش‌نویس به پارلمان سوریه اجازه می‌دهد که رئیس جمهوری را برکنار کند.

به گزارش بلومبرگ ، با وجودی که دولت سوریه مورد حمایت ایران و روسیه، موفق شده دوباره بر بیشتر مناطق کشور کنترل یابد اما احتمالات حل و فصل بحران سوریه همچنان بعید به نظر می رسد. علاوه بر آن آمریکا و همپیمانانش به درخواست خود مبنی بر رفتن اسد ادامه می‌دهند و بر  مشارکت نکردن در هرگونه روند بازسازی سوریه بدون دستیابی به انتقال سیاسی پافشاری می‌کنند.بلومبرگ در ادامه افزود، اسد و پوتین بر ضرورت ترک نیروهای خارجی از سوریه به ویژه نیروهای کرد تحت حمایت آمریکا که بر یک چهارم سوریه کنترل دارند و نیز نیروهای ترکیه‌ای موجود در داخل مرزهای سوریه توافق کردنداما دمشق، طرح روسیه مبنی بر تصویب قانون اساسی جدید را که در آن قدرت و نفوذ بشاراسد  به شدت محدود شود ، نپذیرفته و نخواهد پذیرفت.

جهان نیوز نوشت : رد کردن طرح روس ها توسط بشار اسد در حالی است که سوریه در مرحله سیاسی در داخل و خارج، مشکلاتی دارد. در داخل هیچ گروه یا تشکیلات مخالف دولت مستقر (بشاراسد) پیشنهادهای روشن یا طرحی دقیق برای آینده کشور ندارند و شعارهایی را با حمایت از سوی مخالفان عربی بشار اسد، به خصوص دولت سعودی تکرار می‌کنند ، اما مردم سوریه فراتر از هر شعار سیاسی دو خواست اصلی دارند، اول امنیت مستمر و دوم، زیست حداقلی و درآمد مالی مناسب برای اداره زندگی روزمره خود. سوریه نه تنها به لحاظ ویرانی‌های به جا مانده از سال‌های سال جنگ داخلی نیازمند بازسازی است و دولت سوریه کمترین بودجه برای انجام چنین کاری را ندارد، بلکه اغلب زیرساخت‌های این کشور از بین رفته است. مسیر آینده سوریه حتی اگر از آرامش نسبی برخوردار شود و دولتی از طریق انتخابات آزاد فرمان حکومت را در اختیار بگیرد، باز هم بسیار مشکل و سخت خواهد بود.

*سوریه: اجازه نمی دهیم کسی خروج ایران از سوریه را مطرح کند
معاون وزیر خارجه سوریه با تأکید بر قانونی‌بودن حضور نیروهای سوری و حزب‌ا... در خاک کشورش خاطرنشان کرد موضوع خروج نیروهای ایرانی و حزب ‌ا... از سوریه قابل بررسی نیست و سوریه به کسی اجازه طرح آن را نمی دهد.

فیصل المقداد این مطلب را در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفته و تأکید کرده است که عقب‌نشینی یا باقی ماندن نیروهایی که بنا به دعوت و درخواست دولت سوریه در خاک این کشور حضور دارند، فقط به خود دمشق مربوط است و این مسئله قابل طرح و بررسی نیست. این اظهارات از آن جهت اهمیت دارند که اظهار نظر چند روز پیش لاورنتیف معاون وزیر خارجه سوریه درباره لزوم خروج همه نیروهای خارجی از سوریه خبرساز شده بود.

اما روز گذشته فیصل مقداد دراین باره تأکید کرد: نیروهای روسی، کارشناسان ایرانی و برادران حزب‌ ا... هستند و همه این طرف‌ها در جنگ با تروریسم مشارکت و مسئولیت دارند و این نیروها حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه را نقض نمی‌کنند و کاملاً با هماهنگی دولت سوریه در جنگ با تروریسم عمل می‌کنند.

این مقام وزارت خارجه سوریه درباره درخواست روسیه مبنی بر خروج تمام نیروهای خارجی از سوریه با آغاز روند سیاسی گفت: «من معتقد نیستم که منظور دوستان روسی، نیروها یا ارتش‌هایی باشد که به‌صورت قانونی و با موافقت دولت جمهوری عربی سوریه وارد شده‌اند، این مسئله فقط به خود جمهوری عربی سوریه مربوط و در حوزه اختیاراتش است و این موضع علنی روسیه است.»

در این باره ویتالی ناومکین مشاور دی‌میستورا هم تصریح کرد: منظور از نیروهای مورد توافق برای خروج از سوریه نیروهای ترکیه و آمریکا هستند زیرا نیروهای روسیه و ایران برای حضور در سوریه از سوی دولت این کشور دعوت شده‌اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار