جغد ماهیخوار یک گونه از تیره جغدان معمولی است که شبیه شاه بوف است و از ماهی تغذیه می‌کند و گونه ‌ای نادر و بسیار کمیاب است.
کد خبر: ۶۱۰۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴ 23 May 2018
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد محسن جعفری نژاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این جغد نادرترین نوع در گونه خود به شمار می رود و زیستگاه این پرنده نیز شرق ایران است.
وی افزود: جغد ماهی خوار از گونه جغدان معمولی و شبیه شاه بوف، شب گرد و در روز استراحت مطلق است به همین سبب تصویر برداری از آن بسیار سخت است.
جعفری نژاد بیان کرد: جغد ماهی خوار با پرواز شبانه و در ارتفاع کوتاه بیشتر از ماهی ها تغذیه می کند.
وی تصریح کرد: این جغد درسال گذشته برای اولین بار در رودخانه سد مارون تنگ تکاب منطقه حفاظت شده خائیز که 17 هزار و 508 هکتار مساحت دارد، توسط هدایت الله دیدبان مسئول منطقه حفاظت شده خائیز رویت و از آن تصویر برداری شده بود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: این محیط بان امسال نیز موفق می شود که از این جغد به همراه جوجه و جفت دیگرش تصویر برداری کند.
جغد ماهیخوار یک گونه از تیره جغدان معمولی است که شبیه شاه بوف است و از ماهی تغذیه می‌کند و گونه ‌ای نادر و بسیار کمیاب است.
 
رویت 3جغد ماهی خوار کمیاب در خائیز کهگیلویه وبویراحمد + تصویر

در ایران 13 گونه جغد وجود دارد و جغد ماهیخوار از نادرترین آن هاست.
زیستگاه اصلی این پرنده شرق ایران است و این برای دومین سال متوالی است که در منطقه حفاظت شده خائیز مشاهده شده که نشان دهنده غنای زیستی بالا در این منطقه است.
این پرنده در نزدیکی سواحل دریا، جنگل‌های پست کنار رودخانه و دریاها به سر برده و در میان سنگ ها سوراخ درختان و لانه‌های متروک آشیان می‌سازد.
خاییز؛ یکی از زیستگاه‌های منحصربه‌فرد کل و بز کشور از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.
منطقه حفاظت شده خائیز با مساحت 33 هزار و 385 هکتار در مصوبه شماره 163 مورخ 23/10/77 شورای عالی حفاظت محیط زیست در ردیف مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت.
پوشش گیاهی منطقه بلوط بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان است و گونه‌های جانوری شامل کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک، تیهو، بحری و دلیجه است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار