استاندار به دین مداری مردم استان هم اشاره کرد و گفت: چرا باید آستانه تحمل ما پایین باشد هر چند در کشور آستانه تحمل‌ها پایین آمده اما در استان وضع به گونه‌ای دیگر است که باید بیشتر صبر و بردباری داشته باشیم.
کد خبر: ۶۰۹۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰ 22 May 2018
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، نشست شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد ظهر امروز به ریاست امام جمعه شهر یاسوج و با حضور استاندار و سایر مسؤولان دستگاه‌های عضو شورا در محل دفتر امام جمعه برگزار شد.

در این نشست که در دستورالعمل‌های سه گانه برگزار شد یکی از موارد مربوط به تفاهم‌نامه‌ای بود که میان ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد و سازمان سینمایی برای ساخت 5 فیلم کوتاه و مستند امضا شده بود.

در این نشست اعضا در خصوص محتوای فیلم‌ها بحث و تبادل نظر کردند و قرار شد کارگروه‌هایی از دستگاه‌های مختلف در این زمینه نظر خود را اعلام کنند.

افزایش 4 برابری موکب‌ها در استان

در ادامه یکی از مباحث مربوط به ستاد عتبات عالیات بود که نظرپور رئیس ستاد عتبات عالیات استان کهگیلویه و بویراحمد در ابتدا گزارشی در خصوص وضعیت استان ارائه کرد.

وی گفت: در سال 95 و در هنگامه اربعین حسینی این استان تعداد 7 موکب داشت که در سال 96 این تعداد به 27 موکب رسید که رشد 4 برابری را نشان می‌دهد.

نظرپور از عشق و علاقه و ارادت مردم استان به ائمه و به خصوص ابا عبدالله الحسین(ع) سخن به میان آورد و گفت: برای استان کوچکی مثل ما مایه مباهات است که نقدی و غیر نقدی کمک 8 میلیارد تومانی مردم را در آن ایام شاهد بودیم.

برای همه چیز پول داریم مگر...

وی به مشکلات استان در خصوص اعزام زوار به عتبات عالیات اشاره کرد و گفت: بیشتر استان‌ها در خوزستان مکانی خوب و مجهز برای پذیرایی از زوار خود دارند مگر استان ما که در روزهای گرم خوزستان محلی برای استراحت و پذیرایی از زوار خود نداریم.

مسؤول عتبات عالیات استان افزود که در این خصوص از استان‌هایی مثل خراسان جنوبی که بیش از نیمی از مردم آن از برادران اهل تسنن هستند کارهای کمتری انجام داده‌ایم و عقب‌تریم.

نظرپور با اشاره به این که باید در شهرستان‌های مختلف جایگاه و مکانی برای دفتر عتبات عالیات وجود داشته باشد خاطرنشان کرد که با فرمانداران در این خصوص رایزنی کرده‌ایم اما تاکنون جوابی نگرفته‌ایم.

وی به مبالغی که از حقوق کارکنان و کارمندان استان به دلخواه خودشان برای کمک به عتبات عالیات کسر می‌شود اشاره کرد و گفت: باید تمهیدی اندیشیده شود که این مبالغ به تهران نرود بلکه در خود استان از آن‌ها استفاده شود.

این مسؤول با بیان اینکه برخی از دستگاه‌ها می‌خواهند که به عتبات عالیات کمک کنند اما بعضا به دلایل اداری نمی‌توانند افزود: متاسفانه در استان ما برای همه چیز پول هست و وقتی که اسم عتبات عالیات را می‌آوریم پولی نیست!.

اعزام‌های غیر قانونی به عتبات/ادارات هم تخلف می‌کنند

رحمان فاضلی مدیرکل حج و زیارت استان کهگیلویه و بویراحمد هم دیگر سخنران این نشست بود که اظهار کرد: زیارت عتبات عالیات به دو صورت عادی و زیارت اربعین از سوی ما انجام می‌شود.

وی گفت: در زیارت عادی در سال 96 تعداد 5 هزار و 144 نفر از استان به عتبات عالیات مشرف شدند.

این مسؤول به زیارت عتبات در اربعین و مشکلاتی که وجود دارد اشاره کرد و گفت: همه زیارت‌ها باید توسط حج و زیارت انجام شود که در استان ما از طرق دیگر اعزام می‌شوند و تاکنون آثار بسیار بدی داشته است.

فاضلی این نوع از اعزام زائران را ناامن دانست و گفت: آن‌ها هیچ گونه قرارداد امنیتی ندارند و خدماتی که ارائه می‌دهند بسیار ضعیف است و بالای 97 درصد از سوانح مربوط به اعزام‌های خارج از اعزام‌های حج و زیارت بوده است.

وی از شورای فرهنگ عمومی استان خواست تا در این زمینه فرهنگ‌سازی لازم انجام شود و در ادامه گفت: متاسفانه در استان ما حتی دستگاه‌های اداری که کارمندان خود را به عتبات عالیات می‌فرستند به صورت آزاد و خارج از نظارت حج و زیارت صورت می‌گیرد.

حمایت از کالای ایرانی بدون از توجه به فرهنگ کار غیر ممکن است/برای فوتبال سکته می‌زنیم

این مسؤول از فعالیت 8 دفتر زیارتی در استان خبر داد و گفت: در اربعین هم دفاتر موقت برپا می‌کنیم و هر کسی قصد سفر داشته باشد ظرف یک هفته مقدمات سفر اربعین آن‌ها فراهم می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج؛ اما بخش آخر و جمع‌بندی این نشست مربوط به سخنان استاندار کهگیلویه و بویراحمد بود که تلویحا از مردم به دلیل گوش فرا دادن به شایعات در زلزله اخیر گلایه کرد.

علی‌محمد احمدی به موضوع اربعین اشاره کرد و گفت: اگر توانسته‌ایم در صدور انقلاب خود موفق باشیم به دلیل توجه به ارزش‌ها و برنامه‌هایی مثل اربعین بوده است.

استاندار به موضوع فرمان نوروزی مقام معظم رهبری هم اشاره کرد و گفت: بخش مهمی از کار ما در حوزه فرهنگی است که این فرمان را بتوانیم با کار فرهنگی عملیاتی کنیم.

وی گفت: نمی‌توانیم تبلیغ کالای ایرانی را بدون توجه به فرهنگ کار داشته باشیم و حمایت از کالای ایرانی را بدون باور به کار نمی‌توانیم داشته باشیم.

احمدی با ابراز تاسف از این که در فوتبال تا مرکز سکته پیش می‌رویم و در بحث کالای ایرانی هیچ توجهی نداریم افزود: برای اینکه فرهنگ استفاده از کالای ایرانی جا بیفتد باید تولید کننده را حمایت کنیم.

وی از جلسات بی‌فرجام هم انتقاد کرد و گفت: جلسات بدون خروجی نباید تبدیل به عادت شوند و موضوعی را که مطرح می‌کنیم باید خروجی داشته باشند.

در زلزله همه چیز را به دست شایعه‌سازان سپردیم

استاندار به دین مداری مردم استان هم اشاره کرد و گفت: چرا باید آستانه تحمل ما پایین باشد هر چند در کشور آستانه تحمل‌ها پایین آمده اما در استان وضع به گونه‌ای دیگر است که باید بیشتر صبر و بردباری داشته باشیم.

احمدی گفت: مثلا در زلزله اخیر برخی واکنش‌ها منطقی نبود و به جای آن که به متون دینی توجه کنیم افسار کار را به دست شبکه‌های مجازی دادیم.

وی شایعات را عامل بی‌ثباتی و بر هم زدن نظم و امنیت دانست و گفت: به جای این که در مسیر عقلانیت حرکت شود شایعه‌سازان عنان کار را در دست گرفتند.

استاندار این مشکلات را برای همه کشور دانست و گفت: برای مثال در کرمانشاه هر روز زلزله داریم و واکنش‌ها و مواجهات مردم را هم دیدیم!./فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار