کد خبر: ۵۵۰۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳ 12 January 2018
در بافت فرسوده شهرستان کهگیلویه هر لحظه امکان یک اتفاق ناگوار وجود دارد، مسوولان با پیگیری و تلاش ثمربخش پاسخگوی مطالبات به حق مردم در این مناطق باشند.

به گزارش کبنا از دهدشت، طبق اعلام مسئولان و مطالعات انجام‌ گرفته، استان کهگیلویه و بویراحمد روی گسل واقع‌ شده و این موضوع از آن‌ جهت اهمیت دارد که بیشتر واحدهای مسکونی در سکونتگاه‌ها و بافت ناکارآمد شهر، بدون توجه به اصول مهندسی احداث‌ شده‌اند و این مسئله مشکلات و معضلاتی را در صورت حوادث غیرمترقبه ایجاد خواهد کرد، از بافت فرسوده به عنوان معضل بزرگی در این روزها نام برده می‌شود

مسئول ستاد بحران شهرستان کهگیلویه در خصوص وضعیت بافت فرسوده این شهرستان و اقداماتی از قبیل؛ دادن تسهیلات برای مقاوم‌سازی در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا می‌گوید؛ بحران شامل ۴ مرحله پیش‌بینی، پیشگیری، آمادگی و مقابله و توانایی است که برای ۳ مرحله اول، شهرستان کهگیلویه هیچ برنامه‌ای ندارد و فقط به انتظار رخ دادن بحران و بازسازی آن نشسته‌ایم.

سرتیپ خادمی در ادامه اظهار کرد: ۶۰ درصد بافت روستایی شهرستان و بیش از ۵۰ درصد بافت شهر دهدشت فرسوده است که با کوچک‌ترین زمین‌لرزه‌ای بحرانی غیرقابل‌جبران، همچون زلزله دردناک کرمانشاه رخ خواهد داد.
وی گفت: در شهرستان گچساران برای بازسازی هر منزل فرسوده‌ای ۴۵ میلیون تومان تسهیلات داده می‌شود، و در شهرستان کهگیلویه برای بازسازی هر مسکنی ۳۰ میلیون تومان بیشتر پرداخت نمی‌کند.

مسئول ستاد بحران کهگیلویه این تفاوت ۱۵ میلیون تومانی در ارائه تسهیلات برای مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده بین دو شهرستان گچساران و کهگیلویه را بی‌عدالتی و ظلمی آشکار به کهگیلویه بزرگ دانسته و از نماینده حوزه چهارگانه استان عدل هاشمی‌پور خواستار مطالبه گری این حق پایمال‌شده از مدیریت بحران کشور شده است.

وی بابیان اینکه علاوه بر این تفاوت ۱۵ میلیونی، متأسفانه شاهدیم شهرداری دهدشت برای دادن پروانه ساخت به ازای هر ۱۰۰ متر زیربنا بیش از ۵ میلیون تومان و نظام‌مهندسی دهدشت برای طراحی و نظارت به ازای هر ۱۰۰ متر زیربنا بیش از ۷ میلیون تومان از متقاضیان دریافت می‌کنند و این در حالی است که در شهرستان گچساران نه‌تنها شهرداری و نظام‌مهندسی رایگان خدمات ارائه می‌دهند، بلکه بنیاد مسکن شهرستان گچساران نیز در خصوص تخریب و آماده‌سازی بافت برای مقاوم‌سازی در قبال ارائه خدمات خود فقط مبلغ ناچیزی دریافت می‌کند. انتظار می‌رود نماینده کهگیلویه و استاندار و مدیر ستاد بحران استان کهگیلویه و بویراحمد طی جلسه‌ای خواستار حذف این هزینه‌ها برای شهرستان شوند تا شهرداری و نظام‌مهندسی دهدشت همچون گچساران رایگان خدمات اراده دهند.

خادمی بابیان اینکه مصوبه هیئت دولت هست که ضامن این تسهیلات باید زنجیره‌ای باشد، تصریح کرد: اما متأسفانه بانک‌ها هیچ همکاری با مردم ندارند و سخت‌گیری آن‌ها تا حدی است که امکان دریافت تسهیلات در این شهرستان عملاً وجود ندارد و مردم مجبور به انصراف از دریافت تسهیلات بازسازی و مقاوم سازی می‌شوند.

یکی از ساکنان در بافت فرسوده نیز به خبرنگار کبنانیوز، گفت: به نظر می‌رسد شهرداری دهدشت می‌خواهد کمبود بودجه خود را با دریافت مبلغ ۵ میلیون تومان به ازای هر ۱۰۰ متر زیربنا از مردم تنگدست بافت فرسوده تأمین کند، آیا این انصاف است؟

شهروند دیگری با اشاره به حادثه جانکاه زلزله کرمانشاه بیان کرد: هنگامی‌که حادثه‌ای رخ می‌دهد همه دل می‌سوزانند! و وامصیبتا سر می‌دهند، که بهتر از علاج واقعه قبل از وقوع کنیم.

این ساکن بافت فرسوده شهر دهدشت گفت: با سختگیری بانک‌ها و هزینه‌هایی که باید به نظام‌ مهندسی و شهرداری بپردازیم و همچنین پرداخت هزینه تخریب، دیگر مبلغی از وام باقی نمی‌ماند که بخواهیم خانه بسازیم، پس به انتظار آوار مصیب و زلزله باشیم بهتر است؟

وی افزود: چرا مسئولان شهرستان، نماینده و استاندارد درد دل ما را نمی‌شنوند!

خبرنگار کبنا در دهدشت تماس‌های زیادی با نماینده کهگیلویه بزرگ در خصوص مسئله بافت فرسوده برقرار کرد، اما وی حاضر به پاسخ تلفن خود نشد.

با توجه به اینکه زمان زیادی از حادثه غم‌بار و آوار مصیبت بر کودکان معصوم و هم‌وطنان دل‌شکسته‌مان در کرمانشاه نمی‌گذرد، امید می‌رود پیش از آنکه بحرانی دامن‌گیر زادگاه محبوب ما (کهگیلویه بزرگ) شود، مسوولان و به ویژه نماینده شهرستان‌های چهارگانه استان عدل هاشمی‌پور این مطالبه به حق مردم را با تلاش و پیگیری ثمربخش، پاسخگو گویند.

لذا ما به نظاره نشسته‌ایم این گوی و این میدان، مسوولان توانمندی‌ خود را نشان دهید.

زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست/هرکسی نغمه خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته به‌جاست/خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد

—————————–

گزارش از فاطمه خطیبی
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
اینکه اشاره کرده شهرداری دهدشت برای ۱۰۰متر مربع مسکونی پنج میلیون تومان مطالبه میکند دروغ محض است شما یک نمونه مسکونی پنج میلیون مثال بزن
بهزاد
|
United Arab Emirates
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
همین الان خیلی زباد از مردم‌میگیرند این چه وضعیه شهری که نه کار داره و جوانان بیکار دیگه چطور لابد زندگی کرد به کی بگیم این‌همه دردو که شهرداری و نظام مهندسی دهدشت جگر مردم‌رو خون کرده با مبالغ هنگفت عوارض و اونم از وضع گند آسفالت خیابوناشه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار