کد خبر: ۵۴۶۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۱ 01 January 2018
داریوش دیودیده بعد از ظهر امروز در نشست کارگروه توسعه صادرات کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: از سال ۶۰ تا پایان نیمه اول شهریور ۹۲ مبلغ صادرات محصولات استان ۵۹/۱ میلیون دلار است که صادرات استان از سال ۹۲ تا پایان مهر سال جاری ۱۸/۴۹۵ میلیون دلار است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد آمار صادرات استان از سال ۱۳۶۰ تا پایان مهر ماه جاری را ۷۷/۵۹۵ میلیون دلار دانست و افزود: صادرات استان در ۹ ماهه سال جاری دو میلیون و ۸۷۴ هزار دلار است که مدت مشابه سال قبل محصولات صادر شده استان دو میلیون و ۸۷۳ هزار دلار بوده است.

وی با اشاره به تدوین سند صادرات غیر نفتی گفت: سند توسعه صادرات طبق برنامه ششم تدوین شده که طبق این سند صادرات سال ۹۶ استان ۷ میلیون دلار پیش بینی شده بود که ۵ میلیون دلار در بخش صنعت، ۱/۵ ملیون دلار بخش کشاورزی و ۵۰۰ هزار دلار در بخش صنایع دستی پیش بینی شده که بخش عمده صادرات سال جاری از طریق سیمان مارگون هدف‌گذاری شده بود که  صادرات سیمان مارگون تاکنون محقق نشده است.

وی عنوان کرد: صادرات استان در سال جاری از 7 میلیون دلار به 4 میلیون دلار کاهش یافت که صادرات بخش کشاورزی از گمرک سایر استان‌ها انجام می‌گیرد.

در ادامه نشست جبار کیانی رئیس اتاق بازرگانی یاسوج با بیان اینکه سند تدوین شده ضرب‌الاجلی بوده گفت: روی این سند بحث داریم که باید آسیب‌شناسی شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به اقدامات حوزه  بازرگانی در بخش صادرات پرداخت و گفت: به عنوان اتاق بازرگانی یاسوج با 60 میلیون تومان درآمد و بدون حتی یک ریال کمک دولت تمام محصولات استان را روی دوش می‌گذارم و به همه کشورها می‌برم.

وی عنوان کرد: در فرودگاه عمان 50 کیلو کتاب، رزومه و کتابچه روی دوش گرفتم تا محصولات استان را معرفی کنم و به همه دستگاه های برای برگزاری رویدادهایش کمک می‌کنم حالا به من بگوید تکلیف من چیست؟

کیانی عنوان کرد: هیات استان را به روسیه بردم و آنها هم به استان سفر کردند، به عنوان بخش خصوصی توانایی این استان را همه جا بردم و معرفی کردم اما صادرات استان همان ۲/۸ درصد مانده که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خجالت می‌کشد با این آمار پایین، روز ملی صادرات را برگزار کند.

حسن نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هم بیان کرد: وقتی سند توسعه صادرات تدوین می‌کنیم حداقل در چارچوب برنامه پیش بینی شده گام برداریم.

وی عنوان کرد: برای محقق شدن هدف‌گذاری ها در حوزه صادرات نیازمند تشکیل اتحادیه‌های صادراتی، پایانه‌های صادراتی، گمرک، توانمندسازی صادر کنندگان، نمایشگاه بین‌المللی و بسته‌بندی و سورتینگ محصولات هستیم.

مدیرعامل بانک تجارت هم نبود نیروی انسانی صادر کننده را مشکلی جدی در این استان دانست و گفت: هیچ شخص حقیقی یا حقوقی در استان نیست که به دنبال صادرات باشد.

وی افزود: بسته حمایت از توسعه صادرات را تعریف کردیم اما به جز شرکت سپاهان موکت تاکنون واحد تولیدی برای اخذ این میزان تسهیلات مراجعه نکرده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی دو اتحادیه صادر کننده ایجاد کرده است گفت: علی‌رغم تشکیل این دو اتحادیه هیچ صادراتی در زمینه محصولات باغی و عسل صورت نگرفته است.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت صادرات محصولات استان گفت: آمارهای صادرات استان از سال ۸۰ تاکنون یکی است.

علی محمد احمدی در پاسخ به سخنان کیانی رئیس اتاق بازرگانی یاسوج افزود: قرار نیست دولت به هیچ اتاق بازرگانی در کشور کمک کند، ضعف ساختاری موجب شده نتوانیم محصولات استان را صادر کنیم و باید بگویم استان در این خصوص درجا زده است.

مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: وقتی آمار صادرات استان تغییری نکرده است یا گمرک مقصر بوده، یا اتاق بازرگانی و سایر بخش‌ها، نگرانیم از این است که ۵ سال دیگر برگردیم و باز جداول بررسی کنیم که اگر قرار است این شکلی کار کنیم خودمان را خسته نکنیم.

وی عنوان کرد: وقتی در طول ۱۰ سال نتوانستیم صادرات استان را به ۵۰ دلار برسانیم چگونه می‌خواهیم در طول یکسال این کار را انجام دهیم، چیزی از کمرگ در استان نمی‌بینم.

احمدی عنوان کرد: گمرک استان متعهد شده تمام زیرساخت‌ها را برای صادرات محصولات استان انجام دهد که در صورت نهایی شدن این اقدام همه صادرات از همین گمرک صورت گیرد.

به گزارش فارس در ادامه نشست توسعه صادرات، صادرات محصولات استان به صورت هوایی و استفاده از خط آهن مورد بررسی قرار گرفت.

علیمردانی مدیرکل راه و شهرسازی هم عنوان کرد: طول مسیر راه آهن یاسوج- اقلید ۱۴۵ کیلومتر است که قطعه اول ان از سمت اقلید ۲۰ کیلومتر است و ۶۰ درصد هم پیشرفت دارد.

وی اضافه کرد: برای ادامه احداث این پروژه ۲۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که عدم تخصیص اعتبارات، روند ساخت را با کندی مواجه کرده است./فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار