در خطبه های نماز جمعه استان چه گفته شد؟
در خطبه های این هفته نماز جمعه مناطق مختلف استان ، موارد زیادی مطرح شد اما چند موضوع فراوانی بیشتری در سخنان ائمه جمعه داشت از جمله انتقادات تند به لایحه بودجه و در نظر نگرفتن برخی موارد مهم ، انتقاد از سفر وزیر خارجه انگلیس به ایران و موارد دیگر.
کد خبر: ۵۳۸۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۱ 15 December 2017
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، در خطبه های این هفته نماز جمعه مناطق مختلف استان ، موارد زیادی مطرح شد اما چند موضوع فراوانی بیشتری در سخنان ائمه جمعه داشت از جمله انتقادات تند به لایحه بودجه و در نظر نگرفتن برخی موارد مهم ، انتقاد از سفر وزیر خارجه انگلیس به ایران و موارد دیگر.
چرا سفیر انگلیس به تهران آمد؟
امام جمعه موقت باسوج امروز ( 24 آذر ) در خطبه های نماز این شهر   به سفر وزیر خارجه انگلیس به کشورمان اشاره و عنوان کرد: این سفر پسابرجام رسمی و قرار بود در زمینه مسائل اقتصادی باشد، ولی اعلام شد که سفر برای آزادی دو جاسوس انگلیسی در ایران صورت گرفت.
حجت الاسلام سید امان الله حسینی صدر، با بیان این که کمال فروغی از سرمایه داران و عناصر رژیم شاه بود که به خارج از کشور فرار کرد، اضافه کرد: این شخص ضمن فعالیت در زمینه های نفتی، نقش موثری در فرار مغزها و برخی نخبگان به خارج از کشور داشت؛ ضمن این که اسناد سری را به دشمنان نظام و انقلاب می داد.
وی از نازنین زاغری به عنوان دیگر جاسوس دولت انگلیس سخن به میان آورد و گفت: این خانم با عنوان خبرنگار وارد کشور شد و بعدها نخست وزیر انگلیس اعلام کرد، خدمت بسیار ارزشمندی برای دولت این کشور انجام داده است.
وضعیت نگران کننده بودجه دولت
حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر در خطبه‌های ۲۴ آذر بخش کبگیان با اشاره به هزینه جاری نگران کننده کشور گفت: گزارش۴۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه موضوع نگران کننده‌ای است که قطع یارانه‌های۳۰میلیون نفری هم به آن اضافه گردید.
وحدانی‌فر گفت: همواره قرار بود که یارانه به سمت نیازمندان و نیازهای واقعی تولید هدفمند گردد ولی الان حرف از حذف یارانه ۳۰ میلیون نفری شده است.
این خطیب جمعه گفت: از گرانی حامل‌های انرژی دولت ثروتمند شد و این ثروت باید به عنوان یارانه بین مردم تقسیم می‌شد ولی در این چند سال با افزایش حاملها نه تنها یارانه اضافه نشده بلکه خواهان قطع یارانه هم شده‌اند.
وی اذعان کرد: وظیفه مجلس نظارت است و باید باید با مدیریت بالا جلوی فاصله طبقاتی جامعه در پیشرفت ثروتمندان و منزوی گری محرومین را بگیرد.
وی با اشاره به تقسیم تخصیص بودجه شهرستان‌ها گفت: با تلاشها و رایزنیهای شبانه فراوان، بودجه بخش کبگیان جهت خیلی خوبی داشت.
تقدیر از تنها رئیس شورایی که ماهانه گزارش کار می دهد
این خطیب جمعه با تشکر از زحمات شورای شهر خاصه موحدی ریاست این شورا که با ارائه گزارش کار عملکرد ماه به ماهشان را در تریبون برای مردم بیان کرد گفت: در مسند ریاست نشستن تلاش و تکاپوی بیشتر در خدمت به مردم را می‌طلبد.
وی با اشاره به تخصیص بودجه به بخش گفت: مدیری زیرک است که به دنبال پول بدود و برای بودجه دهی به طرح‌های ناتمام و ایجاد طرح پرتلاش و یکرو عمل کند.
علی وحدانی‌فر خطاب به شورا و دهیاران روستاها گفت: عزیزان بروید و پولهای مشخص شده در لیست‌های معرفی شده را برای پیشرفت حیطه خود بیاورید و در انتظار ارسال پول و بودجه ننشینید.
دعوت اقشار نامربوط به یک جلسه
امام جمعه دیشموک به برگزاری جلسه‌ای در دانشگاه یاسوج اشاره کرد و گفت: جلسه‌ای که در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج برگزار شد و اقشار نامربوطی در این جلسه دعوت شده بودند به مقدسات و مقام زن توهین شد و کسانی که حضور داشتند با کف زدند و سوت کشیدن آنها را تشویق کردند و نهی‌ازمنکری وجود نداشت واقعا برگزاری چنین مجالسی در دانشگاههای اسلامی زیبنده نظام اسلامی نیست و امیدوارم با چنین کسانی برخورد قانونی شود.
مشکلات عدیده دیشموک
رئیس شورای فرهنگ عمومی دیشموک گفت: با توجه به اینکه استان ما یک استان نفت‌خیز است اما مردم استان ما همچنان در نبود سوخت گلایه دارند و دوماه از فصل سرما می‌گذرد ولی امروز چند نفری ضمن گلایه خود از نداشتن نفت اعتراض خود را بیان کردند.
وی گفت: از مسؤولان می‌خواهم که نبود نفت سفید را در دیشموک پیگیری کنند یا مشکل کالابرگ این منطقه را در دستور کار خود قرار دهند و نداشتن نفت سفید و سوخت مردم منطقه دیشموک کم‌کاری مسؤولان را به همراه دارد.
راوند با بیان اینکه در این منطقه هنوز مشکل سوخت رسانی وجود دارد عنوان کرد: زیبنده نیست خانه‌ای در دیشموک نفت داشته باشد و همسایه به داشتن دبه به دست به دنبال نفت در خانه؟‌های دیگر بگردد.
امام جمعه دیشموک هم با اشاره به پراکندگی دیشموک و داشتن مسافت‌های زیاد و دور دست بودن این منطقه از شهرستان کهگیلویه گفت: در بحث درمان در دیشموک مشکلاتی وجود دارد که مسؤولان در این خصوص کم‌کاری نکردند اما دو بخش دیشموک و چاروسا نیازمند بیمارستان با تجهیزات کامل است.
وی گفت: در این مدت در بحث درمان در دیشموک مشکلاتی به وجود آمده است که در این منطقه نبود تجهیزات کار را بر مردم سخت‌تر کرده است نداشتن رادیولوژی، نبود سنوگرافی، فاقد دکتر متخصص در این منطقه اجحاف در حق مردم این منطقه است.
راوند گفت: ما از مسؤولان می‌خواهیم که دو بخش چاروسا و دیشموک با بیش از 40 هزارنفر جمعیت بدون حضور زائرین و گردشگرانی که به این منطقه می‌آیند برای احداث یک بیمارستان تلاش کنند و از دکتر ایلامی و داوری که از هیچ تلاش و کوششی تا به حال دریغ نکردند می‌خواهم نگاه ویژه‌ای به بخش دیشموک داشته باشند.
وی متذکر شد: این درمانگاه فاقد تجهیزات و داشتن یک آمبولانس برای مردم منطقه دیشموک کافی نیست و از بین بردن محرومیت در بخش دیشموک و چاروسا نیازمند پوشش  تجهیزات پزشکی در درمانگاه و احداث یک بیمارستان بزرگ با تجهیزات کامل است.
اتفاقاتی که افتاد هم فرهنگ هم حیاء هم عفت و هم غیرت مردمان این استان را به باد داد/دختران شیعه فکلی مکلی شده و سانتی مانتی شده و صاف کاری و نقاشی شده
امام جمعه قلعه رئیسی گفت : امروز نقشه دشمن این است که این دو قشر را از هم جدا کند تا کشور را غارت کند و جدا شدن ملت و روحانیت و دانشگاه عامل هلاک شدن ملت و اسلام و کشور می‌شود.
صلواتی با انتقاد از برگزاری برنامه‌هایی که در دانشگاه‌های استان اجرا شد گفت: امروز فضای دانشگاه‌های استان ما اسلامی نیست در دانشگاه های استان ما دین و عقاید و اخلاق دانشجویان تقویت نمی شود  و دچار آسیب و آفت هایی شده است وضعیت دانشگاههای استان و وضعیت فرهنگی استان ما دچار ولنگاری و سهل اندیشی شده است.
وی اضافه کرد: دانشگاه‌های استان و مجموعه‌های آموزشی نیاز به خانه تکانی اساسی دارند استان ما را با غیرت، عفت و حیاء می شناسند امروز وضعیت خیابان‌ها و دانشگاه های استان در حد فاجعه است عکس‌هایی که از مراسمات روز دانشجو در سایت‌ها می‌باشد مایه ننگ و شرمندگی است و ظلم در حق خدای متعال قرآن، پیامبر و اهل بیت(ع) و حضرت زهرا(س) است و ظلم در حق شهدا و خون شهیدان است.
امام جمعه قلعه رئیسی بیان کرد: چرا وضعیت حجاب در دانشگاههای استان ما به چنین وضعیت اسفباری گرفتار شده و چه کسانی بایستی جواب خون ۱۸۰۰ شهید استان را بدهند؟ این پاسداری از احکام اسلام و قرآن وخون شهیدان هست؟ این احیای فرهنگ زهرای اطهر سلام الله علیها است؟ آنهایی که در دانشگاههای استان هستند و مسئولان فرهنگی جواب دهند برنامه روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی و اتفاقاتی که افتاد هم فرهنگ هم حیاء هم عفت و هم غیرت مردمان این استان را به باد داد؛ ما اصلاح طلبان را به دینداری و حریم نگه داشتن از خدا و رسول می شناسیم آنان را معتقد به اسلام و قرآن و احکام اسلام می‌شناسیم مرگ بر این نوع اصلاح‌طلبی که این چنین عقاید تشیع و احکام اسلام را به سخره بگیرد این افساد طلبی هست اصلاح طلبی نیست اینان به دروغ میگویند ما اصلاح طلبیم.
صلواتی تبیین کرد: این کجا آزادی هست؟ این چه روشنفکری هست که دختران شیعه فکلی مکلی شده و سانتی مانتی شده و صاف کاری و نقاشی شده در معرض  دید نامحرمان و حراج در انتظار عموم  قرار بگیرند؟ این نتیجه علم و درس خواندن و تربیت اسلامی هست؟ این نتیجه سهل اندیشی خانوادها و مدیران ناکارآمد و سیاسی کار و منفعت طلب است نتیجه بیکاری و حقوق های نجومی و تفکر اشرافی گری و لیبرالی و غربگرایی است. این نتیجه ناکارآمدی مدیران فرهنگی و متولیان فرهنگی هست این نتیجه مدرک گرایی است.اگر مسئولان دانشگاه نمیتوانند کاری کنند و نمیتوانند از این وضعیت اسفبار جلوگیری کنند لابد نمانند وقتی نمی توانید این خیانت است.
وی با بیان اینکه همگان بدانند با این وضعیت و ادامه این شرایط فرهنگ حیاء غیرت و عفت از استان ما رخت بر می بندد و به سمت نحطاط و نابودی می رود اظهار داشت: در این زمینه از امت حزب الله از مردم متدین استان از غیور مردان این استان از جوانان انقلابی از علما روحانیت و اساتید متعهد دانشگاهها از خانواده شهیدان از وارثان راه شهدا می‌خواهم به دفاع از اسلام و قرآن و شریعت و احکام اسلام و سنت و سیره رسول اکرم(ص) و اهل بیت(ع) قیام کنید؛ امروز وظیفه همه امر به معروف و نهی از منکر است امروز بی تفاوت بودن در این عرصه تهاجم و ناتوی فرهنگی خیانت و ظلم است.
دانشمند محترم برنامه توسعه ششم را کنار گذاشته
صلواتی به لاحیه بودجه سال 97 هم اشاره و یادآور شد: اگر به سیاست های اقتصاد مقاومتی در این کشور بهاء داده می شد اگر مدیریت اجرایی کشور به جای تفکر لیبرالی و غربگرایی و نسخه های غربی و مدیریت تکنوکرات ها و اشرافی گری ها مدیریت انقلابی و جهادی و نسخه التیام بخش اقتصاد مقاومتی را مبنا قرار می داد امروز گرفتار این همه معضل و مشکلات نمی شد و امید است مجلس با تفکر انقلابی و جهادی و مبتنی بر سیاست های اقتصاد مقاومتی این لاحیه 97 را که بر اساس تفکرات انقلابی و ولایی نیست اصلاح کند.
وی افزود: بودجه سالانه بایستی بر اساس برنامه های 5ساله نوشته شود اما دانشمند محترم برنامه توسعه ششم را کنار گذاشته و به برنامه 4ساله ای اشاره می کند که نه دولت تصویب کرد و نه مجلس و این کار غیرقانونی است.
بوی خیانت می آید
امام جمعه قلعه رئیسی به سفر وزیر خارجه انگلیس به کشور هم اشاره و متذکر شد: هر جا انگلیس قدم بگذارد بوی تفرقه، فریب دخالت، خیانت، نقض عهد می آید و همیشه به دنبال غارت بود و انواع و اقسام خیانت در حق ایران را انجام داد و کارنامه انگلیس در ایران سیاه است و در برجام به دنبال فریب ایران و نقش دم آمریکا را بازی می کند و امیدوارم مسوولان فریب مسول خیانتکار انگلیسی را نخورند.
صلواتی در ادامه گفت: بعضی از دلها یک روزی مستقیم بودند و در راه راست قرار داشتند درست حرکت می کردند اما بعد برگردانده شدند و مولا علی(ع) می فرماید بعضی ها یک روزی درست حرکت می کردند اما دلهایشان واژگون شد حالا چرا واژگون می شود خدا که به کسی ظلم نمی کند خودمان هستیم که آلوده دنیا می شویم و آلوده محبت های بی جا و جاه طلبی می شویم.
وی خاطرنشان کرد: افرادی در طول این سالیان انقلاب اوایل در خط انقلاب و نظام بودند اما بعد فاصله گرفتند مرجع تقلید بود اما منحرف شده یار امام، نخست وزیر و رئیس جمهور بود اما منحرف شد و اندیشه های امام را تحریف می کرد و از خط امام فاصله گرفت و رئیس جمهور بود و از خط امام فاصله گرفته و در مقابل نظام ایستاد، رئیس جمهور بود اما فتنه را همراهی کرد، رئیس جمهور بود اما اصل نظام را تحریف می کند و سیاه نمایی می کند و کار این فرد هم فتنه است آن فتنه دعوت به اغتشاش می کرد اما این فتنه قوه قضائیه را زیر سوال می برد و به دنبال فریب افکار عمومی هستند و از قوه قضائیه اعتماد زایی می‌کنند و در این شرایط چراغ و قطب نما ولایت فقیه است و سعی کنیم معیار و مبنا برای ما ولی باشد و الا ما هم منحرف می شویم.
انتقاد از درنظر نگرفتن اقتصاد مقاومتی در بودجه
خطیب جمعه مرکز شهرستان دنا با انتقاد از در نظر گرفته نشدن بودجه در این لایحه در زمینه اقتصاد مقاومتی افزود: اقتصاد مقاومتی میتواند توسعه ؛ اشتغال و کمک به اقتصاد کشو را به همراه داشته باشد و در نظر گرفتن ان در این لایحه بودجه سال۹۷ جای بسی تامل است.
خطیب جمعه شهر سخت تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید است که گنجانده نشدن در بودجه ۹۷بسیار نگران کننده است.
رضوانی به خام فروشی در این بوجه اشاره کرد و گفت: این موضوع را باید با دیدی بهتری نگریستن و دانست خام فروشی به منز له از بین بردن توان داخلی است.
وی به چند برابر شدن عوراض خروج از کشور اشاره کرد و گفت: ما درمورد ترکیه و مالزی و برخی کشورها بحثی نداریم ولی در زمینه هزینه اربعین این موضوع زیان بار است و باید بدانیم این اربعین مایه اتحاد ملت های مسلمان است.
وی در مورد افزایش حامل های انرژی و حتی حذف ۳۵میلیون یارانه بگیر در این بودجه اشاره کرد و گفت:ای کاهش دولت بجای حذف این موضوعات و افزایش دادن حامل های انرژی؛ حقوق نجومی را حذف می کرد./سفیر دنا
 اگر پسابرجام مشکل فروش نفت حل شده پس پول آن کدام گوری می رود؟
امام جمعه شهر لیکک در فرازی دیگر از خطبه های امروز بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده را نقد کرد.
افروغی گفت: بودجه سال آینده 40هزار میلیارد کسری دارد، مقداری از آن قابل قبول است، اما چرا دولتمردان به جای مردم به خود ریاضت نمی دهند؟ چرا از ریخت و پاش ها و حقوق های آنچنانی خودشان کم نمی کنند؟
وی افزود: دولت در بودجه پیشنهادی هزینه های جاری خود را افزایش داد، یعنی ریخت و پاش میلیاردی باشد.
افروغی ادامه داد: در بعضی وزارتخانه ها چنان رانت وجود دارد که نیاز به حقوق 20میلیونی ندارند.
امام جمعه شهر لیکک با انتقاد از حذف یارانه 30میلیون نفر در سال آینده، گفت:سوال اساسی اینکه چرا دولت های محترم متناسب با تورم و افزایش حقوق خودشان، یارانه را افزایش نمی دهند و چرا خلاف صریح قانون عمل می شود؟
وی افزود: ما شاهدیم یارانه همان 45هزار تومان قدیم است اما حامل های انرژی افزایش چند برابر شد.
وی گفت:عوارض خروج از کشور در بودجه سال آینده از 75هزار میلیارد تومان به 220هزار میلیارد تومان  رسید ؛این برای سفرهای سیاحتی و تفریحی خوب است اما در سفر عتبات عالیات و اماکن مقدس که بار عظیم معنوی دارد، چرا شاهد افزایش عوارض 9برابری باشیم؟
امام جمعه شهر لیکک در ادامه گفت: اگر فروش نفت افزایش دارد و به قول رئیس جمهور هیچ محدودیتی در دوره پسابرجام برای فروش نفت نداریم، پس پول نفت به کدام گوری می رود؟
افروغی تصریح کرد: قرار است در بودجه سال آینده 5هزار میلیارد تومان از کارت کشیدن ما در خریدها پرداخت کنیم ؛یعنی ما نفس بکشیم کنتور می گذارند.
وی در پایان با هشدار به مسئولان امنیتی شهرستان، گفت: گروهی در شهرستان برای انحراف جوانان خیز برداشتند، مسئولان مواظب باشند./ آوای ماغر
انتقاد از تفاوت سخنان دولتمردان قبل و بعد از انتخابات
امام جمعه موقت چرام گفت:کسی مخالف تعامل با دنیا و غرب نیست اما بر محور عدالت و دوطرفه بودن آن.
این مسئول اظهار کرد:ما در قضیه تعامل با غرب،چه چیزی بدست آوردیم؟طرفین برجام بدانند که برجام دوم را در خواب میبینند و سیر صعودی خواسته های ناحق طرفین برجام به جایی نمیرسد.
وی ادامه داد: برخی ها اشخاص مختلف را تندرو یا منتقد به ناحق میدانستند که اکنون خودشان علت انتقادات این افراد را فهمیدند.
این مسئول تصریح کرد:باید در مورد مسکن مهر که حمله های زیادی توسط رئیس جمهور به این حوزه شد،از مردم باید سوال کرد چراکه همه ی دولت ها خدوم بوده و این نوع حمله،به دور از انصاف است.
وی در پایان  با اشاره به سخنان نوبخت درباره یارانه گفت:حذف 24میلیون نفر از حوزه یارانه به دور از انصاف بوده که این جمله قبل از انتخابات و بعداز انتخابات تفاوت بزرگی در گفتار است./پایگاه خبری چرام
نکات قابل تامل بودجه 97
امام جمعه لنده با اشاره به تقدیم لایحه بودجه توسط دولت به مجلس افزود: در خصوص بودجه سال 97 نکاتی قابل تأمل در لایحه بودجه وجود دارد که در جهت کمک به دولت و ارائه خدمات بهتر به مردم و جامعه باید یادآوری شود.
وی تصریح کرد: این لایحه نقاط ضعف و قوت‌هایی دارد که نمایندگان مجلس با موشکافی و دقت نظر در آن می‌توانند بستر لازم برای نقاط قوت و رفع ضعف‌های این لایحه را فراهم سازند.
محمودی‌اصل یادآور شد: بدهی‌های دولت به شهرداری‌ها و بیمه‌ها از جمله مواردی بوده که در این لایحه می‌توانست بهتر دیده شود، اما دیده شده که هزینه‌های جاری دولت همان مسیر قبلی را در پیش گرفته و افزایش داشته که این خطری برای دولت ندارد بلکه دامن‌گیر مردم خواهد شد.
وی به حقوق‌های نجومی و همایش‌های ده‌ها میلیاردی اشاره و سفرهای خارجی پر هزینه اشاره و خاطرنشان کرد: ادامه دادن ریخت و پاش‌ها می‌تواند به رکود و تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی و ضربه زدن به مردم بینجامد.
رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان لنده ادامه داد: نباید هزینه‌های دولت به حدی افزایش یابد که دولت از پس آن بر نیاید و بخواهد برای جبران آن دست به جیب مردم دراز کند.
محمودی‌اصل گفت: یکی از نکاتی که در این لایحه به فراموشی سپرده شده و جای آن خالی بوده عدم توجه به برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی بوده که لازم است برای استفاده از ظرفیت‌ها و توان داخلی در حوزه‌های مختلف کشاورزی، عمران، اقتصاد و معدن و علوم دانش بنیان بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
وی به عوارض سفرهای خارجی اشاره و افزود: افزایش عوارض در بحث سفرهای توریستی خوب بوده ولی در حوزه سفرهای زیارتی باید بازبینی لازم صورت پذیرد؛ امیدواریم نمایندگان مجلس به امر توجه داشته باشند. 
 توصیه به استاندار در عزل و نصب ها
محمودی اصل در ادامه به خواسته مردم استان از استاندار اشاره و گفت: سال‌هاست مردم این استان چوب سیاست‌های غلط در عزل و نصب‌ها را خورده‌اند و جوانان شایسته این استان به حاشیه رانده شده‌اند.
وی افزود: آقای استاندار باید در عزل و نصب‌های خود به توانمندی و شایسته سالاری توجه ویژه‌ای داشته باشد و با طایفه‌گرایی و سیاسی‌کاری در این حوزه با جدیت برخورد کند و حرف دل‌های پر درد مردم این استان را بشنود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار