تابناک گزارش می دهد؛
یک دست صدا ندارد و باید همه در کنار همدیگر حامی میراث فرهنگی و منابع طبیعی و بخصوص سرمایه گذار بومی باشیم. ما اینجا نان نداریم بخوریم منبع آب میخواهیم چیکار؟
کد خبر: ۵۳۸۷۵۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۱ 15 December 2017
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، پس از صنایع نفت و اتومبیل سازی، گردشگری سومین صنعت پر رونق و پر درآمد جهان به شمار می آید.
مزیت و ویژگی صنعت گردشگری در آن است که برخلاف صنایع نفت و اتومبیل سازی، به زمان طولانی برای بازگشت سرمایه وابسته نیست.
به بیانی دیگر این صنعت پاک با نرخ سرمایه گذاری کمتر و اشتغالزایی بیشتر، از ظرفیت بالایی برای رشد اقتصادی مناطق دارای جاذبه برخوردار است.
از طرفی برای راه اندازی و توسعه صنعت گردشگری داشتن شرایط مناسب جغرافیایی اجتناب ناپذیر است.
در حقیقت وجود جاذبه های تاریخی طبیعی و آب و هوای مناسب پیش نیازهای جغرافیایی و شروط لازم برای توسعه این صنعت پاک و اشتغالزا محسوب میگردد.
بدون شک استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه شهرستان کهگیلویه با جاذبه های تاریخی و طبیعی کهن و زیبا و همچنین با آب و هوای معتدل دارای بسترهای مناسب و شاخص های اصلی توسعه صنعت گردشگری است.
سال های سال است جاذبه های تاریخی و طبیعی کهگیلویه همچون سیب سرخی زیبا رها شده است و فقط با اندکی مدیریت هوشمندانه میتوان سیب های سرخ لذیذ را چید و گوشه ای از مشکلات اقتصادی شهرستان را برطرف ساخت.
البته تلاش های مدیریت سازمان میراث فرهنگی کهگیلویه و روی کار آمدن سیاوش زمان قابل تقدیر و قدردانی هستند ولی به دلیل عدم توجه و شناخت کافی بعضی از دستگاه های ذیربط از ابزار اصلی توسعه این صنعت، به نظر میرسد گردشگری در شهرستان کهگیلویه در بن بست استراتژیکی گرفتار شده و به دردی مزمن دچار شده است.
در شرایط فعلی کشور و نامساعد بودن شرایط و نبود بودجه های لازم برای رونق صنعت گردشگری در شهرستانی که به لحاظ موقعیت جغرافیایی بن بست بوده و همین بن بستی تا حد بسیار زیادی بر وضعیت اقتصادی مردم تأثیر گذاشته و حتی باعث مهاجرت خیل زیادی از شهروندان شده است، در این شرایط سخت یکی از جوانان همین شهرستان در اقدامی بسیار جالب و تأثیر گذار با توجه به تمکن مالی خود در حال فعالیت و رونق کسب در زمینه گردشگری می باشد.
این جوان فعال و خوش ذوق بعد از اتمام پروژه مجتمع گردشگری و توریستی فرشید آباد در اقدام جالب دیگری قصد دارد برای رونق صنعت گردشگری در یک نقطه تاریخی واقع در تپه ای مشرف به شهر دهدشت یک هتل سنتی احداث نماید. 
قطع به یقین احداث این هتل سنتی در این شهرستان، با توجه به وجود اماکن زیارتی و تفریحی بسیار زیبا میتواند گام مؤثری در جذب گردشگر در این شهرستان باشد.
از آنجایی که محل احداث این هتل سنتی از سالهای قبل به این سرمایه گذار جوان واگذار شده است و دارای سند رسمی از اداره منابع طبیعی استان جهت بهره برداری از این هتل می باشد و اخیرأ نامه تحویل آن به شهرستان زده شد و قصد عملیاتی کردن آن را دارد اما در یک اقدام بسیار عجیب اداره آب شهرستان مانع از انجام احداث این هتل شده است و قصد دارد در این مکان تاریخی یک منبع بزرگ آب احداث نماید! منبع آبی که میتواند در مکان دیگری احداث شود و خیلی ضروری نیست که باعث تخریب "سه تنان" یکی از مکان های زیبای گردشگری شود،از همین رو خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد به سراغ مهندس فرشید عزیزی، سرمایه گذار جوان و فعال این شهرستان رفت تا در جریان روند احداث این هتل بسیار زیبا، گردشگر پذیر و تأثیر گذار این شهر قرار بگیرد:

مهندس فرشید عزیزی: بنده به عنوان سرمایه گذار در گردشگری در ۲ فاز یکی در منطقه دره شور (فرشید آباد فعلی) و دیگری در تپه ای مشرف به دهدشت بخش شرقی سه تنان مجوز احداث هتل و رستوران سنتی و اقامتگاه بوم گردی را دارم و قرار بر این شد که با هماهنگی میراث فرهنگی و تحویل گرفتن محل دقیق آن از منابع طبیعی شهرستان بعد از اتمام عملیات احداث فاز اول فرشید آباد برای عملیاتی کردن فاز دوم اقدام کنیم. اما متأسفانه اخیرأ اداره آب شهرستان با یک روش قلدرمآبانه دستگاه های بیل مکانیکی و لودر و دیگر ادوات خود را در محل مستقر کرده و در حال کار کردن هستند. بنده در محل مورد نظر یعنی تپه سه تنان یک روز کار کردم و بعد از توقف یکی دو روزه که بنا داشتم مجددأ شروع به ادامه کار کنم با عوامل اداره آب برخورد کردم. به عنوان یک سرمایه گذار زمین ملک مورد نظر تحویل اینجانب شده است و بر همین اساس ۸ سال پیش بنده تعهد دادم که در هیچ اداره دولتی و شرکت های وابسته استخدام نشوم.در حالی که اگر احداث این طرح نبود بنده میتوانستم با خیال راحت و بدون از تحمل دردسرهای موجود با یک شغل کارمندی زندگی کنم چه بسا مسیر زندگیم تغییر میکرد و پیشرفت های بهتری میکردم. بنده از اداره میراث فرهنگی شهرستان تشکر میکنم چون واقعأ از این طرح و شخص بنده حمایت کردند. اداره آب با یک حالت قلدر مآبانه وانمود میکند که این یک پروژه ملی است اما عاجز از آن هستند مسکن و شهرسازی را متقاعد کنند که این منبع آب را در کنار منبع های قدیمی واقع در بخش غربی تپه سه تنان احداث کنند و در واقع دیواری کوتاهتر از دیوار میراث فرهنگی و گردشگری پیدا نکردند!!! بنده مطابق سند رسمی که جهت بهره برداری این زمین از اداره منابع طبیعی گرفتم بهره بردار آن هستم. مطابق قانون اداره منابع طبیعی باید بعد از تحویل زمین دو بار با دادن تذکرات لازم مبنی بر ساخت و ساز هتل و سپس یک مرتبه نوشتن صورت مجلس نظارتی و سپس طی اقدام قانونی مبنی بر تشکیل پرونده در دادگستری و شنیدن صحبت های بنده و نهایتأ محکوم شدن بنده در دادگاه آن موقع میتوانند قراداد را لغو نمایند. از سال ۱۳۹۰ در آن شرایط بسیار سخت تحریم ها و نبود بودجه های لازم و ل وجود تسهیلات با سودهای کلان که طرح های عظیم نفت و پتروشیمی و سیمان شهرستان هم نتوانستند حتی یک قدم بردارند چطور میتوان از یک سرمایه گذار کوچک انتظار ساخت و ساز پروژه های خود را داشته باشند؟ با این همه تفاسیر اکنون با هماهنگی از میراث فرهنگی و نامه کتبی اداره کل منابع طبیعی به تاریخ ۹۶/۰۹/۰۹ مبنی بر طرح و تحویل محل دقیق احداث هتل بزرگ سنتی قصد داشتیم که به امید خدا همزمان با سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و ایام الله دهه فجر امسال احداث هتل سنتی را کلنگ زنی نموده و با تمام قدرت و توان اجرای طرح را آغاز کنیم اما اداره آب اینچنین قلدرمآبانه مانع از انجام این طرح شده است.
جلوی چشم مدیران اعلام میکند میراث فرهنگی کیلویی چند؟
در همین خصوص با حضور مدیر عامل آب منطقه ای استان و معاونین خود و هییت همراه،رییس منابع طبیعی،رییس میراث فرهنگی و شخص فرماندار محترم کهگیلویه و اینجانب جلسه ای در فرمانداری تشکیل شد. در ابتدای جلسه مدیرعامل آب منطقه ای استان جناب آقای داوودی با حالتی تحکم آمیز خطاب به بنده اعلام کرد که: آقای عزیزی حضرتعالی با چه مجوزی جلوی کار ما را گرفتید؟ دستور میدهیم شما را دستگیر کرده و زندان کنند!!! شما را از آنجا بلند می کنیم!!! جناب سیاوش زمان رییس میراث فرهنگی به ایشان گفتند ما انقلاب کردیم که زور گویی نباشد و بر مبنای قانون عمل کنیم، این بار مدیرعامل جواب داد: چه قانـــونی؟ دولت میتواند آقای عزیزی را بلند کند؟ حتی در جواب آقای زمان که گفتند بنده در جایگاه رییس میراث فرهنگی و گردشگری با شما صحبت می کنم جواب دادند "میراث فرهنگی کیلویی چنده ؟!!!"
میراث فرهنگی ما شهیدان ما هستند، امام زادگان ما هستند، تمدن ما و تاریخ و فرهنگ و هویت ماست، آقای داوودی با چه پشتوانه ای میراث فرهنگی کهگیلویه و قدمت فرهنگ چند هزار ساله مردمان آن را زیر سوال میبرید و در یک جلسه رسمی که مدیران زیادی حضور داشتند اعلام میکند میراث فرهنگی کیلویی چنده؟؟؟
آقای زمان در جلسه فرمودند ما تابع سیاست استاندار محترم مبنی بر حمایت از سرمایه گذار هستیم و در تعجبم شما بعنوان یکی از مدیران استاندار چطور چنین سیاستی را دنبال نمیکنید؟ اینبار آقای داوودی در جواب وی گفت هر کس سیاست خاص خودش را دارد.. عجبا!!!
حتمأ از نگاه مدیر عامل آب، میراث فرهنگی کشورمان ارزشی ندارد که علیرغم تذکرات میراث فرهنگی، با بولدزور و بیل مکانیکی تا ۱۵ متری آثار در فهرست ملی به شماره ثبت ملی 6300 را در عمق تخریب می کند؟
 دولت ما یک دولت اسلامی و حکومت مردمی است، دوران زورگویی و قلدری تمام شده است که هرکس هرکاری دلش خواست انجام دهد. آیا در این کشور همه نباید از قانون اساسی و رسمی دولت تمکین کنند؟ یعنی واقعأ تمکین کردن از قانون فقط برای مردم است و مدیران از آن تبعیت نمی کنند؟ شهر دهدشت به توسعه زیر ساخت ها بخصوص توسعه گردشگری نیاز دارد. "از نــــماینده محترم کهگیلویه جناب آقای هـــاشمی خواهانم به مسئله ورود کند. جاده ای که روی آن حساب ویژه ای باز کردید زمانی برای دهدشت ارزش دارد که در این شهر هتل و تفرجگاه برای درآمد باشد. در حال حاضر احداث منبع آب در این مکان برای شهر دهدشت ضرورتی ندارد.شهری که به دلیل عدم توسعه زیر ساخت ها و نبود درآمد باعث مهاجرت مردم شده است همان یک منبع آب هم کفایت میکند.
رونق اقتصادی با جذب گردشگر در این شهر میسر میشود. شهری که به لحاظ اماکن تفریحی و زیارتی پتانسیل خوبی دارد اما برای اقامت و یک شب ماندن در این شهر هیچ مکانی وجود ندارد. احداث این هتل در این نقطه تاریخی واقعأ نیاز است و کمبود آن به شدت احساس میشود. بعد از اتمام شدن جلسه و صحبت های سراسر بغض آلود و تهدید کننده مدیر عامل آب، یکی از مسئولین منابع طبیعی خطاب به مدیر عامل آب صراحتأ گفتند که مالکیت زمین مورد نظر به لحاظ قانونی از آن دولت است اما بهره برداری از آن در اختیار آقای عزیزی است و بهتر است اداره آب از در تعامل وارد شود. اما اداره آب آنقدر خود را حق به جانب و قلدر میداند که مسئول حقوقی آب شهرستان نامه تاریخ ۹۶/۹/۹ منابع طبیعی استان را جعــلی می خواند، گویا منابع طبیعی استان را برده خود میداند. پرسنل ذی ربط منابع آب استان قبلأ طی تماس تلفنی با بنده صحبت کردند و درخواست نمودند چون محل اعتبار پروژه از اعتبارات ملی است حضرتعالی این محل را به ما واگذار کنید و ما هم به همین متراژ در مجاورت تپه نورالشهدا به شما زمین می دهیم و مدارک مستندات این صحبت ها را نیز دارم اما اکنون مدیر عامل آب عنوان کرد که ما زمین را از شما میگیریم و هیچ زمینی هم به شما نمیدهیم. این موضوع به شکایت رسیده است ضمن آنکه از استاندار عزیز و نماینده محترم کهگیلویه درخواست میکنم ضمن اینکه از مدیرعامل آب منطقه ای استان سوال کنند " مــــیراث فرهـــنگی کیلـــویی چنده؟" چه معنا و مفهومی دارد به موضوع ورود کنند.. چرا نامه ی تاریخ ۹۶/۹/۹ منابع طبیعی استان به منابع طبیعی شهرستان مبنی بر طرح و تحویل زمین مذکور به بنده و دستور اجرای مفاد نامه توسط منابع طبیعی شهرستان از سوی آقای احسانی نادیده گرفته میشود و بر حسب غرض شخصی کارشکنی می کند، دلیلش چیست؟
 از دوستداران فرهنگ و صنعت گردشگری در سراسر استان درخواست میکنم ضمن حمایت از این طرح اجازه ندهند یکی دیگر از مناطق زیبا و گردشگر پذیر شهر دهدشت نابود شود و سیمای آن را یک منبع آب با سیمای زمخت بتنی و آهنی بگیرد. مطابق سیاست های استاندار محترم مبنی بر حمایت از سرمایه گذاران این روش مناسبی برای برخورد با یک سرمایه گذار بومی نیست، آن هم شهری مثل شهر دهدشت که با این روش مدیریتی کم کم میرود برای همیشه سرزمین بلاد شاپور به تاریخ بپیوندد. اینجانب تمام تمرکز خودم را در زمینه گردشگری شهرستان گذاشتم بعد از اجرای طرح فرشید آباد قصد دارم با تمام توانم در این نقطه تاریخی و در این شهر یک هتل سنتی احداث نمایم و این کار را نیز خواهم کرد. بنده اهل تعامل هستم آن هم تعامل سازنده در کمال ادب و احترام و مخالف هرگونه زور و بی قانونی هستم. تخریب عمقی اداره آب با زور بولدزور و بیل مکانیکی تا فاصله 15 متری اثر تاریخی "سه تنان" با شماره ثبت ملی ۶۳۰۰ آمده است و این کار ضمن اینکه ظلم بزرگی در حق شهروندان این شهر میباشد در واقع نابودی بخشی از میراث ارزشمند این شهرستان است و تخریب و ازبین بردن میراث فرهنگی یک شهر در واقع یعنی نابود کردن تاریخ و هویت آن. امروز شاهد تخریب "سه تنان" هستیم قطعأ فردا شاهد تخریب شهر قدیمی دهدشت و دیگر آثار تاریخی این شهر خواهیم بود. خوب است این را بدانیم اداره منابع طبیعی در جواب استعلام اداره آب ضمن اشاره به اینکه این ملک دولتی و جزء منابع ملی است در همان نامه قید کرده است از هرگونه اقدام بر مورد استعلام خودداری کنید اما متأسفانه اداره آب بدون از توجه به جواب استعلامات اداره منابع طبیعی و تذکرات اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان و حتی مدارک و مستندات قانونی و سند رسمی این ملک، به صورت قلدرمآبانه در حال تخریب اراضی ملی و از همه مهمتر آثار تاریخی سه تنان می باشد. گیریم که ملک مورد نظر برای ساخت هتل سنتی در نظر گرفته نمی شد آیا اداره آب علیرغم چنین استعلاماتی چنین حقی دارد؟

در اینجا از صحبت های جناب آقای مهندس فرشید عزیزی سرمایه گذار جوان شهرستان کهگیلویه جهت انجام این صحبت های بسیار مفید و با ارزش تشکر و سپاس میگوییم.

به راستی تخریب آثار ملی علیرغم ارسال استعلامات اداره های منابع طبیعی و میراث فرهنگی به اداره آب چه معنایی می تواند داشته باشد؟ 
در اینجا از همه مسئولین شهرستانی و شخص استاندار محترم دعوت می کنیم در محل آثار باستانی مورد نظر حضور یابند و مبنی بر اینکه این زمین با توجه به موقعیت فیزیکی و اشرافیت بر شهر تاریخی و شهر جدید با منظره فوق العاده آن جای یک هتل سنتی بسیار زیباست یا جای منبع آب با سیمای زمخت سیمانی اش است واقعأ اعمال نظر کنند؟
همچنین از اعضای محترم شورای شهر دهدشت و مسئولین ذی ربط درخواست میکنیم به این مسئله بسیار مهم ورود نمایند و اجازه ندهند که با سهل انگاری های پیش پا افتاده احداث این هتل سنتی و گردشگر پذیر لغو شود. این دیگر مسئله سیاسی و جناحی نیست. این موضوع یک موضوع شهرستانی است و اهمیت آن هم در زمینه گردشگرپذیری و زیبایی سیمای شهر و اقتصادی و حفظ آثار ملی است و سود آن برای تمام مردم این شهرستان است.
حال که سرمایه گذار بومی با تمکن مالی خود پای کار آمده است و به لحاظ قانونی همه شرایط با ایشان است باید ورود نمایید و موضوع را حل کنید.
الان دیگر فصل عمل است و دیگر زمان شعار دادن نیست لطف فرمایید کاری نکنید که دودش به چشم همه برود و زمینه را برای جذب دیگر سرمایه گذاران فراهم آورید. این کار حمایت و همکاری همه مسئولین خصوصأ مردم فرهنگ دوست شهر را میطلبد و در واقع یک حیثیت شهرستانی است، یک دست صدا ندارد و باید همه در کنار همدیگر حامی میراث فرهنگی و منابع طبیعی و بخصوص سرمایه گذار بومی باشیم. ما اینجا نان نداریم بخوریم منبع آب میخواهیم چیکار؟


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
میهمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
من بعنوان یک خواننده اولا احساسم اینست که این اقایی که خودش را خبرنگار معرفی کرده و مصاحبه گرفته نه تنها خبرنگار نیست بلکه غرض نگار است چرا که ایشون به عنوان یک شخص بیطرف می‌بایست به انتشار واقعیات بپردازد تا آنجایی که از این متن برمیاد ایشون از شخص سرمایه گذار در بیان مسایل تندروتر هستند.
بعنوان کسی که در این استان زندگی میکنم و شرایط بوجود آمده در مملکت به جهت بحران آب و وجود و بروز خشکسالی ها انتظار میرود که در اجرای طرحها اولویت بندی خاصی صورت پذیرد. در تمام محافل در سنوات گذشته و حال صحبت از نبود آب در شهر دهدشت به میان آمده و می آید. آیا این سرمایه گذار عزیز واقعا سرمایه گذار است یا فقط قصد تملک این عرصه را دارد تا گهگاهی در مجالس مختلف بادی به غب غب اندازد و خود را سرمایه گذار معرفی نماید. چون اگر ایشون قصد سرمایه گذاری و خدمت را داشت قطعا بدین شکل سخن نمی گفت زیرا که لازمه هر نوع سرمایه گذاری وجود زیر ساخت های آن است به فرض محال که ایشون خدای ناکرده قصد احداث یک مجموعه گردشگری را داشته باشد آیا بدون وجود آب شرب امکانپذیر خواهد بود چرا که الفبای آبادانی آب است. همانطوری که از مطالب ایشون نتیجه می شود این عرصه هشت سال پیش به ایشون واگذار شده تا الان چرا به فکر نبوده. وقتی صحبت از سرمایه گذار می شود یعنی اینکه شخصی با توجه به توان مالی خود اقدام به انجام کاری بکند و در کنار آن از حمایت دولت برخوردار باشد نه آینکه دولت به ایشون تسهیلات بدهد و ایشون هم زحمت بکشد و به همان میزان کار کند که بیان این موضوعات از طرف ایشان جای سوال بوده و شک مردم را بر موضوع زمین خواری از ناحیه ایشان محتملتر می نماید.
راستی اداره میراث فرهنگی که آقای زمان مسولیت آنرا بعهده دارد آیا نمی توانستند در طول هشت سال گذشته حتی به ایشون تذکر بدهند یا اینکه دستهای دیگری پشت قضیه بوده.
بهر حال اگه سرمایه گذار محترم واقعا نیت احداث مجموعه گردشگری را داشته باشد ما هم از ایشون تشکر میکنیم ولی اگه فقط قصد تصرف زمین را دارد بایستی آقای زمان عزیز شما که مدعی العموم هستید به وظیفه خود که همانا استفاده از امکانات در جهت رفاه حال مردم است عمل کنید. بهرحال اولویت مردم در دهدشت فعلا تامین آب شرب و کشاورزی است تو را خدا هر کسی به نفع خودش بهره برداری نکنه.
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
با سلام
تا انجایی که خبر دارم و عقل سلیم اقتضا میکند اب شرب در هر منطقه ای اولویت اول است.اگراقای نامبرده (عزیزی) مجوز از منابع طبیعی و ... گرفته .معمولا تاریخ اعتبار این مجوزات یک ساله است چرا قریب به یک دهه کاری نکرده .هیچ کس حاضر به تخریب میراث فرهنگی نیست اما جای هتل میتواند هرجایی باشد ولی مخزن بزرگ مجموعه ای از شهرهای بزرگ استان طراحی شده و شاید قابل تغییر نباشد.
سید علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
خیلی مسخره اس
آقای عزیزی تشخیص داده که آب شرب کهگیلویه در اولویت نیست
ولی طرح خودش در اولویت هست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار