کد خبر: ۵۱۷۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱ 31 October 2017
متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد، گفت: دوران دبستان و راهنمایی دوران کودکی و نوجوانی است و دانش آموزان در این سنین از رشد سریعی برخوردارند، به گونه ای که نیاز آنها به تامین مواد مغذی افزایش می یابد.

دکتر جان محمد ملک زاده افزود: صبحانه سهم مهمی در تامین مواد مغذی دانش آموزان داشته و علاوه بر تسریع رشد و سلامت آنان سبب افزایش توانایی یادگیری و به دنبال آن پیشرفت تحصیلی بهتر می شود.

تاکید بر صبحانه برای دانش آموزان

وی با اشاره به اینکه مصرف صبحانه در فرزندان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، یادآور شد: اجتناب از خوردن صبحانه در برخی از دانش آموزان در مقاطع دبستان و راهنمایی سبب اختلال در رشد و یادگیری آنان می شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: با توجه به اینکه برخی از دانش آموزان تمایلی به صرف صبحانه ندارند، حضور همه اعضای خانواده در کنار سفره، تنوع مواد غذایی و خودداری از تکراری شدن و یکنواختی صبحانه در افزایش میل دانش آموز به صرف صبحانه بسیار موثر است.

وی ابراز داشت: صبحانه دانش آموزان باید شامل حداقل سه گروه از گروههای مواد غذایی گوشت و حبوبات (تخم مرغ، آش و عدسی)، لبنیات، نان و غلات، میوه و سبزیجات باشد.

دکتر ملک زاده مصرف میان وعده را یکی دیگر از ضروریات تغذیه در دانش آموزان دانست و گفت: با توجه به اینکه دانش آموزان به مصرف تنقلات و مواد غذایی کم ارزش مانند چیپس، پفک، لواشک و امثال آنها در دوران تحصیل به ویژه دوران ابتدایی تمایل بیشتری دارند، بنابراین لازم است تغذیه آنها به دقت تحت نظر باشد.

سیری کاذب، ارمغان میان وعده های نامناسب

متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، با بیان اینکه تغذیه برای دانش آموزان از حساسیت خاصی برخوردار است، اذعان کرد: مصرف غذاهای کم ارزش باعث احساس سیری و عدم دریافت مواد غذایی مناسب در بدن می شود.

وی در ادامه گفت: غذاهای کم ارزش دارای انرژی بالا و مواد مغذی و ویتامین های پایین بوده و همچنین قادر به تامین پروتئین و آنتی اکسیدان های لازم برای دانش آموزان نیستند.

دکتر ملک زاده افزود: مصرف میان وعده های نامناسبی چون بیسکوییت، کیک، کلوچه، لواشک، چیپس، پفک و آبمیوه های صنعتی نیاز های بدنی آنها را تامین نکرده و سبب سیری کاذب در دانش آموزان می شوند.

وی با بیان اینکه سیری کاذب در نهایت منجر به سوء تغذیه و اختلال در رشد می شود، عنوان کرد: برنامه ریزی برای تغذیه صحیح دانش آموز و مصرف صبحانه توسط آنها لازم است به دقت صورت گیرد.

زمان استفاده از میان وعده ها برای دانش آموزان

متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به اینکه میان وعده باید ۳ ساعت قبل از نهار مصرف شود، ادامه داد: ایجاد سیری کاذب سبب خودداری دانش آموزان از صرف نهار در منزل می شود و برای تکمیل صبحانه و تامین انرژی با ارزش دانش آموز، میان وعده ی مناسب باید شامل مواد غذایی و خوراکی هایی باشد که جزو گروه های اصلی غذایی نان و غلات، گوشت و حبوبات، لبنیات، میوه، سبزی و انواع مغزها باشد.

وی تصریح کرد: چنانچه که دانش آموز دچار اضافه وزن باشد بهتر است از گذاشتن میان وعده های شیرینی چون؛ عسل و مربا خودداری و در صورتی که دانش آموز کم وزن باشد، افزودن مواد غذایی انرژی زایی مانند مربا و عسل علاوه بر مواد غذایی ذکر شده، می تواند به رشد آنها کمک کند.

رابطه غذای سالم و پرخاشگری

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان، با بیان اینکه مصرف غذای سالم از بروز پرخاشگری در افراد پیشگیری می کند، ابراز داشت: مصرف قندهای صنعتی مانند شیرینی جات، مربا، و انواع شربت ها و آبمیوه های صنعتی، سبب تشدید بروز پرخاشگری استرس و اضطراب در دانش آموزان می شود.

وی در ادامه عنوان کرد: استفاده از قندهای پیچیده و طبیعی موجود در غلات، میوه ها و آجیل می تواند جایگزین خوبی برای این گونه قندها باشند.

دکتر ملک زاده اظهار داشت: انتخاب مواد غذایی در صبحانه محدودیتی ندارد و حتی می توان از آش، سوپ، عدسی، آبگوشت، کوکو، کتلت و پنیر با مغز گردو که سبب تشویق دانش آموز به خوردن صبحانه می شوند، استفاده کرد.

وی با بیان اینکه معمولا غذاها قادر به تامین کامل بعضی مواد و ویتامین های بدن نیستند، اذعان کرد: در برخی نوجوانان به خصوص دختران که به سن بلوغ رسیده و عادت ماهیانه می شوند، بهتراست از مکمل آهن برای تامین نیاز های بدن استفاده کنند.

وی عنوان کرد: به دلیل قرار نگرفتن دانش آموزان به خصوص دانش آموزان دختر در معرض نور مناسب، مصرف مکمل ویتامین D در بهبود رشد و شرایط متابولیک آن ها بسیار موثر است و به همین دلیل در مدارس دخترانه ویتامین D توزیع می شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان، در پایان توصیه نمود: توزیع مکمل غذایی ویتامین D در تمام مقاطع دبستان، راهنمایی و دبیرستان اعم از دانش آموزان دختر و پسر صورت گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار