یکی از مهمترین شاخص های سازمان بهداشت جهانی(WHO) و وزارت بهداشت،شاخص مرگ میر زنان باردار می باشد که این شاخص بصورت میزان مرگ زنان باردار در یکصد هزار تولد زنده محاسبه می شود .
کد خبر: ۵۱۱۶۹۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۷ 20 October 2017
آنچه که در زیر آورده شده است یادداشت ارسالی مخاطبان تابناک کهگیلویه و بویراحمد است و این سایت محتوای آن را تایید یا تکذیب نمی کند. شما هم می توانید نظر خود را در تایید یا تکذیب این مطلب بیان کنید.
وضعیت نابسامان حوزه سلامت استان /تحلیل شاخص مرگ و میر زنان باردار /بررسی عملکرد دانشگاه علوم پزشکی یاسوج/بخش دوم

محمود جعفری

در بخش اول که پیشتر خدمت مخاطبان گرامی ارائه شد ،بیشتر به وضعیت نابسامان حوزه ی درمان و بیمارستان ها پرداختیم. در واقع با ترسیم وضعیت کنونی،بررسی عملکرد و ارائه ی آمار و شاخص های مربوطه،عنوان نمودم که تغییرات مدیریتی که در راس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ایجاد شد نه تنها کمکی به بهبود وضعیت سیمای زرد حوزه ی سلامت استان ننمود بلکه فی الواقع این تغییرات گامی به سمت عقب بوده وبصورت تقریبی نتیجه ی آن پسرفت در تمامی شاخص ها و حوزه های سلامت بویژه شاخص های مهم و کلیدی بوده است . که در این بخش از مطلب به موارد و مشکلات دیگری در این حوزه می پردازم:

یکی از مهمترین شاخص های سازمان بهداشت جهانی(WHO) و وزارت بهداشت،شاخص مرگ میر زنان باردار می باشد که این شاخص بصورت میزان مرگ زنان باردار در یکصد هزار تولد زنده محاسبه می شود . در واقع این شاخص در زمره ی شاخص های توسعه برای کشورها تعریف می شود و روند کاهشی و یا افزایشی این شاخص نشان دهنده ی میزان موفقیت و یا عدم موفقیت دولت ها در توسعه ی همه جانبه ی جامعه، بویژه توسعه ی پایدار در حوزه ی سلامت و مراقبت های بهداشتی اجتماعی آن جامعه هست و ارتباط مستقیم با کمیت و کیفیت ارائه ی مراقبت ها و خدمات بهداشتی اعم از(مراقبت های پیش از بارداری،حین بارداری،حین زایمان و پس از زایمان) دارد.
میانگین این شاخص در کشور ما طبق آخرین آمار ها حدود 10 در یکصد هزار تولد زنده است . شاخص مذکور در استان ما در پایان سال 95 دوازده در یکصد هزار بوده اما متاسفانه به مدد شروع بکار تیم مدیریتی جدید دانشگاه این شاخص در شش ماهه اول امسال به حدود 33در یکصد هزار رسیده است!!!
یعنی در سال گذشته و در مجموع کل زمان سال 95 ،پنج مورد مرگ زن باردار در استان داشتیم اما امسال و فقط با گذشت نیمی از سال تا الان 7مورد مرگ زن باردار در استان داشتیم که این شاخص در فقط شش ماه از سال و با لحاظ همین تعداد مرگ(اگر مرگ جدیدی در نیمه ی دوم سال نداشته باشیم) و با شرایط کنونی بیش از دو و نیم برابر شاخص سال قبل و بیش از 3 برابر شاخص کشوری است.
بررسی و تحلیل فقط همین یک شاخص مهم و کلیدی ،گواه شرایط نابسامان ،بغرنج و نامناسب حوزه ی سلامت استان و عملکرد تیم مدیریتی مربوطه و عدم برنامه ریزی،سازمان دهی نامناسب ،عدم پایش و نظارت کافی تیم های ستادی جهت شناسایی و رفع نقاط ضعف در تیم های اجرایی حوزه ی بهداشت و درمان است.
وقتی مدیریت جدید (آقای دکتر ایلامی) از حدود 10ماه گذشته حتی یک بازدید از بیش از 60 مرکز بهداشتی درمانی شهری روستایی و بیش از 400 ،خانه بهداشت و پایگاه بهداشتی نداشته اند ،وقتی اقای دکتر ایلامی به عنوان رئیس دانشگاه بصورت سرزده و یا برنامه ریزی شده در بیمارستان ها و بخش های آنها بویژه بخش زنان و زایمان و کلینیک های تخصصی حضور نمی یابد و تقریبا از انجام بازدید ها و نظارت ها سر باز می زند و تنها به چند بازدید از پروژهای فعال و غیر فعال و بیمارستان های در حال ساخت آنهم فقط در یک شهرستان خاص اکتفا می کند، باید چنین وضعیت اسفناکی در یکی از مهمترین شاخص های بهداشتی درمانی شاهد باشیم،ایشان تنها هنری که داشته اند و توانسته اند از عهده ی آن تاکنون برآیند و تمام وقت و انرژی خود را نیز مصروف آن نموده اند جلب رضایت و درخواست نابجای نمایندگان مجلس در عزل و نصب ها بوده است. که اگر این موارد یعنی شاخص میزان جلب رضایت و حرف شنوی از نمایندگان ملاک ارزیابی عملکرد ایشان در دانشگاه علوم پزشکی باشد،باید این رابگوییم که رشد و ارتقاء این شاخص برای دانشگاه بصورت جهشی بوده است!!
در بخش های بعدی این مطلب به تحلیل شاخص های دیگری در حوزه ی سلامت استان خواهم پرداخت.
(پایان بخش دوم)
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
کارمند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
اقای دکتر ابلامی زحمت سرکت در کمیته های بررسی مرگ و میر این زنان که در دانشگاه و به ریاست ایشان باید تشکیل می شد را هم ندادن
باران
|
Netherlands
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
سلام متاسفانه عنلکرد این تیم بسیار بدتره به طوری که ریس محترم دانشگاه بعد از یازده ماه هنوز بعصی از شهرستانها را ندیده و هرگز هم براش مهم نیست حتی اگر اون شهرستانها نابود گردد فقط
همکار
|
Germany
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
نارضایتی پرستل به دلیل رکود کاری بسیار بسیار زیاده متاسفانه مدیریت فعلی دانشگاه بسیار ناتوانه و اگر این روند ادامه پیدا کند سلامت مردم بیش از پیش آسیب می بینه
دوست
|
Netherlands
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
ایلامی بزرگترین اشتباهش پست دادن به نیروهای اصولگرا و البته ناتوان هست
دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
ایلامی بزرگترین اشتباهش پست دادن به نیروهای اصولگرا و البته ناتوان هست
کارمند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
یکی از ضعیف ترین حوزه های کاری دانشگاه معاونت بهداشتی اونه
بالکل تعطیله کار
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار