متخصص اعصاب و روان بیمارستان شهید رجایی یاسوج، گفت: افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات مهم خلقی و روانی است که با توجه به اهمیت آن سازمان بهداشت جهانی، سال 2017 را سال مقابله با افسردگی با شعار بیا حرف بزنیم انتخاب کرده است.
کد خبر: ۴۸۰۶۰۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴ 19 August 2017
دکتر ایرج فتحی با بیان اینکه افسردگی با نشانه های خلقی به خصوصی همراه است، افزود: این بیماری با درگیر کردن تمام بخش های روحی و جسمی بدن، فرد را از ادامه زندگی به صورت معمول باز میدارد.

نشانه های ابتلا به افسردگی کدام اند؟

وی با اشاره به اینکه افراد افسرده باید حداقل یکی از دو معیار اصلی افسردگی را داشته باشند، ادامه داد: معیار اولیه داشتن خلق افسرده همراه با نشانه های غمگینی، خلق گرفته و نوعی حالت پریشانی در عمده ساعات شبانه روز است.

دکتر فتحی با اشاره به اینکه معیار دوم بررسی افراد افسرده عدم علاقه و لذت به فعالیت های لذت بخش است، عنوان کرد: نشانه هایی همچون اختلال در خواب، اختلال در اشتها، کاهش تمرکز، خستگی، افزایش اضطراب، پایین آمدن آستانه تحمل و کاهش عملکرد فرد از دیگر معیارهای شناسایی فرد افسرده است.

وی ابراز داشت: سردرد های مختلف، بیماری های گوارشی و بیماری های قلبی عروقی از مهمترین اختلالات جسمی ابتلا به افسردگی است.

علت ابتلا به افسردگی چیست؟

متخصص اعصاب و روان بیمارستان شهید رجایی یاسوج با اشاره به اینکه افسردگی یک علت مشخص ندارد، اضافه کرد: از دست دادن عزیزان، شغل، مسائل مالی، تعارضات خانوادگی، افزایش فشار های روحی وارده بر فرد و زمینه های ارثی از اصلی ترین علت های ابتلا به افسردگی هستند.

وی تصریح کرد: احتمال ابتلا افراد به این بیماری با سابقه خانوادگی به مراتب بیشتر و شدید تر از افراد دیگر است.

دکتر فتحی تاکید کرد: استرس و فشار های روانی به تدریج سبب ابتلا به افسردگی می شود.

وی با اشاره به اینکه شیوع افسردگی در زنان بین 5/1تا 2 برابر شیوع آن در مردان است، اذعان کرد: افراد مبتلا به بیماری های جسمی و خانواده های با وضعیت اقتصادی نامناسب و همراه با تعارضات خانوادگی درصد بالاتری نسبت به دیگر گروه های خطر برای ابتلا به افسردگی دارند.

عوارض ابتلا به افسردگی

دکتر فتحی با اشاره به اینکه آسیب های روحی و جسمی از خطرات ابتلا به افسردگی است، یادآور شد: از دست دادن علاقه فرد به کارهای لذت بخش، افت عملکرد در حوزهای کاری، منزوی شدن در روابط اجتماعی، کم تحرکی، کاهش یا افزایش ساعات خواب شبانه، بیماری های قلبی، دیابت، افزایش چربی خون و افزایش فشار خون از مهمترین عوارض برجای مانده از افسردگی است.

وی با بیان اینکه ابتلا به افسردگی نوع حاد عوارض جبران ناپذیری را همراه خواهد داشت، عنوان کرد: اقدام به خود کشی، یکی از مهمترین و شدید ترین عوارض ابتلا به افسردگی است.

درمان افسردگی به چه صورت است؟

متخصص اعصاب و روان بیمارستان شهید رجایی یاسوج با اشاره به اینکه اولین مرحله برای درمان این بیماری تشخیص به موقع آن است، اظهار داشت: درمان دارویی، روان درمانی و روان کابی از مهمترین روش های درمانی این بیماری است.

وی افزود: درمان دارویی زیرنظر پزشک متخصص در مدت و مقدار کافی از پیشروی این بیماری جلوگیری می کند.

توصیه پزشک: چگونه به افسردگی مبتلا نشویم

دکتر فتحی در پایان خاطر نشان کرد: افزایش فعالیت بدنی مناسب، کاهش چربی های جامد، استفاده از میوه و سبزیجات تازه، پرهیز ازمصرف نمک و کم کردن فشار ها و تنش های روزانه از مهمترین اقدامات پیشگیری کننده ابتلا به افسردگی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار