کد خبر: ۴۱۰۷۱۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۸ 20 April 2017
ثبت‌نام‌ داوطلبان از روز 22 فروردین آغاز شده و تا 26 فروردین به‌مدت 5 روز ادامه یافت. با پایان یافتن زمان ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری، کار شورای نگهبان رسماً آغاز شد و از 27 تا 31 فروردین، این شورا بی‌وقفه کار بررسی صلاحیت‌های کاندیداهای ریاست‌جمهوری را ادامه می‌دهد که این زمان 5روزه تا 5 روز دیگر هم طبق قانون قابل تمدید است، اما نهایتاً وزارت کشور در روز 6 تا 7 اردیبهشت، موظف است اسامی نهایی نامزدهای احراز صلاحیت شده ریاست‌جمهوری 96 را اعلام رسمی کند.

در ادامه به مهمترین اخبار انتخاباتی امروز مرتبط با فعالیت مقامات، شخصیت ها، احزاب و جریان های گوناگون سیاسی اشاره شده است.

پیش بینی رسانه های خارجی از نتیجه انتخابات
وب سایت آمریکایی دیلی کالر در گزارشی درباره انتخابات ایران نوشت: در نظرسنجی های انجام شده، بیش از 40 درصد از پاسخ دهندگان اعلام کرده اند حسن روحانی در انتخابات آینده شکست می خورد و 14 درصد با قاطعیت از شکست وی خبر داده اند. شمار افرادی که بر این باورند کاندیدای اصولگرایان پیروز میدان خواهند بود روز به روز در حال افزایش هستند. دیلی کالر افزود: هرچند در مورد روحانی نظرات مثبت زیادی وجود دارد اما اکثریت بر این باورند وی در بهبود اوضاع اقتصادی ایران شکست خورده است.

نیوز ابزرور هم نوشت: انتخابات ریاست جمهوری پیش روی ایران بار دیگر حسن روحانی رییس جمهور این کشور را در معرض رای مردم قرار خواهد. روحانی رییس جمهور اعتدال گرای ایران که توافق هسته ای با جهان را رقم زده است به دنبال انتخاب شدن برای یک دوره چهار ساله دیگر است. نیوز ابزرور عنوان کرد: روحانی همچنان در نظر سنجی ها از محبوبیت بالاتری برخوردار بوده است. همه روسای جمهور در ایران دو دوره ای بوده اند. البته این بدان معنا نیست که مسیر روحانی ساده است.

همچنین، نیوزویک نوشت: ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری ایران به پایان رسید و در این انتخابات اصولگرایان مقابل روحانی صف آرایی کرده اند. اصولگرایان ایران هنوز نتوانسته اند پشت یک کاندیدای واحد علیه روحانی متحد شوند. مواضع رییسی و شخصیت او هنوز برای کسی روشن نیست، اما با ورود او به انتخابات این مواضع بیش از پیش روشن خواهد شد. رییسی در بیانیه انتخاباتی خود سعی کرده خود را از جنس مردم معرفی کند و بر فساد ها و مشکلات اقتصادی تمرکز داشته باشد.

 بین جهانگیری و روحانی تفاوتی وجود ندارد
دبیر شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: تصمیم درست این بود که شخصی یا اشخاصی را در کنار روحانی داشته باشیم.

ژاله فرامریان دبیر شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره ثبت‌نام جهانگیری در انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: حضور جهانگیری یک رفتار منطقی از جانب این جریان فکری بود. علیرغم اینکه نامزد ما روحانی است و قطعاً از برنامه‌های وی دفاع می‌کنیم، ولی به هر دلیلی ممکن است فضای انتخابات در جلسات مناظره به سمتی برود که فضای کافی به نفع روحانی نباشد و برای اینکه حق وی رعایت شود، تصمیم درست این بود که شخصی یا اشخاصی را در کنار وی داشته باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است روحانی به نفع جهانگیری کنار برود؟ گفت: رویکرد ما برنامه‌ای است و بین جهانگیری و روحانی تفاوتی وجود ندارد.

دولت‌ها ضعف‌های مدیریتی شان را توجیه می کنند
محمدباقر قالیباف نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: حل مسائل اقتصادی و معیشتی هم مهمترین دغدغه و مطالبه مردم در حال حاضر است و هم مهمترین برنامه من برای دولت آینده؛ اگر خاطرتان باشد در بیانیه هم تاکید کردم که بدنبال یک انقلاب اقتصادی در راستای تحقق برابری اجتماعی هستم.

قالیباف در ادامه گفت: دولتهای ما چون نمی‌توانند دو تا کار را با هم انجام دهند و همیشه یک جای کارشان می لنگد، چنین نظریه‌هایی را اختراع می‌کنند تا ضعفهای مدیریتی شان را توجیه کنند.

قالیباف درباره دلیل تعداد زیاد نامزدهای ثبت نامی گفت: این پدیده خیلی هم دور از انتظار نبود. وقتی مردم می‌بینند که این دولت تازه بعد از 4 سال به فکر حل مشکلات اقتصادی افتاده است و حالا هم که به فکر افتاده است، با مدیریت بخشنامه‌ای و نامه‌نگاری رسانه‌ای و تبلیغاتی می‌خواهد مشکلات مردم را حل کند، با خودشان می‌گویند اگر رییس‌جمهور بودن به همین سادگی است، پس همه ما می‌توانیم رییس جمهور شویم! مردم می‌گویند اگر رییس جمهوری یعنی همین سخنرانی کردن و وعده دادن پس چرا ما رییس جمهور نشویم؟(لینک)

 مردم هیچگاه فریب چند برابرشدن یارانه‌ها را نمی‌خورند
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: ای کاش برای داوطلبان ریاست‌جمهوری علاوه بر گواهی تست سلامت جسمی، گواهی سلامت روانشناسی هم شرط می‌گذاشتند.

مصطفی کواکبیان در نطق میان دستور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ای کاش برای داوطلبان ریاست‌جمهوری علاوه بر گواهی تست سلامت جسمی، گواهی سلامت روانشناسی هم شرط می‌گذاشتند، گفت: چرا که با این شرط مشخص می‌شود چرا آقایان دچار توهم شده‌اند.
 عضو کمیسیون امنیت‌ملی مجلس افزود: مردم متدین و علاقمند به ولایت فقیه هیچ‌گاه فریب چند برابر شدن یارانه‌ها را نمی‌خورند، این جریان سیاسی یک جریان سیاسی مرده است که حتی یک حزب سیاسی معمولی هم دیگر حاضر نیست نام‌ آنها را بر زبان بیاورد.

کاندیدای پوششی نمی‌شوم
استاندار برکنار شده خوزستان در دولت روحانی و داوطلب انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ در شان من نیست که برای کسی کاندیدای پوششی باشم. عبدالحسن مقتدایی داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به این سوال که آیا به نفع فرد یا گروه خاصی در انتخابات ریاست‌جمهوری کنار خواهید کشید؟ گفت: باید منتظر بمانیم و ببینیم شورای نگهبان چه تصمیمی می‌گیرد و اگر  از این خوان عبور کردیم، حتما تصمیم خواهم گرفت.

جبهه پایداری حمایت از ابراهیم رئیسی را تکذیب کرد
امروز درحالی که ساعاتی پیش کانال رسمی تلگرام جبهه پایداری از حمایت از ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری خبر داده بود، دقایقی پیش این خبر از خروجی کانال حذف و تکذیب شد.

حوالی ساعت ۱۲ ظهر امروز کانال رسمی تلگرام جبهه پایداری انقلاب اسلامی اعلام کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو از ابراهیم رئیسی حمایت می‌کند و بیانیه جبهه در این رابطه به زودی منتشر می شود. اما بعداً این خبر از روی خروجی کانال جبهه پایداری حذف شد و به نقل از آقاتهرانی دبیرکل این جبهه آمد: پایداری فعلا از هیچ گزینه‌ای به شکل رسمی اعلام حمایت نکرده و ما در زمان مناسب فرد اصلح را با صدور بیانیه‌ای معرفی خواهیم کرد(لینک).

روحانی نامزد اصلی اصلاح طلبان است
نایب رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، روحانی را نامزد اصلی اصلاح طلبان دانست و گفت: شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان، اسحاق جهانگیری را در تعامل با روحانی معرفی کرده است. محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنانش اظهار داشت: از ابتدایی که اصولگرایان جمنا را تشکیل دادند، مشخص بود که جمنا اجماع اصولگرایان نیست.

تابش ادامه داد: از همان ابتدا دو یا سه کاندیدای اصلی از حضور در جمنا امتناع کردند، این بدان دلیل بود که آنان به تفاهم نرسیدند یا اجماع را قبول نداشتند و همچنین دو یا سه نامزد هم بیان کردند که ما اصلا کاندیدا نیستیم.

هاشمی از 5 نفر برای حضور در انتخابات نام‌بردند
محمد هاشمی گفت: آقای هاشمی همیشه در ادوار مختلف، از مولفه های موثر انتخابات بودند. جلساتی هم در همین دفترشان داشتند که معروف به انجمن اسلامی مجمع بود.  وی در ادامه عنوان کرد: ایشان در یک جلسه ای از 5 نفر نام بردند که این افراد به عنوان نامزد در عرصه انتخابات حضور داشته باشند . یکی از این 5 نفر، من بودم. آقای ناطق نوری، دکتر عارف، آقای جهانگیری، آقای دکتر ظریف و من. البته کاندیدای پوششی به این معنا بود که یک نفر بلکه بیشتر از یک نفر در صحنه حضور داشته باشد و اگر حوادثی اتفاق افتاد این جریان اصلاحات و اعتدال بدون نامزد نباشد. حالا اینکه یک، دو یا سه نفر در صحنه در کنار هم باشند، خیلی تاکید نداشتند بلکه می گفتند که بیشتر از یک نفر و 5 اسم را هم اعلام می کردند(لینک).

ثبت‌نام جهانگیری تصمیم اصلاح‌‌طلبان بود حتی اگر روحانی موافق نباشد
عبدالرضا هاشم‌زایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره ثبت‌نام اسحاق جهانگیری برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیدند که 2 یا 3 کاندیدا در انتخابات داشته باشند، چه آقای روحانی موافق باشند چه نباشند. وی ادامه داد: همانطور که اصولگرایان با چند کاندیدا وارد انتخابات می‌شوند قاعدتاً اصلاح‌طلبان هم باید با بیش از یک کاندیدا در انتخابات ورود کنند تا کاندیداها بتوانند پاسخ منتقدان را بدهند و آقای روحانی در مناظره‌ها تنها نباشد (لینک).

شورای نگهبان در مورد داوطلبان هنوز هیچ تصمیمی نگرفته است
نجات الله ابراهیمیان عضو حقوقدان شورای نگهبان با تاکید بر این نکته که شورای نگهبان در مورد داوطلبان هنوز هیچ تصمیمی نگرفته است اظهار کرد: قبلا جلسات مقدماتی داشتیم ولی امروز روزی است که وارد بحث می شویم؛ ما باید در جلسات رسمی تصمیم گیری کنیم.

امروز عباسعلی کدخدایی نیز در کانال تلگرامی خود نوشت: ملاقات های متعدد، حضور در مجلس و دیدار با جمعی از نمایندگان محترم، بررسی برخی از پرونده ها، و نهایتا مصاحبه زنده در شبکه العالم بخشی از کارهای روز گذشته بود.  البته  مجددا خبرهای کذب دیگری در خصوص انتخابات و بررسی صلاحیت ها منتشر شد که هیچ کدام صحت نداشت(لینک)

راه اندازی ستاد مردمی خادم ملت برای حمایت از رئیسی
ستاد مردمی خادم ملت در حمایت از حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی اعلام موجودیت کرد. میثم خاکباز رئیس این ستاد با اعلام این خبر، اظهار کرد: با توجه به دعوت‌های مردمی از حجت‌الاسلام رئیسی برای کاندیداتوری در انتخابات، وظیفه خود می‌دانیم که از وی با تمام قدرت حمایت کنیم و با امکانات مردمی برای تغییر وضع موجود، ایشان را یاری کنیم.

ستاد اصولگرایان حامی روحانی هفته آینده تشکیل می‌شود
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از تشکیل ستاد اصولگرایان حامی روحانی در هفته آینده خبر داد. بهروز نعمتی اظهار کرد: طیف‌های مختلفی از اصولگرایان از جمله اصولگرایان معتدل، معتدلین و مستقلین به غیر از جبهه مردمی نیروهای انقلاب از کاندیداتوری آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم حمایت می‌کنند. وی افزود: ستاد اصولگرایان حامی آقای روحانی که برخی از نمایندگان هم در آن عضویت دارند هفته آینده تشکیل خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار