کد خبر: ۳۳۵۱۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰ 27 November 2016
نشست کارگروه امور زیربنایی استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست سید موسی خادمی استاندار این استان برگزار شد.

ابهام در واگذاری زمین‌ها

به گزارش کبنانیوز، در این نشست حسین کاظمی مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه کارگروه امور زیربنایی وظایف متعددی دارد اما در جلسات برگزار شده تنها به موضوع تغییر کاربری اراضی پرداخته می‌شود و سایر امور مغفول مانده است، اظهار کرد: در سال‌های گذشته زمین‌هایی جهت احداث طرح‌های صنعتی در استان واگذار شده است، گفت: در عمل هیچگونه طرح صنعتی مشاهده نشده است و باید در جلسه‌های آینده گزارشی از روند واگذاری این زمینه‌ها در این کارگروه ارائه شود.

مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به واگذاری اراضی منابع طبیعی استان گفت: در گذشته زمین‌هایی برای اجرای طرح به متقاضیان واگذار شده اما طرحی در این زمین‌ها اجرا نشده است.

واگذاری پیاده‌روها

وی بیان کرد: علاوه بر زمین‌ها شاهد واگذاری پیاده‌روها بودیم که خوشبختانه در سه سال اخیر واگذاری اراضی منابع طبیعی و همچنین پیاده‌روها متوقف و ممنوع شده است.

کاظمی با اشاره به اینکه این مسیر پاسخگوی حجم ترافیک نیست، گفت: برای جلوگیری از بروز خطرات احتمالی باید هر چه سریع‌تر این جاده کارشناسی و تصمیمات لازم برای احداث و یا عدم احداث آن گرفته شود.

محور باغچه سادات ناامن است

وی با تاکید بر اینکه روند واگذاری زمین در شهرهای یاسوج، سی سخت و گچساران از فاصله ۱۵ کیلومتری اطراف این شهرها توسط کارشناسان انجام و بررسی شود، بیان کرد: متاسفانه در دولت قبلی اکثر زمین‌های اطراف یاسوج واگذار شده است و اما در دولت تدبیر و امید این روند کاهش پیدا کرده و از این مسائل به شدت جلوگیری می‌شود.

کاظمی با اشاره به روند اجرایی جاده باغچه سادات چرام در طرح اولیه حدود ۱۷ ملیارد هزینه در بر خواهد داشت، افزود: در مسیر و طرح جدید این پروژه ۱۰ میلیارد هزینه بردار است و ۷ میلیارد آن صرفه جویی می‌شود و شیب جاده حدود ۱۰ درصد است که استاندارد و کارشناسی شده است.

وی با اشاره به بروز تصادف و حادثه‌های اتفاق افتاده در محور باغچه سادات، گفت: این مسیر به لحاظ شاخص‌های فنی مشکل دارد و ناامن است و در صورت عدم انجام طرح‌های اصلاحی برای ایجاد امنیت مسافران و مردم باید مسدود شود.

کاظمی با بیان اینکه مسیر جاده سادات پاسخگوی این حجم ترافیکی نیست، اظهار داشت: برای جلوگیری از بروز خطرات احتمالی و حوادث دیگر باید هرچه سریع تر و به صورت کارشناسی شده تصمیمات لازم در خصوص احداث یا عدم احداث این جاده بررسی و گرفته شود.

وی عنوان کرد: مطالعه زیست محیطی از سوی متولیان امر در خصوص این جاده انجام و نحوه جبران مشکلات زیست محیطی از محل واریانت جبران شود تا این زیبایی و ارزش این محدوده بکر و طبیعی نیز از بین نرود.

بی‌توجهی به مسائل زیست محیطی در جاده آب حیات

در ادامه عزت‌الله بهشتی مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هیچ توجهی به مسائل زیست محیطی جاده آب حیات- باغچه سادات و سرفاریاب نشده است.

وی بیان کرد: ارزش اقتصادی هر درخت بلوط بیش از ۲۱ میلیون تومان است و منابع طبیعی مخالف ایجاد جاده در منطقه آب حیات- باغچه سادات و سرفاریاب است.

سید اسدالله هاشمی مدیرکل محیط زیست هم در این خصوص گفت: اقتصاد محیط زیست یک علم جدید است که باید مورد توجه قرار گیرد که در این طرح باید تعداد جنگل‌ها و گونه‌های مرتعی که از بین می‌روند لحاظ شود.

وی با اشاره به اینکه محیط زیست مخالف ایجاد جاده آب‌حیات- سرفاریاب و باغچه سادات است، گفت: برخی از جنگل‌های ما به دلیل گرد و غبار و فرسایش و برخی دیگر به دلیل بیماری دچار خشکیدگی شده و از بین می‌روند و منطقه‌ای که قرار است جاده در آن احداث شود بافت متراکم جنگلی دارد که نباید این بافت از بین برود.

دستور ویژه استاندار در خصوص واگذاری زمین‌ها

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: هر گونه واگذاری زمین در اطراف شهر یاسوج به اشخاص حقیقی و حقوقی برای انجام فعالیت‌های صنعتی و غیرصنعتی ممنوع است.
سید موسی خادمی با بیان اینکه فرآیند واگذاری زمین به اجرای طرح‌ها و تغییر کاربری‌ها نیازمند برخی اصلاحات است اظهار داشت: از این به بعد طرح‌های ارائه شده در کارگروه امور زیربنایی باید دارای توجیه اقتصادی، مالی و فنی باشند.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد با تاکید بر اینکه مدیران دستگاه‌های متولی باید حضور فعالی در جلسات کارگروه داشته باشند عنوان کرد: میزان زمین در استان محدود است و ما در قبال آیندگان نسبت به این منابع ملی مسئول هستیم و باید از این زمین‌ها برای طرح‌های کلان و تاثیرگذار استفاده شود.

وی با بیان اینکه اگر زمینی در گذشته واگذار شده است و طرح مورد نظر در موعد مقرر اجرا نشده است افزود: باید زمین‌های که در ۲۰ کیلومتری اطراف یاسوج واقع شده در مدت یک ماه احصا شود و برای کارهای کلان و طرح‌های مهم استان از آن استفاده شود.

خادمی تصریح کرد: هر نوع واگذاری زمین در اطراف شهر یاسوج به اشخاص حقیقی و حقوقی ممنوع است و نتیجه بررسی این اقدامات در جلسه آینده باید ارائه شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه کمیته برای بررسی وضعیت جاده آب حیات با عضویت دستگاه‌های جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، صنعت و معدن و میراث فرهنگی تشکیل شود اظهار داشت: سه راه حل در رابطه با مسیر روستایی جاده آب حیات در شهرستان چرام وجود دارد.

وی با بیان اینکه ابتدا یا اصلا جاده‌ای در این مسیر ساخته نشود، افزود: یا براساس کارشناسی‌های قبلی با هزینه ۱۷ میلیاردی این جاده ساخته شود و یا اینکه جاده روستایی آب حیات براساس پروژه جدید و با هزینه کمتر احداث شود.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: اداره راه و شهرسازی استان موظف است با همکاری محیط زیست ارزیابی زیست محیطی این منطقه را انجام داده و خسارات ناشی از واریانس را در نشست بعدی این کارگروه مطرح کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار