کد خبر: ۳۱۳۹۷۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳ 19 October 2016
خودکشی‌های پی در پی در شهرهای مختلف کهگیلویه و بویراحمد که بیکاری از مهم‌ترین عوامل آن عنوان می‌شود، نیز از نگرانی جوانان به‌ویژه در مناطق کوچک و دوردست نسبت به آینده خبر می‌دهد. به عبارت دیگر ناامیدی و سردرگمی از نبود کار، فقدان درک متقابل با نزدیکان، احساس نبود حمایت‌های عاطفی یا قانونی و ده‌ها علت دیگر آدمی را به جایی می‌رساند که دست از جان شسته و با تمام خشم بروجود خویش آوار شود تا با پایان دادن به زندگی انتقام تمامی لحظه‌های محرومیت و رنج خود را از جامعه بگیرد و در میان تمامی این تحلیل‌ها یک سوال باقی می‌ماند، چه کسی پاسخگوست…؟
هرهفته تصاویری دردناک از خودکشی جوانان این استان به طرق مختلف در فضای رسانه‌ای و مجازی استان دست به دست می‌شود و جغدم شوم خودکشی بر بلندای شهر‌ها نظاره گر تبعیض‌ها در کهگیلویه و بویراحمد است و مدیرانی که رابطه گرایی و قوم گرایی را بر همه وجدان‌های انشانی و اسلامی ترجیح داده و هر چند ظاهری متشرع دارند اما همین مدیران با قلم‌های خود و دستورات تبعیض آمیز و بی‌عدالتی دست کمی از داعشی‌ها ندارند و در خودکشی جوانان سهمی دارند.
بر اساس تحلیلی که سازمان بهداشت جهانی در مورد بیلان خودکشی از ایران ارائه داده، ایران جزو کشورهای در بدو ورود به مرحله صنعتی شدن است که در جدا شدن و بریدن از سنت‌ها و بافت سنتی و در ورود به جهان صنعتی دچار دوگانگی و تضاد فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی شده است. این دوران گذار به دلیل ایجاد تضادهای شدید بین باور‌ها و واقعیت‌ها، انگیزه خودکشی را در افراد زیاد کرده است و به همین دلیل آمار خودکشی در ایران و کهگیلویه و بویراحمد بالا است!
خودکشی در تمام موارد ناشی از نوعی درد و رنج روانی است که شدیداً فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مانع از ارضای نیازهای روانی او می‌شوند. بدیهی است هیچ کس از سر شادی و خوشبختی اقدام به خودکشی نمی‌کند. تنها نکته یی که این گروه از افراد از آن غافلند آن است که همین درد و رنج است که انسان و هویتش را می‌سازد.
وضعیت خودکشی در کهگیلویه و بویراحمد نگران کننده است
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تشریح وضعیت کنونی آسیب‌های اجتماعی در این استان، اظهارداشت: متاسفانه وضعیت کنونی خودکشی و طلاق در کهگیلویه و بویراحمد نگران کننده است.
وی گفت: برنامه‌ای درباره خودکشی و طلاق در حال آماده‌سازی است که مدیران باید در استان در این دو بخش بیشتر کار کنند زیراکه وضعیت نگران‌کننده است.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از مدیران خواست با حساسیت بیشتری به مقوله آسیب‌های اجتماعی توجه کنند زیرا افراد همواره در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند.
محمدی افزود: کهگیلویه و بویراحمد در حوزه خودکشی وضعیت خوبی ندارد و همه مدیران، مسؤول هستند، علل و عوامل خودکشی را بررسی تا از بروز این پدیده شوم در جامعه جلوگیری شود.
کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ بافت قومی و عشیره‌ای مردم آن سلایق و اشتراکات زیادی دارند و از آن طرف قوم گرایی و دموکراسی عشیره‌ای در مدیریت‌ها و شوراهای شهر و روستا بلای جان مردم این استان شده است و پدیده نامه نوشتن نمایندگان به مدیران حلقه گوش و رواج چنین سفارشاتی باعث شده که نحوه استخدام‌ها در این استان از مدار قانونی خود خارج شده است.
وقتی در یک خانواده چندین فارغ اتحصیل بیکار هست و فارغ التحصیلانی که با مشقت و تحمل هزینه‌های زیادی به امید فرداهای روشنی بودند اما وقتی می‌بینند که دوست و همسایه و همشهری آن بدون آزمون و با سفارشات ویژه مشغول به کار است و دارای زندگی و رفاه مناسب است طبیعی است نه انگیزه‌ای برای خواندن هست و نه ادامه زندگی و انباشت سرخوردگی‌های اجتماعی و فردی منجر به عواقبی نظیر خودکشی‌ها و بیماری‌های روحی و روانی می‌شود.
در استانی که بانک‌ها در تقابل با تولید است، استخدام‌ها یواشکی و قوم گرایی شده و سیاست زدگی و یادداشت‌های طلایی وجود دارد باید منتظر خزان جوانان کهگیلویه و بویراحمد باشیم.
این نوشتار گوشه‌ای از عوامل خودکشی‌ها در استان است که البته عوامل متعدد دیگری وجود دارد که می‌بایست همه دستگاه‌های دخیل در این مساله فراگیر مهم و کاهش این معضل بسیج شوند./کبنا نیوز
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
آخه آدم خوب خودکشی جوانان چه ربطی به انتقام گرفتن از زندگی داره با این حرفها و نظر های آبکی خیل عظیم جوانان را به خودکشی دعوت میکنید تا با کوچکترین ضربه وارده بقول شما از زندگی انتقام بگیرند من که چهل سال در مورد روانشناسی خودکشی مطالعه کردم از این فرضیه ها بچشمم نخورده مقاله نوشتن بدون مطالعه عواقب وخیمی برای جامعه داره کمی مواظب باشید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار