کد خبر: ۳۰۲۵۲۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 27 September 2016
خبرگزاری فارس: معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری، آخرین مواضع این وزارتخانه درباره مسائل مختلف را برای خبرنگاران تشریح کرد.

«مارک تونر» در این نشست خبری برای خبرنگاران در وزارت خارجه آمریکا، ابتدا در بحث از سوریه، از آتش‌بس مورد توافق این کشور و روسیه سخن گفت؛ آتش بسی که البته ناکام مانده است.

این مقام آمریکایی گفت که واشنگتن همچنان به توافق آتش‌بس و همچنین راه حل دیپلماتیک برای حل بحران سوریه متعهد است و به مذاکراتش با روسیه در این زمینه ادامه خواهد داد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از سرگیری حملات ارتش سوریه و تا حدی روسیه به حلب، این حملات را «غیرقابل قبول» خواند.

تونر گفت که توپ اکنون تا حدودی در زمین روسیه است و ما خواهان دیدن اقدامات عملی روسیه و رژیم سوریه برای احیای آتش‌بس هستیم.

وی در پاسخ به خبرنگاری درباره خبر منتشر شده درباره کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به گروه «جبهه النصره»، هر گونه کمک واشنگتن به این گروه را رد و تاکید کرد که آمریکا این گروه را شاخه‌ای از القاعده و تروریستی می‌داند.

تونر در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت رئیس‌جمهور سوریه در آینده این کشور گفت که «ما اعتقاد داریم که اسد با توجه به اقداماتی که کرده است، نمی‌تواند مشروعیت داشته باشد و او مشروعیتش را از دست داده است».

وی افزود که باید بنا بر توافق ژنو، یک دوره انتقالی انجام شود اما در نهایت این مردم سوریه هستند که باید درباره آینده این کشور انتخاب کنند البته از نظر ما در یک انتخابات آزاد و با توجه به از بین رفتن مشروعیتش، اسد نخواهد توانست انتخاب شود.

خبرنگاری درباره مواضع ایران، روسیه و حزب الله و تقویت حمایت‌های آنها از دولت سوریه در حملات به حلب سوال کرد و گفت در این صورت، دولت آمریکا چه خواهد کرد.
تونر گفت که او به عنوان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا یک دیپلمات است و او نمی‌تواند درباره ابزارهای نظامی صحبت کند.

او البته گفت که آنهایی که در «توهم» پیش بردن اقدامات نظامی در سوریه برای پیروزی هستند، باید بدانند که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا همچنین گفت که اگر این کشور از فرایند دیپلماتیک در قبال بحران سوریه خارج شود، این کار شرایط را از وضعیت خیلی بد جاری به وضعیت بیسار بدتر سوق خواهد داد.

تونر در ادامه این سخنرانی در پاسخ به سوالی درباره اعلام تحریم‌ یک شرکت چینی به خاطر ارتباط با برنامه اتمی کره شمالی هم اظهارنظر کرد.

این مقام آمریکایی گفت که دولت ایالات متحده متعهد به اجرای تحریم‌ها در حوزه مقابله با برنامه سلاح‌ اتمی کره شمالی است.

وی در پاسخ به سوالی درباره ترور «ناهض حتر» در اردن، گفت که آمریکا مخالف هرگونه اقدامی برای سرکوب کردن آزادی بیان است.

تونر البته از اظهارنظر دولت اردن که بر محاکمه و پیگیری قضایی عوامل ترور این نویسنده اردنی استقبال کرد.
حتر صبح روز گذشته برای حضور در دادگاه به اتهام انتشار کاریکاتور توهین آمیز در برابر کاخ دادگستری امان حضور پیدا کرده بود که به ضرب گلوله یک فرد مسلح کشته شد.

خبرنگاری درباره توصیه رهبر معظم انقلاب به محمود احمدی نژاد رئیس‌جمهور سابق ایران درباره عدم شرکت در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو سوال کرد.

تونر گفت که من نمیخواهم در امور سیاست داخلی ایران صحبت کنم اما خواهان آن هستیم که شاهد اصلاحاتی در این کشور باشیم اما من درباره اینکه چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شرکت می‌کند یا نه، اظهار نظر نمی‌کنم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار