نامه ی سرگشاده جریان عدالتخواه استان خطاب به عدل هاشمی پور
امروز روزی ماندگار در تاریخ مجلس شورای اسلامیست و لذا از همه نمایندگان بویژه نمایندگان محترم مردم استان در مجلس شورای اسلامی می خواهیم که با دقت، مطالعه و حریت تمام به بررسی این الگو بپردازند
کد خبر: ۲۸۱۹۸۱
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱ 21 August 2016
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد،موضوع قراردادهای جدید نفتی این روزها به یکی از مباحث مهم در میان اقتصاددانان و سیاسیون تبدیل شده است. جریان عدالتخواه استان کهگیلویه و بویراحمد با انتشار نامه ای سرگشاده به عدل هاشمی پور به عنوان عضو کمیسیون انرژی خواستار توجه به انتقادات صورت گرفته توسط نخبگان شده است بلکه با لحاظ این نکته نظرات نسبت به بررسی دقیق این الگوی قراردادها اهتمام ویژه ای داشته باشد.
متن نامه ی سرگشاده جریان عدالتخواه استان خطاب به عدل هاشمی پور عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم
عضومحترم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی
جناب آقای هاشمی پور
سلام علیکم
همانگونه که استحضار دارید بحث تدوین الگوی جدید قراردادهای نفتی موسوم به (ipc) از ابتدای تشکیل دولت یازدهم با تشکیل کمیته ای به دستور وزیر نفت پیگیری شد و پس ازجلسات متعدد بدون اجماع آرای کمیته،پیش نویسی از طرف دبیر کمیته به وزیرنفت ارائه شد و پس از تأیید وزیر نفت در جلسه ۹۴/۷/۸ در جلسه هیأت دولت تصویب شد.
از آن پس،نخبگان وصاحبنظران حوزه های مدیریت مخازن هیدروکربوری،حقوق واقتصاد انرژی و بخش عمده ای از نیروهای مجرب و متعهدصنعت نفت مراتب اعتراض ونقدخویش را نسبت به این الگوی جدید اعلام کردند.
جریان عدالتخواه استان با بررسی تخصصی و واکاوی نظرات منتقدین و موافقین آی پی سی به عمق آسیب ها وخطرات ناشی از اجرایی کردن این الگو پی برده است که به دلیل جلوگیری از تطویل کلام،مختصری از ایرادات جدی وارده به این الگو را محضرتان متذکر می شویم و مطالبه ی خویش را در پایان عرضه می داریم.
۱- این الگو تمام میادین ومنابع و ذخایر نفت و گاز کشور را در حال و آینده شامل میشود،برطبق پیش نویس مصوب هیأت دولت، میادینی که جدیداً کشف می شوند وبناست توسعه پیدا کنند- توسعه میدان های کشف شده( Green fields) -وبهبود وازدیاد وبرداشت میادین در حال بهره برداری ( Brown Field).حال که قرار است باچنین شمولیتی و آنهم ظرف زمانی ۲۵- ۳۰سال تمامی ذخایر و داشته های منابع هیدروکربوری در اختیارشرکت های خارجی قرار گیرد، شایسته است مجلس محترم و مراجع تصمیم گیر عالی نظام نیز به این مسأله ورود جدی داشته باشند و قوانین موجودی که مانع تأثیرگزاری و حق نظارت بیشتر مجلس بر این موارد مهم و حیاتی می باشند را تصحیح کنند.
۲- اساساً بر طبق قانون اساسی و همچنین عرف امنیتی و مسبوق صدساله صنعت نفت واگذاری امورات بهره برداری از منابع هیدروکربوری(تأسیسات، عملیات و مدیریت) به شرکت های خصوصی ( ایرانی یاخارجی) امریست که باید به طور مشخص ازطریق مجلس شورای اسلامی مجوز خاصی صادر گردد.
نیک میدانید که دراین الگونحوه ی نظارت بر حوزه های مختلف بهره برداری که مهمترین بخش تولید نفت محسوب میشوند با تشکیل کنسرسیومیست که نقش اصلی و تفوق کمی نظرات در اختیار شرکت خارجی و شریک ایرانی می باشد و عملاَ نقش نظارتی شرکت ملی نفت به حداقل ممکن میرسد.
۳- شایسته بود براساس تأکیدات رهبری انقلاب بر اتمام تدریجی سیاست خام فروشی و حرکت به سمت تکمیل زنجیره ارزش و فراورده فروشی و از جهتی افزایش تولید در میادین مشترک (که برداشت ناچیزی درمقایسه با رقبا از این میادین داریم)،روح کلی و جزئیات این الگو به سمت اهداف مورد نظر رهبری درسیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی حرکت کند، ولیکن متأسفانه پاداش های تعبیه شده در این این الگو به ازای افزایش تولید و بازپرداخت هزینه های پیمانکار از طریق فروش نفت تولیدی و از جهتی عدم جهت گیری و تأکید بر برداشت از میادین مشترک،عملاَ آی پی سی را ناقض سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی در حوزه انرژی کرده است.
۴- عدم وجود نظام هوشمند جریمه و نظارت هایی که درهمه قراردادهای بین المللی به عنوان حق طبیعی کارفرما تلقی می شود ( open capex) بودن قرارداد به معنای نداشتن سقف هزینه ثابت، ریزش نیروی انسانی متخصص شرکت ملی نفت ایران، دورشدن بدنه ی متخصص شرکت ملی نفت از آخرین پیشرفت های علمی و فناوری به دلیل نقش تعریفی حداقلی در الگو و آسیب های جدی دیگر ضرورت ورود جدی مجلس و لحاظ کردن نظرات متخصصین و نخبگان صنعت نفت را روشن می سازد.
امروز روزی ماندگار در تاریخ مجلس شورای اسلامیست و لذا از همه نمایندگان بویژه نمایندگان محترم مردم استان در مجلس شورای اسلامی می خواهیم که با دقت، مطالعه و حریت تمام به بررسی این الگو بپردازند و دغدغه ها، نظرات کارشناسی دلسوزان و نخبگان صنعت نفت را که در راستای تأمین منافع ملی و پیشرفت درونزای صنعت نفت می باشد لحاظ فرمایند. باتشکر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار