وی در ادامه با اشاره به وظیفه مسؤولان برای ایجاد اشتغال افزود: جلسات اقتصادی که در این دوران برگزار می‌شود عبادت بزرگ است.
کد خبر: ۲۷۸۲۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸ 15 August 2016
رئیس جمهور با بیان اینکه رشد تولید مستلزم به حرکت درآوردن اقتصاد است و باید برای این کار رابطه مناسبی با جهان داشته باشیم، گفت: امروز بالاترین وظیفه ملی، استانی، انقلابی و شرعی ایجاد اشتغال است.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، حجت‌الاسلام حسن روحانی عصر امروز در نشست ستاد سرمایه‌گذاری استان کهگیلویه و بویراحمد که با حضور فعالان اقتصادی برگزار شد، اظهار کرد: دشمن تاکنون نتوانسته بین ملت و مسؤولان فاصله بیندازد.

وی در ادامه با اشاره به وظیفه مسؤولان برای ایجاد اشتغال افزود: جلسات اقتصادی که در این دوران برگزار می‌شود عبادت بزرگ است.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند که اگر جوانان برای راه‌اندازی کارگاه تولیدی به دنبال سود هستند، گفت: سود اقتضای لازم و مشوق اصلی برای کار و تلاش توسط انسان است.

روحانی تولید را عبادت خداوند دانست و گفت:‌ امروز اگر کسی از نعمت‌های الهی درست استفاده نکند و زمین و آب باشد و دم از فقر بزند به قول پیامبر از رحمت خداوند به دور است.

وی گفت: کار و تلاش و تولید بالاترین وظیفه ملی و استانی، انقلابی و شرعی است و امروز دلیل اصلی همه آسیب‌های اجتماعی فقر و بیکاری است.

رئیس جمهور تصریح کرد: پول نفت در گذشته برای ایجاد اشتغال اختصاص داده می‌شد که این تجربه ناموفقی بود و در حال حاضر هیچ راهی جز تولید نداریم و رشد تولید مستلزم به حرکت درآوردن اقتصاد است که باید برای این کار رابطه مناسبی با جهان داشته باشیم.

روحانی ادامه داد: در سال 90 و 91 که تحریم‌ها بیشتر شد شاهد رشد منفی اقتصاد بودیم که با این وضعیت اقتصاد، نمی‌شد اشتغال ایجاد کرد.

وی گفت: در چشم‌انداز 20 ساله باید 8 درصد رشد اقتصادی داشته باشیم که 10 سال از چشم‌انداز 20 ساله گذشته و در این 10 سال تنها 2.7 درصد داشته‌ایم که با این رشد پایین رونق و اشتغالزایی ایجاد نمی‌شود.

رئیس جمهور با اشاره به وحدت و همدلی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: حرکت اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد خوب بوده اما با مطلوب هم فاصله داریم که از دهه فجر سال 92 تا دهه فجر سال 94 یک هزار و 115 پروژه نیمه‌کاره افتتاح شد و 189 پروژه دیگر هم کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن آغاز شد.

روحانی با اشاره به 3 برابر شدن بودجه عمرانی استان از سال 92 به بعد گفت: امروز 231 پروژه دیگر در بسته‌های مختلف در این استان افتتاح شد اما این اقدامات کافی نیست و اشتغال خوبی ایجاد نکرده و مردم ما هنوز نیازمند ایجاد اشتغال و تلاش بیشتر مسؤولان هستند.

وی با اشاره به شرایط مطلوب بین‌المللی گفت: شرایط بین‌المللی را مساعد کرده‌ایم و با کشورهای همسایه به جز یک کشور که با مردم خودش و همسایه‌اش یمن ظلم می‌کند با سایر کشورهای همسایه روابط مناسب و مطلوبی داریم.

رئیس جمهور اضافه کرد: در یکی 2 سال اخیر به غیر از روابط دوجانبه با کشورهای مختلف روابط‌ 3 جانبه هم ایجاد کردیم که با ایران کشور افغانستان و هند، ایران، ترکمنستان و قزاقستان و به تازگی ایران، آذربایجان و روسیه رابطه 3 جانبه ایجاد کردیم و آن جایگاه و نقشی که باید در منطقه داشته باشیم را بهتر و مستحکم‌تر از گذشته کرده‌ایم.

روحانی با اشاره به رشد اقتصادی در بخش صنعت در 3 ماهه سال جاری گفت: در 3 ماهه سال 95 در بخش صنعت شاهد رشد 8.8 درصدی و در بخش کشاورزی رشد 4 درصدی و در بخش نفت رشد 4.4 درصدی را شاهد هستیم که حرکت دولت در امور اقتصادی به سمت جلو است.

وی تصریح کرد: در سخنرانی که در اول فروردین با مردم داشتم، گفتم که امسال رونق اقتصادی شروع می‌شود و هدف‌گذاری در سال 95 رشد 5 درصدی است که امیدواریم به این هدف نیز برسیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: یکی از کارهایی که باید انجام دهیم در بخش بانک‌ها است؛ بانک‌های ما باید فعال‌تر شوند و ما هم برای فعال‌تر شدن بانک‌ها کمک می‌کنیم تا فضای مطلوب‌تری در جامعه فراهم آید.

روحانی افزود: سفارت انگلیس و سفارت فلان کشور برای جمهوری اسلامی ایران تصمیم نمی‌گیرد، بلکه رهبری انقلاب، ارکان نظام و مردم برای پیشرفت کشور تصمیم‌گیری می‌کنند.

روحانی در ادامه با بیان اینکه امروز سالروز شروع بکار دولت یازدهم است با قدردانی از همه کارمندان و مدیران اظهار کرد: ممکن است میان مدیران 5 یا 10 نفری باشند که کم یا اضافه حقوق بگیرند، لذا باید رسیدگی شود و احقاق حق کنیم و از بیت‌المال دفاع شود.

وی در ادامه با بیان اینکه یک بخش مهم برای رونق اقتصادی، بانک‌ها هستند، افزود: برای تحول در امور بانکی تلاش می‌کنیم و قدم‌های خوبی برداشته شده و سود بازار بین بانکی نسبت به گذشته تغییر و تحول داشته است.

رئیس جمهور گفت:‌ تلاش می‌شود سود تسهیلات به رقم قابل قبول و متناسب با تورم تک رقمی باشد و معتقدیم باید بانک‌های قوی داشته باشیم و دولت بدهی خود را به آنها بپردازد.

روحانی در ادامه یکی از مشکلات بزرگ را بدهی سنگین به پیمانکاران که متعلق به قبل بوده است، ذکر کرد و گفت:‌ این بدهی‌های کلان در بخش‌های مختلف بوده که برای مثال در همان روزهای اول دولت وزارتخانه‌ای از بدهی 20 هزار میلیارد تومانی خود یاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: دولت مصمم به پرداخت بدهکاری خود است و لایحه‌ای در مجلس در دستور کار قرار گرفته است که در صورت تصویب حرکت خوبی برای پرداخت بدهی‌ها خواهد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه با برخی اوراق به دنبال پرداخت بدهی‌ها هستیم، گفت: دولت مشکل خود را با پیمانکاران حل خواهد کرد و اجازه نمی‌دهیم دیگر بدهی روی بدهی‌ها جمع شود.

روحانی در ادامه اظهارات خود در جمع سرمایه‌گذاران و فعالان بخش اقتصادی کهگیلویه بویراحمد خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم امسال بانک‌ها در فعالیت اقتصادی فعال‌تر شوند تا بتوانند تسهیلات لازم را برای تکمیل پروژه‌ها و سرمایه‌ در گردش بپردازند.

وی به نقش مهم سرمایه‌گذاری در کشور اشاره کرد و گفت:‌ 5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده و پروژه‌های بزرگی داریم که در زمینه‌های مختلف مانند حمل‌ونقل بوده و تحرک جدی را شاهد هستیم.

رئیس جمهور گفت:‌ تردیدی نداریم که امسال سال رونق اقتصادی و رشد اشتغال است که باید با شجاعت وارد شویم و دل‌ها محکم باشد لذا کسی حق ندارد بذر یأس را در کشور بپاشاند.

روحانی افزود: ناامیدی در کشور ما جایگاهی ندارد چرا که کشور، مردم و رهبر بزرگ و دولت قوی و مجلس صاحب تعامل، نیروی مسلح شجاع و روابط خوب با همسایگان داریم.

وی با بیان اینکه با همه این داشته‌ها لزومی ندارد ناامید باشیم، گفت: تلاش می‌کنیم در 10 ساله دوم برنامه چشم‌انداز به رشد اقتصادی 8 درصد برسیم و نقصان سال‌های گذشته را جبران کنیم.

رئیس جمهور با تأکید براینکه باید اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبری را اجرایی کنیم و روی پای خود بایستیم، خاطرنشان کرد: وقتی قوی‌‌تر باشیم دشمنان هیچ کاری نخواهند کرد. همانگونه که قدرت سیاسی خود را به نمایش گذاشتیم و توانستیم با 6 کشور جهان حرف بزنیم و دیوار تحریم را تخریب کنیم و با جهان تعامل داشته باشیم.

روحانی گفت:‌ امروز غیر از رژیم صهیونیستی و یکی دو کشور منطقه و همچنین یکی دو کشور در جهان کسی ایران را تهدید نمی‌بیند بلکه ایران را قدرت سازنده و اثرگذار در معاملات بین‌المللی می‌دانند.

وی یادآور شد: هیچ رئیس جمهور و رهبری در دنیا نبوده که با من ملاقات کند و به اثرگذاری ایران در امنیت جهانی اقرار نکند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: باید دست به دست هم دهیم و ایران را بسازیم تا همواره سربلند باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار