کد خبر: ۲۷۶۰۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲ 11 August 2016
سرویس بین الملل «انتخاب»؛ دبکا فایل نوشت: مذاکرات 9 آگوست بین ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان در سن پترزبورگ سبب بروز نگرانی هایی در سیاست گذاران اسراییلی و رهبران نظامی این رژیم شده است.

به گزارش «انتخاب»، دیدار پوتین و اردوغان در حاشیه نشست جی-20 صورت گرفت و به نه ماه خصومت بین دو کشور در پی سرنگونی هواپیمای روسی در 24 نوامبر 2015 پایان داد.

این دشمنی در 17 جولای یعنی دو روز بعد از کودتای نافرجام ترکیه به پایان رسیده بود. رهبران ترکیه تصمیم گرفتند از این فرصت برای تقویت و توسعه خودشان و تسویه حساب با منتقدانشان استفاده کنند و علاوه بر این، این موضوع سکوی پرشی برای آشتی با روسیه و تقویت پیمان های استراتژیک با روسیه شده است.

در اسراییل نگرانی ها از این است که تلاشهای اردوغان برای تقویت روابط با روسیه متعاقبا به همکاری با شریک آن یعنی ایران انجامد.

در واقع اردوغان سفر به تهران و دیدارش با حسن روحانی را برای چند روز بعد از مذاکرات با پوتین برنامه ریزی کرده است.

حرکت های اخیر رییس جمهور ترکیه به نظر نوعی برنامه ریزی برای ایجاد یک بلوک جدید در خاورمیانه میرسد که این بلوک شامل روسیه، تهران، ترکیه، عراق، سوریه و به طور غیر مستقیم حزب الله لبنان خواهد بود.

چشم انداز حرکت های جدید ترکیه سیاست های کلیدی اسراییل در ترکیه و سوریه را بر هم میزند.

آشتی و تنش زدایی روابط اسراییل-آنکارا در ماه های اخیر منوط به حفظ روابط نزدیک نظامی و اطلاعاتی این کشور با آمریکا و همبستگی آن ها با اتحاد سنی ضد ایران در همکاری با عربستان سعودی، مصر، اردن و امارات متحده است.

اما دیدار روز سه شنبه اردوغان و پوتین، برنامه های آمریکا و اسراییل و کشورهای عربی را تهدید به نابودی کرده است. ترکیه به نظر میرسد جناح روسیه – شیعه به ریاست تهران را یه اتحاد با گروه های سنی ضد ایران ترجیح داده است.

بنابراین توسعه روابط و همکاری های اخیر اطلاعاتی و نظامی اسراییل- ترکیه که قبلا اعلام شده بود به دو دلیل بی اهمیت خواهد شد:

1) اسراییل از اینکه تکنولوژی های نظامی اش را در اختیار ترکیه قرار دهد بر حذر خواهد بود چرا که ممکن است این تکنولوژی ها به دست ایران بیافتد.

در خلال صحبت ها با آنکارا برای حل منازعات فی مابین، اسراییل اصرار جدی برای پذیرش پیش شرط هایش داشت به طوری که ترکیه آماده قطع روابط با ایران بود.

2) به منظور دور نگه داشتن ایران و حزب الله از مرزهای اسراییل، در اوایل حمله نظامی مسکو به سوریه در اواخر سپتامبر، این دولت قرارهایی با روسیه گذاشته که برخی از اینها اصلا منتشر نشده است. این قرارها شامل همکاری در عملیات های هوایی در سوریه است.

اسراییل ناگهان خودش را علیه روابط روسیه-ترکیه یافته که با هدف تقویت برتری ایران در سوریه انجام میگیرد. این امر درست برعکس اهداف دولت نتانیاهو در حخل و فصل منازعات با آنکارا و قرارداد های جعلی با مسکو خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار