تابناک کهگیلویه و بویراحمد:
برخی هم معتقد هستند که کنترل تخلفات رای ،آسان است اما حاکمیت برای بالا نشان دادن حضور در انتخابات جلوی تخلفات را نمی گیرد که این مورد هم چیزی نیست که بتوان آن را اثبات کرد.
کد خبر: ۲۷۱۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸ 03 August 2016
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، در جدیدترین اظهار نظرهای اعضای شورای نگهبان واقعیتی تلخ به نام خرید و فروش رای تایید شده است.
در استان کهگیلویه وبویراحمد ، همواره این شائبه وجود داشته است که نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی ، در انتخابات به خرید و فروش رای می پردازند چیزی که ثابت کردن آن بسیار سخت به نظر می رسد.
تقریبا هیچ نماینده ای از کهگیلویه و بویراحمد ، به مجلس نرفته بدون از اینکه متهم به خرید و فروش رای یا توزیع آرد و دادن قول هایی برای پس از انتخابات به اشخاص ، نشده باشد و این اتهامات متوجه راه یافتگان به مجلس هم نیست و همه ی نامزدها متهم به چنین تخلفی می شوند.
 آنچه که بصورت غیر رسمی تا حال بیان می شد ، برای عامه تقریبا یقین ایجاد کرده است که خرید و فروش صورت می گیرد به گونه ای که کاملا در نتیجه انتخابات تعیین کننده است اما بصورت رسمی تا بحال ابطال انتخابات بر مبنای احراز خرید و فروش رای ، صورت نگرفته است هر چند ابطال آن چیزی را عوض نمی کرد و این رویه باز هم ادامه داشت.
برخی هم معتقد هستند که کنترل تخلفات رای ،آسان است اما حاکمیت برای بالا نشان دادن حضور در انتخابات جلوی تخلفات را نمی گیرد که این مورد هم چیزی نیست که بتوان آن را اثبات کرد.
تایید تخلف خرید و فروش رای
سخنگوی شورای نگهبان در جدیدترین اظهار نظر خود ، در خصوص خرید و فروش رای که اتفاقا استان کهگیلویه و بویراحمد ، در خبرهای غیر رسمی میان خود مردم استان، نمونه بارز اینگونه تخلفات است،این واقعیت را تایید کرده است البته نه برای استانی خاص بلکه بصورت کلی!
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اظهارات اخیر دبیر شورای نگهبان در رابطه با خرید و فروش آرای انتخاباتی گفت: خلأ قوانین انتخاباتی باعث سوء استفاده افرادی که البته تعدادشان زیاد نیست می‌شود.
خبرگزاری ایسنا از قول سخنگوی شورای نگهبان نوشت: مطالبی که دبیر محترم شورای نگهبان اعلام کردند مطالب کلی است. یعنی همان آسیب‌هایی است که نظام انتخاباتی ما دارد. باید تلاش کنیم نظام انتخاباتی را اصلاح کنیم.
وی با بیان این‌که «یکی از این آسیب‌ها خلاء قوانین انتخاباتی است» تصریح کرد:‌ خلاءهایی که قوانین انتخاباتی ما دارد این اجازه را می‌دهد که به نوعی افرادی که البته تعدادشان زیاد نیست گاهی اوقات سوءاستفاده کنند و خرید و فروش آراء داشته باشند.
وی متذکر شد: در انتخابات‌هایی که حوزه‌های مختلف داریم مانند انتخابات مجلس یا انتخابات دیگر، این اقدام بیشتر صورت می‌گیرد. در انتخابات ریاست جمهوری یک حوزه است و کمتر این مساله اتفاق می‌افتد. ما ناچاریم که این مساله را اصلاح کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان خاطر نشان کرد:‌ این یک واقعیت است که نمی‌توان گفت تخلفات گسترده است. این هم واقعیتی است که متاسفانه از خلاء‌های قانونی سوء استفاده می‌شود.
راهکار اصلی مبارزه با خرید و فروش رای
وی راه حل این تخلف را این‌گونه تبیین کرد: به نظر می‌رسد راهکار اصلی این است که ما رای دهندگان را هم پیشاپیش بتوانیم ثبت نام کنیم و مشخصات آن‌ها را داشته باشیم.یعنی رای دهندگان ثبت نام اولیه داشته باشند. در غالب کشورها این‌گونه است و به راحتی از تخلفی که اشاره شد جلوگیری می‌شود.
وی با بیان این‌که «وقتی خلاء قانونی وجود داشته باشد این تخلف در همه انتخابات می‌تواند اتفاق افتد و احتمال وقوع آن بعید نیست» افزود:‌ ما باید خلاء قانونی را اصلاح کنیم تا از سوء استفاده احتمالی افرادی که ممکن است خدایی ناکرده بخواهند با قصد تخریب آراء اقداماتی را انجام دهند جلوگیری کنیم.
با توجه به سخنان سخنگوی شورای نگهبان ، باید به این نکته اشاره کرد در استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد که گاها آمار شرکت کنندگان در انتخابات نزدیک به صد در صد است اجرای طرح شورای نگهبان حداقل بصورت استانی هم که باشد ، می تواند به شفافیت سازی کمک کرده و این حس بی اعتمادی را در میان مردم استان به حداقل برساند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
نماینده ای که برای پیروزی در انتخابات مجلس هزینه چند میلیاردی میکند معلومه که هدفش خدمت نیست
سیدجعفر کاظمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
تابناک خیلی بدنوشتی تاییدخریدوفروش توسط شورا یعنی اینکه شورا تاییدمیکند لطفا بنویس شوراتاییدکردکه رای خریدوفروش میشود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
شورای نگهبان در واقع خودشو زیر سوال میبره چرا که در نهایت صحت وسقم آراء رو خود این شورا تایید میکنه .حالا زدن این حرفها چه معنی داره؟!!!!!؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
شواری نگهبان با دموکراسی در تضاد است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
چند سا ل دو ریالی را کج کرده بودند ونمی افتاد وچقدر به نزدیکان امام سخت گذشته
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار