متاسفانه در موزه سعد آباد با توجه به توضیحات بالا و گستردگی لباس اهالی کوه گیلویه که در استانهای چهار محال و بختیاری و خوزستان وبوشهر و فارس بوضوح لباس اهالی از مردم کوه گیلویه نشات گرفته خبری نیست
کد خبر: ۲۶۳۷۷۸
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶ 21 July 2016
سایت کبنا نیوز مطلبی را از سری یادداشت های مخاطبان خود نشر داده در طمینه تاریخ کوه گیلویه و همچنین بی مهری نسبت به پوشش این قوم لر در موزه سعد آباد.
متن مطلب ارسالی
قابل توجه میراث فرهنگی استان کوه‌گیلویه یا کی گیلویه

استخری جغرافی نویس دوره اسلامی که خود اهل فارس بوده است، و اطلاعات گران بهایی را در اختیار آیندگان میگذارد ، محل تولد گیلویه را خمایگان سفلی از کوره ( شهرستان ) استخر میداند که به نزد عمویش سلمه رفت و خدمت او کرد . ( استخری ص ۱۴۴)
اما ابن خرداد به ( ۳۰۰_۲۱۱ ه ق) و به گفتار ابن خرداد به ، ابن فقیه همدانی جغرافی نویس قرن سوم هجری نام رم که همان قبیله باشد را به اسم پسر گیلویه نوشته اند .(ابن خرداد به ص ۳۷ و ابن فقیه ص ۱۶ ).
مولف نا معلوم حدود العالم ( تالیف ۳۷۲ قمری ) نخستین نویسنده ای است که به « کوه گیلویه »» پرداخته و دیگر نامی از « رم گیلویه » نیاورده اند.
اگر چه در قرون سون و چهارم هجری ، رم گیلویه ناحیه وسیعی را شامل میشد ، اما منابع سده های بعد ، کوه گیلویه را تنها منطقه محدود و کوچکی از رم گیلویه دانسته اند ( ابن بلخی ص ۱۴۸_۱۴۲) .
آن گونه که از منابع دیگر بر میاید ، کوه گیلویه از قرن هفتم به بعد ، منطقه وسیع تری را شامل میشد که در دربار ایلخانان مغول و حکومت های بعد ، واحد اداری و مالیاتی خاصی را در بر میگرفت ( وصاف الحضره شیرازی ص ۱۴۹ ، همدانی ص ۱۲۷۱ ). در میان بیگربیگیان عظیم الشان عصر صفوی کوه گیلویه هشتمین بود و حدود آن بیشتر از کوه گیلویه و بویراحمد و بهبهان کنونی بود ( میرزا سمعیا ص ۸۵ )
کوه گیلویه یا سرزمین کی گیلویه در سابق بزرگتر از الان بوده است، رود کارون بنا به گفته سردار اسعد بختیاری ( تاریخ بختیاری ص ۱۵۱ ) مرز ایالت فارس با اصفهان و خوزستان بودن است بنابراین تمام قبایل سمت چپ رود کارون جزو این ایالت بوده است.
مهاجرت اهالی این منطقه به سواحل خلیج فارس در گسترش لباس محلی این منطقه ، کمک فراوانی نموده است چنانچه طبق اسناد جنوبی ترین شهرستان استان فارس منظور لامرد بخش های آن یعنی فال و اسیر و گله دار از مهاجرینی از ولایت کوه گیلویه بوده است ( فارسنامه ناصری ، ج ۲٬ص ۱۴۵۹ )
همچنین مهاجرت تعدادی از اهالی کوه گیلویه به بوشهر که از چهار محله قدیم شهر بوشهر (دهدشتی، بهبهانی، شنبدی، کوتی ) دو محله از کوه گیلویه قدیم بوده است
اهالی بندر دیلم از ایل لر لیراوی دشت ، بندر گناوه از حیات داوودی زیر مجموعه چگینی لرستان ، تنگستان و دشتستان از کوه گیلویه و ممسنی و جم و ریز نیز از تبار کوه گیلویه و بختیاری میباشند.
متاسفانه در موزه سعد آباد با توجه به توضیحات بالا و گستردگی لباس اهالی کوه گیلویه که در استانهای چهار محال و بختیاری و خوزستان وبوشهر و فارس بوضوح لباس اهالی از مردم کوه گیلویه نشات گرفته خبری نیست و جا دارد میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد که شدیدا در تکاپوی هویت محلی استان میباشند در تهیه و در اختیار نهادن این لباسهای محلی به کاخ موزه سعد آباد، وکاخ گلستان و برج میلاد به اشاعه فرهنگ بومی محلی استان مبادرت نماید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار