رئیس سازمان حج و زیارت بر تشریح عملکرد جمهوری اسلامی ایران در مساله حج و برخورد قاطع و حکیمانه با دسیسه های طرف مقابل پرداخت.
کد خبر: ۲۶۳۰۰۴
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۴ 20 July 2016
به گزارش سرویس دینی جام نیـوز، سعید اوحدی، پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی «بازمهندسی حج و رسانه» که در مرکز پژوهش‎های اسلامی صداوسیما(رسانه)، در قم برگزار شد، با اشاره به تفاهمنامه بین ایران و عربستان برای حج امسال گفت: این تفاهمنامه هر ساله توسط وزارت حج عربستان با تمام کشورهای اسلامی امضا می شود و در این دوره نیز در زمان مقرر برای انجام این فرایند اقدام شد.
سعید اوحدی  دسیسه های آل سعود برای تحقیر حجاج ایرانی
وی با اشاره به دعوت دولت عربستان برای انجام این مفاهمه در اواخر دی ماه سال گذشته، افزود: عربستان تاریخ ملاقات را به 19اسفندماه موکول کرد که گویی قطع ارتباط برنامه ریزی شده بود و یا از آن اطلاع داشتند و این مذاکره را به بعد از قطع روابط موکول کردند.
رئیس سازمان حج و زیارت اظهارکرد: وقتی این رفتار مشاهده شد، این ذهنیت ایجاد گردید که عربستانی ها، قصد کارشکنی در حج امسال را دارند و به همین دلیل برای کسب تکلیف از سوی وزیر خارجه و وزیر ارشاد نامه ای به رهبر انقلاب نگاشته شد و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز با نگاه حکیمانه خود، به دلیل اهمیت فریضه حج دستور به پیگیری دادند؛ ولی بیان کردند هر نوع کارشکنی باید به اطلاع مردم و مجامع برسد.
وی گفت: پس از این مساله در جلسات کارشناسی افق کار بررسی شد، در دعوتنامه پس از قطع ارتباط با ویزای 8 نفر موافق شده بود، ولی با توجه به اینکه اعتقاد داشتیم اقامه فریضه حج جزو تکالیف است، نامه‎ای را پس از قطع ارتباط به وزیر حج عربستان فرستادیم که این ویزا در کجا قرار است امضا شود، در ادامه عربستانی‎ها با یک بداخلاقی در قالب یک پیامک که در عرف دیپلماتیک حج رفتار مناسبی نیست، پاسخ دادند ویزای گروه در دبی انجام می‎شود.
وی اظهارکرد: این مساله با حفظ شأنیت اقامه حج همراه شد، ولی تحلیل ما درست بود، زیرا آنها دبی را انتخاب کردند تا در صدور ویزا در دبی تاخیر ایجاد کنند و سپس هم اعلام شد این صدور انجام نمی‎شود.
اوحدی با اشاره به اصرار ایران به برگزاری جلسه با عربستانی ها گفت: نخستین علت آن، وجوب شرعی حج بود؛ دومین دلیل آن این بود که جمهوری اسلامی به دنبال اقامه شعائر الله و توسعه احکام شرعی است و می خواستیم ثابت کنیم مساله حج از روابط سیاسی جدا است؛ استنباط می‎کردیم که عربستانی ها می خواهند هزینه عدم پذیرش را به جمهوری اسلامی ایران تحمیل کند ما قطعاً زیر بار این مساله نمی رفتیم.
معاون وزیر ارشاد بیان کرد: پس از موضوع 19 اسفند مستندات این مساله به وزیر حج اعلام شد، ولی در پاسخ نامه سکوت شد؛ در 12 فروردین از طریق پیامک اعلام شد 26 فروردین این جلسه تشکیل می‎شود؛ در نهایت به این نتیجه رسیدیم عربستان به دنبال آن است که هزینه‎های این عدم پذیرش را به ما تحمیل کند؛ سال گذشته 475 حاجی ایرانی و 5 هزار حاجی در مجموع کل کشورها در مراسم حج جان خود را از دست دادند و طبیعی بود مساله امنیت بسیار مهم است و ما باید این مساله را از آنها می خواستیم.
وی گفت: عربستانی ها در مدیریت حج بسیار ضعیف عمل کردند، به حدی که اگر امکانات احیای ساده پزشکی در بیمارستان منا وجود داشت، قطعاً بسیاری از این حجاج جان خود را از دست نمی‎دادند؛ شرایط سال گذشته بسیار ناراحت کننده و غیر قابل توصیف بود، ولی عربستانی‏‎ها فضا را امنیتی کرده و عوامل امدادی و پزشکی توسط سعودی‎ها دستگیر شدند؛ 25تریلی کانتینر دار، پیکرهای شهداء را پنج روز زیر آفتاب سوزان مکه نگاه داشتند.
اوحدی اظهارکرد: در این جلسات کارشناسی، باید مساله تامین امنیت زائران با وجود همه این مسایل بحث می‎شد و از آنها توضیح خواسته می‎شد که در آینده چه اقدماتی برای جلوگیری ازاین مسایل انجام خواهید داد؛ بداخلاقی‎های دیپلماتیک و سیاسی بسیاری از سوی عربستانی‎ها انجام شد؛ در این جلسه به طرف سعودی اعلام کردیم قبل از ورود به مساله حاشیه ای باید دو موضوع مشخص شود که چرا این تاخیر انجام شد و با این وجود ویزای بیش از 60 هزار زائر چگونه انجام می‎شود؟
وی با ذکر این مطلب که در آن زمان نماینده وزارت خارجه عربستان اعلام کرد مشخص نیست که ویزا چگونه صادر می‎شود گفت: هدف آنها این بود تا حاشیه سازی ایجاد شود و ما را مقصر این جریان معرفی کنند؛ سپس بحث امنیتی مطرح شد و 20 راهکار برای تامین امنیت زائر ارایه شد، ولی طرف سعودی بیان کردحادثه منا قضا و قدر الهی بوده؛ سپس بیان کردند که امنیت در عربستان بار سیاسی دارد و پیشنهادات امنیتی طرف مقابل لحاظ نمی‎شود.
اوحدی اظهارکرد: متاسفانه عربستانی‎ها با عینک سیاسی به این جریان نگاه می‎کردند و اجازه ندادند پروازهای ایرانی در انتقال زائران انجام شود؛ قطعاً طرف عربستانی برای پذیرش زائران ایرانی هیچ برنامه‎ای نداشت.
وی یادآورشد: به وزیر حج عربستان اعلام شد که ویزای حجاج باید در ایران انجام شود، ولی آنها بیان کردند که این ویزا، باید در کشور ثالث انجام شود که مورد پذیرش نبود؛ پس از چندی وزیر حج عربستان تغییر کرد چون موضوع آنها منفعالانه شده بود و پذیرفتند که ویزا در ایران صادر شود.
اوحدی با ذکر این مطلب که در دور دوم بسیاری از مهره های عربستانی ها تغییر کردند اظهارکرد: جمع بندی دور اول در شورای عالی امنیت ملی مطرح شد و دو مصوبه تامین امنیت زائر و تضمین حفظ عزت و کرامت زائر در موسم حج اعلام شد؛ پس از حضور در قم، مراجع عظام تقلید بیان کردند عزت و امنیت زائر مورد تاکید قرار گرفته و این موضع مراجع پشتوانه قویی برای دور دوم بود.
اوحدی اظهارکرد: در دور دوم، موضوع حقوق بین‎المللی و شهروندی مطرح شد که وزیر حج عربستان بیان کرد وزیر خارجه عربستان در مسکو است و باید برای امضای این پروتکل و تعیین تکلیف وارد عربستان شود، ولی عربستان هنوز هم پروتکل حافظ منافع که سوییس اشت را امضا نکرده، با این حال جمهوری اسلامی ایران برای حفظ حقوق زائرین طی نامه‎ای به سوییس اعلام کرد پروتکل را یک طرفه امضا می‎کنیم.
رئیس سازمان حج و زیارت بیان کرد: متاسفانه با جمیع جهات مشخص شد که شرایط منطقه ای و موضوع فاجعه منا در سال گذشته باعث شد آنها هیچ اراده سیاسی برای پذیرش زائران نداشته باشند؛ دولت عربستان هنوز هم بر 700 نفر کشته تاکید دارد که البته بارها ثابت شد، این جمعیت هزاران نفر بوده است.
این مسئول حج ادامه داد: یکی از شروط عربستانی ها آن بود که جمهوری اسلامی ایران حق حمل هیچ نوع پرچمی را ندارد؛ ضمن اینکه بیان شده بعثه ایران حق ارتباط با بعثه‎های دیگر کشورهای اسلامی را ندارند که از نظر عقلی و شرعی نادرست بود.
اوحدی با ذکر این مطلب که در این مذاکره مساله تبعیض های علیه ایران مطرح شد گفت: گویی لطف خدا بود که همان شب حرکت ناشیانه عربستانی‎ها انجام شد و قائم مقام حج عربستان در شب جلسات کارشناسی در کنفرانس مطبوعاتی بیان کرد گردن جمهوری اسلامی را برابر مقررات عربستان خم کردیم در حالی که هیچ قراردادی امضا نشده بود.
وی گفت: پس از آن نشستی با مسئولان حج چند کشور اسلامی و سفرای 30 کشور اسلامی انجام شد و اعلام کردیم آمادگی داریم قراردادی را طبق قرارداد عربستان با دیگر کشورها امضا کنیم، ولی حاضر نیستیم قراردادی را بدون در نظر گرفتن کرامت زائرین و عزت اسلامی امضا کنیم.
رئیس سازمان حج و زیارت بیان کرد: در خصوص اربعین و حماسه عظیمی که از سه سال پیش آغاز شد، جریان مبارکی ایجاد شده؛ با وجود جنایات داعشی که با پشتوانه استکبار جهانی و دلارهای حرام نفتی برخی کشورهای منطقه شکل گرفته، این جریان مبارک هر ساله باشکوه تر برگزار می شود.
وی افزود: اربعین امسال با شکوه تر خواهد بود و پیش بینی شده سامانه سماح با 16 قابلیت 2 میلیون نفر را ثبت نام می‎کند و زائران مرزهای ورودی و روز ورود زائران را مشخص می‎کنند؛ سامانه به بیمه و بانک ملی و سپه و موکب‎ها و.... متصل است و با پیش بینی خوبی که در این زمینه انجام شده، امیدواریم امسال زیارت باشکوه تری در ایام اربعین شکل بگیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار