در نخستین نمایشگاه جامع مدیریت شهری در یاسوج موضوعات مختلفی مطرح شد از جمله طرح بازیافت زباله که بدون فرهنگ‌سازی موفقیتی حاصل نخواهد شد.
کد خبر: ۲۶۲۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۴ 18 July 2016
به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، نخستین نمایشگاه جامع مدیریت شهری در شهر یاسوج در حالی برای اولین بار برگزار شد که برخی از شهرهای موفق در امور خدمات‌رسانی شهری در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه بازیافت زباله در آن شرکت داشتند.
شهر اصفهان از شهرهایی موفق در کشور به شمار می‌رود که در دهه 70 کار بازیافت زباله را آغاز کرده و اکنون تجربیات گران‌بهایی در این زمینه دارد و استان‌هایی مانند کهگیلویه و بویراحمد می‌توانند از آن به خوبی استفاه کنند.
شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد بیشتر آن‌ها در مناطق جنگلی با چشم‌اندازهای زیبا قرار گرفته‌اند که دفن غیر اصولی زباله‌ها ضربه مهلکی بر پیکره محیط زیست و منابع طبیعی و البته بر پیکر خود شهرها وارد کرده است.

این وضعیت در شهر یاسوج به عنوان پایتخت طبیعت ایران و مرکز استان بسیار بدخیم و بحرانی است به ترتیبی که یکی از مهم‌ترین مناطق جنگلی این شهر در ورودی شهر یاسوج در منطقه دشت‌روم و در محل تنگ کناره دارای وضعیت بحرانی است.
شهر یاسوج که با جنگل‌های‌ آن در کشور شناخته شده است و گردشگران این شهر را برای جنگل‌ها و سرسبزی که دارد مقصد خود قرار داده‌اند اکنون به دلایل مختلف از جمله همین وضعیت بد زباله‌ها حال و روز خوشی ندارد.
هر چند شهرداری یاسوج برای رفع این کمبود بزرگ و معضل اساسی تاکنون کارهایی انجام داده است اما به یقین این کار بسیار دیر آغاز شده و تا رسیدن به مرحله اجرا زیان‌های جبران‌ناپذیری بر پیکره محیط زیست وارد خواهد کرد.
اما با راه‌اندازی نخستین نمایشگاه جامع مدیریت شهری خوشبختانه یکی از غرفه‌ها به شهری موفق در حوزه بازیافت زباله یعنی عروس شهرهای ایران، شهر اصفهان اختصاص داده شد.

مسؤولان شهری و همچنین معاون استاندار با حضور در غرفه حوزه پسماند شهرداری اصفهان با تجربیات این شهر در حوزه بازیافت تا اندازه‌ای آشنا شدند.
حمیدرضا رضوانی کارشناس سارمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در این خصوص توضیحات کامل و جامعی داد و گفت: قبل از هر چیز برای موفقیت در حوزه بازیافت پسماندها باید فرهنگ‌سازی را در شهرهای خود از هم اکنون و با تبلیغات وسیعی آغاز کنید.
وی گفت: سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان از سال 74 بحث تفکیک از مبدأ را شروع کرد و در دو منطقه این کار انجام شد.

رضوانی گفت: در سال 76 به کل مناطق شهری اصفهان که 9 منطقه شده بود تعمیم داده شد و الان در 15 منطقه شهرداری اصفهان این کار انجام می‌شود.
وی افزود: مردم در اصفهان آشنایی کاملی با بازیافت زباله دارند که 95 درصد در حال حاضر شاید آشنایی داشته باشند اما نمی‌توان گفت که همه 95 درصد مردم همکاری می‌کنند.
این مسؤول، دانستن موضوع بازیافت را هم موضوعی مهم دانست و گفت: در اصفهان فرهنگ‌سازی هر روز بیشتر می‌شود.
رضوانی گفت: این کار با جمع‌آوری ظروف شیشه‌ای شیر در اصفهان آغاز شد و سازمان پسماند ظروفی به مردم داد تا شیشه‌ها را در آن بگذارند و برای بازیافت نیز ماشین‌های خاص در نظر گرفت.
وی افزود: این ماشین‌ها در کوچه‌ها و معابر حضور پیدا می‌کردند و مواد بازیافتی را جمع‌آوری می‌کردند.
رضوانی افزود: در سال 86 تقویم شهروندی در این خصوص چاپ کردیم که به صورت هفتگی مشخص می‌کرد که چه روزی برای جمع‌آوری مواد بازیافتی به درب خانه آن‌ها مراجعه می‌شود.

وی افزود: الان در شهر اصفهان 80 ایستگاه غرفه بازیافت داریم که مردم استقبال خوبی می‌کنند.
رضوانی خاطرنشان کرد: در استان شما و در شهرهایی مانند یاسوج هم اگر به دنبال موفقیت هستید باید فرهنگ‌سازی داشته باشید و این فرهنگ‌سازی نه برای یک دوره بلکه برای همیشه و مستمر باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار