ردپای برخی نورچشمی در احداث جاده دسترسی به برخی باغات چنارگوهرگان باشت که به طور غیر قانونی مقرر شده توسط راه و شهرسازی احداث شود، نمایان است.
کد خبر: ۲۶۱۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶ 18 July 2016
به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، احداث جاده دسترسی به برخی باغات چنار گوهرگان باشت توسط راه و شهرسازی باید اجرا شود این در حالی بوده بسیاری از روستاهای این استان از جاده دسترسی مناسب بهره‌مند نیستند.

جاده دسترسی به باغات چنارگوهرگان باشت سبب حساسیت مردم شده که چگونه ممکن است جاده‌ای برای دسترسی به باغات برخی افراد خاص احداث شود در حالی روستاهای در استان کهگیلویه و بویراحمد هنوز راه ارتباطی ندارند و مهمترین مسئله نیز نابودی 700 اصله درخت بلوط در مسیر این جاده است.

جالب‌ترین سکانس این موضوع این بوده که با پیگیری‌های خبرنگار تسنیم از مسئولان متولی هر کدام بنا دارند توپ را به زمین دیگری بزنند و خود را به نوعی در اجرای این پروژه غیر قانونی سهیم ندانند و وانمود شود زیاد بودن زور دیگری پروژه را به سرانجام رساند.

اما در این بین اقدام انقلابی و ماندگار منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد از تعطیل کردن پروژه جاده دسترسی به باغات چنار گوهرگان باشت ستودنی است اقدامی که تاریخ به نیکی از آن یاد خواهد کرد.

نابودی 700 اصله درخت در مسیر جاده چنار گوهرگان/کوتاه نمی‌آیم؛ فشارها را تحمل می‌کنم

مدیرکل منابع طبیعی و بخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بنا به تشخیص کمیته فنی این اداره کل پروژه احداث جاده چنار گوهرگان باشت تعطیل شده است و بنای کوتاه آمدن در این زمینه را نداریم.

عزت‌الله بهشتی‌فر اظها داشت: طبق قانون و مقررات پروژه احداث جاده دسترسی به باغات چنار گوهرگان به دلیل شیب تند و قطع 700 درخت که بیشتر از نوع بلوط بوده توسط کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری تشخیص داده شد که این پروژه اجرا نشود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد با فشار برخی مسئولان و سیاسیون اداره منابع طبیعی از اجرای قانون کوتاه بیاید افزود: همه فشارها را تحمل می‌کنم و جز به اجرای قانون به هیچ موضوعی توجه نخواهم کرد جز اینکه شورای که قدرتش فراتر از قانون و مقررات است این تصمیم کمیته فنی منابع طبیعی را وتو کند.

مدیرکل منابع طبیعی و بخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه اجرای جاده چنار گوهرگان باشت توجیه ندارد عنوان کرد: باغات موجود در آن منطقه بیشتر انگور دیم است و به دلیل شیب تند در صورت اجرای این پروژه در هنگام خاکبرداری شاهد پرتاب سنگ و ایجاد خسارت مستقیم هستیم.

احداث جاده چنار گوهرگان مصوبه شورای برنامه ریزی است/اعتبار پروژه از محل اعتبارات استانی

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه به تسنیم گفت: احداث جاده چنار گوهرگان باشت مصوبه شورای توسعه برنامه‌ریزی است و اداره راه و شهرسازی در تعریف این پروژه نقشی نداشت.

حسن فدایی در پاسخ به این سوال که چگونه راه و شهرسازی پروژه‌ای که وظیفه ندارد اجرا می‌کند؟، عنوان کرد: وقتی شورای برنامه‌ریزی مصوب می‌کند چه وظیفه این اداره باشد چه نباشد باید پروژه را اجرا کرد.

وی با اشاره به اینکه وقتی برای پروژه اعتبار اختصاص یافت و موافقت نامه‌ها مبادله شد راهی جز اجرا نبود گفت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به دلیل بافت جنگلی در مسیر پروژه را تعطیل کرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اعتبارات مورد نیاز پروژه جاده چنار گوهرگان باشت از دو محل اعتبارات ماده 180 و مناطق محروم تامین می‌شود و اینکه برخی می‌گوید از محل اعتبارات ملی باید هزینه شود صحت ندارد.

فرار راه و شهرسازی از اجرای پروژه غیر قانونی‌اش

مدیرکل راه و شهرسازی در حالی توپ را به زمین سازمان مدیریت برنامه‌ریزی می‌اندازد که طبق قانون هیچ پروژه‌ای به پیشنهاد این سازمان اجرا نمی‌شود بلکه پیشنهاد دستگاه‌های اجرایی در شورای برنامه ریزی و توسعه بررسی می‌شود.

رئیس کل دادگستری حجت را تمام کرد/وارد عمل می‌شویم

رئیس کل دادسگتری کهگیلویه و بویراحمد با انتقاد از اداره کل راه و شهرسازی افزود: هزینه میلیاردی برای احداث جاده باغی که در اراضی منابع ملی به صورت غیر قانونی واگذار شده برای اینکه صاحب باغ به فرد دیگری وابسته است، پذیرفتنی نیست.

مظاهری تصریح کرد: با اجرای این پروژه‌ها پول بیت المال برای منفعت رساندن به یک یا دو نفر حرام می‌شود زیرا باید این اعتبار در جاهای که برای عموم منفعت دارداز جمله حذف نقاط حادثه خیز هزینه شود.

رئیس کل دادسگتری کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: اگر با اخطارهای سازمان بازرسی دست از آن جاده نکشیدند ما خودمان وارد عمل می‌شویم و جلوگیری می‌کنیم .

جاده چنار گوهرگان از محل اعتبارات ملی احداث می‌شود/ برگشت اعتبارات این جاده حیف است

فرماندار شهرستان باشت اظهار داشت: اعتبارات پیش بینی شده برای احداث جاده چنار گوهرگان از ردیف ملی بوده و باید همه دست به دست هم دهیم تا این پروژه اجرا شود نه اینکه کارشکنی کنیم تا اعتبارات ملی برگشت داده شود واقعا حیف است.

سید مسعود حسینی با بیان اینکه 5 طایفه دنبال احداث جاده چنار گوهرگان هستند و هزار و 300 هکتار سند باغ در این منطقه وجود دارد ابراز کرد: حیف است با پیگیری اعتبار ملی جذب شود ولی با کارشکنی برخی افراد که هیچ وابستگی به منطقه ندارند پروژه تعطیل و اعتبارات برگشت داده شود.

احداث جاده چنار گوهرگان توجیه ندارد

رئیس اداره نظارت بر راه‌های روستایی اداره کل راه و شهرسازی گفت: احداث جاده چنارگوهرگان باشت بیشتر کاربرد تفریحی-کشاورزی دارد و توجیه‌ای برای احداث توسط راه و شهرسازی ندارد.

امرالله رضوی با بیان اینکه قرارداد با پیمانکار پروژه منعقد شده و مجبور به اجرا هستیم افزود: قرارداد پیمانکار احداث 5 کیلومتر جاده روستایی بوده که عملیات اجرایی را آغاز ولی منابع طبیعی مانع ادامه فعالیت شد.

وی بیان کرد: مبلغ قرارداد جاده چنار گوهرگان یک میلیارد و 600 میلیون تومان است.

انتظار می‌رود مسئولان کهگیلویه و بویراحمد برای جلوگیری از هدرروی بیت المال از هیچ تلاشی فروگذاری نکنند و اجازه ندهند هیچ گروه و افرادی به بیت المال دست درازی کنند.

گزارش از سجاد نوبهار

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار