مهمترین مسایل توسعه ای کهگیلویه وبویراحمد در آستانه سفر هیات دولت به این استان در نشست هم اندیشی مسئولان مرکز استراتژیک نهاد ریاست جمهوری و وزارت علوم و تحقیقات و فناوری با سیدموسی خادمی استاندار این استان بررسی شد.
کد خبر: ۲۶۱۵۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲ 17 July 2016
به گزارش ایرنا، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز استراتژیک نهاد ریاست جمهوری هدف از برگزاری این نشست را تشکیل اتاق فکر متشکل از نخبگان دانشگاهی، مسئولان و متولیان امر در بخش های مختلف اقتصادی، عمرانی ، اجتمای و فرهنگی در آستانه سفر اعضای هیات دولت به این استان اعلام کرد.
سلیمان پاک سرشت افزود: برآیند و نتایج بررسی ها و هم اندیشی این اتاق فکر نیز برای تصمیم نهایی به نهاد ریاست جمهوری و ستاد سفر ارجاع داده می شود.
وی تصریح کرد: پیش از انجام سفر نیز کارگروه های مختلفی در حوزه اجتماعی، فرهنگی، آب ، مسایل زیست محیطی و کشاورزی این استان با محوریت وزارت علوم در دانشگاه یاسوج برگزار خواهد شد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست تشکیل اتاق فکر در استان ها پیش از انجام سفر هیات دولت را مکانیزم و پشتوانه ای فکری و فراتحلیلی برای شناخت بهتر مشکلات و چالش های موجود توسعه ای ذکر کرد.
سید ضیاء هاشمی تصریح کرد: در این نشست ها نیز مهمترین مسایل ، ظرفیت ها ، کمبودها و چالش های موجود در ابعاد مختلف بررسی و نتایج این تحلیل های جامع در اختیار تصمیم سازان و اعضای هیات دولت در جهت توسعه استان قرار خواهد گرفت.
وی بیان کرد: در برخی استان ها نیز تشکیل اتاق های فکر و توسعه تنها به سفر هیات دولت محدود نشده و این نشست های هم اندیشی با توجه به آثار و پیامدهای مثبت آن همچنان ادامه دارد.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز در این نشست با تشریح و تبیین برخی از مهمترین مسایل در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در این استان، تشکیل اتاق فکر متشکل از نخبگان علمی و دانشگاهی را ضرورتی غیرقابل انکار برای توسعه همه جانبه استان دانست.
سید موسی خادمی از آمادگی کامل مجموعه مدیریت اجرایی و مردم این استان برای استقبال باشکوه از رئیس جمهور و دولتمردان یازدهم در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: نیازمندی ها و پیشنهادهای لازم در بخش های مختلف نیز به نهاد ریاست جمهوری و ستاد سفر ارجاع داده شده است.
وی تصریح کرد: بیشترین نیازمندی های استان در حوزه پروژه های عمرانی دارای ردیف های ملی و تاثیرگذار و برخی طرح های اقتصادی بزرگ است که با تصویب و تامین اعتبار برای این طرح ها در سفر پیش روی هیات دولت شاهد تحولی اساسی در توسعه این استان خواهیم بود.
وی با بیان اینکه طرح های پیشنهادی به نهاد ریاست جمهوری هنوز به مرحله نهایی نرسیده ، گفت: بیشترین نیازمندی ها در حوزه آب، کشاورزی، بهداشت و درمان، گردشگری و راه است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: چهارخطه کردن محورهای یاسوج - بابامیدان، یاسوج - شیراز، یاسوج - سمیرم ، پروژه پاتاوه - دهدشت، احداث مسیر جدید و میانبر مرکز استان به شهرستان بهمئی و راه آهن یاسوج - اقلیدو نیز اتصال آن به خط ریلی جنوب کشور از جمله طرح های مهم در حوزه راه است.
وی تصریح کرد: پروژه سد تنگ سرخ یاسوج، آبرسانی به شهر لیکک ، فاضلاب شهرهای مختلف استان، آبرسانی به شهرهای لنده، سوق، دهدشت و چرام از طریق سد کوثر و تخصیص منابع آبی از سدها و روان آبهای موجود از مهمترین طرح های پیشنهادی در حوزه آب است.
خادمی افزود: ایجاد یک سد برای تامین آب 26 هزار هکتار زمین های کشاورزی دیم در شهرستان کهگیلویه، اجرای 24 هزار هکتار آبیاری تحت فشار و اتمام برخی طرح های پمپاژ آب کشاورزی از جمله طرح های پیشنهادی در این بخش است.
خادمی احداث بیمارستان 400 تختخوابی جایگزین بیمارستان شهید بهشتی یاسوج ، تامین اعتبار برای بیمارستان های در دست اجرای یاسوج، گچساران، بهمئی و چرام بویژه بیمارستان 283 تختخوابی یاسوج را نیز از جمله طرح های مهم و پیشنهادی در حوزه بهداشت و درمان دانست.
وی آب، کشاورزی ، گردشگری و نفت وگاز را از مهمترین ظرفیت های اقتصادی و ایجاد سرمایه گذاری در استان دانست و گفت: شرایط و کمبود زیرساخت ها امکان انجام سرمایه گذاری بخش خصوصی در این استان را با چالش جدی مواجه ساخته است.
وی تصریح کرد: یکی از پیشنهادهای روشن استان در این راستا نیز کمک گرفتن از دولت و برخی نهادها و موسسات شبهه دولتی در راستای انجام سرمایه گذاری های کلان اقتصادی و تاثیر گذار است.
وی یکی از ظرفیت های مثبت و امیدوارکننده برای توسعه استان را همدلی ، هم افزایی و تعامل بین مجموعه مدیریت و مقامات اجرایی استان و سایر نهادهای امنیتی و انتظامی دانست.
خادمی بیان کرد: البته برخی مشکلات و چالش هایی نیز در حوزه مسایل اجتماعی و فرهنگی در این استان وجود دارد.
وی افراط گرایی در مسایل سیاسی و شبهه سیاسی ، دامن زدن به برخی مسایل قومیتی و طایفه ای و مشارکت ناپذیر بودن مردم بویژه در بخش اقتصادی را از چالش های مهم و موانع جدی در راه توسعه استان ذکر کرد.
استان کهگیلویه وبویراحمد با جمعیتی حدود 703 هزار نفر حدود یک درصد جمعیت و مساحت کشور را داراست.
این استان دارای هشت شهرستان، 17 شهر و یک هزار و 676 روستای دارای سکنه است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار