با مخاطبان
با"حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود" و باید نهادهای ذیربط این موضوع را به صورت عادی در دستور کار قرار ندهند و نگاه آنها به این مساله به صورت یک بحران باشد چرا که کهگیلویه و بویراحمد توانایی جذب نخبگان خود را دارد.
کد خبر: ۲۵۴۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۵ 02 July 2016

تابناک کهگیلویه وبویراحمد،آنچه در زیر آورده شده است از سری یاد داشت های مخاطبان تابناک کهگیلویه وبویراحمد است که عینا درج می شود و تابناک کهگیلویه وبویراحمد آن را تایید یا تکذیب نمی نماید شما هم می توانید نظر خود را در خصوص این مطلب بیان کنید.

کهگیلویه و بویراحمد در سال های اخیر با پدیده خروج نخبگان از استان روبه رو بوده و این مسئله باید در اولویت بررسی مسئولین قرار گیرد. با خروج روزافزون نخبگان از استان کهگیلویه و بویراحمد، نه تنها استان از داشتن نیروهای نخبه و متخصص خالی می شود بلکه مهاجرت نخبگان، نسل آینده استان را نیز از داشتن نخبه محروم می کند.
حضور و تربیت نیروهای نخبه و با مهارت و بکارگیری آنان، موجبات استحکام اساس و پایه های هر جامعه ای می باشد، به طوری که استفاده از نیروهای نخبه ارزش افزوده صنایع و ظرفیت های موجود را بدلیل برخورداری از دانش و خلاقیت انسانی افزایش می دهد و همچنین باعث می شود با بکارگیری این افراد در امر پژوهش و سایر عرصه های مرتبط، شرکت ها و صنایع استان جایگاه خود را ارتقاء داده و توان رقابت بیشتری در مصاف با رقیبان پیدا کنند.
نخبه فردی است که در محوریت یک فعالیت و با همکاری و مشارکت یک گروه فعالیت می کند تا بتواند مشکلات و محدودیت های موجود در مسیر علمی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی را شناسایی و از میان بردارد. با این وجود نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد با مشکلات زیادی مواجه هستند که باید مسئولین استان برای جلوگیری از خروج آنها تدابیری اتخاذ کنند.
استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به ویژگی های منحصر به فردی نظیر داشتن منابع و ظرفیت های سرمایه گذاری مانند صنعت نفت و گاز، صنعت گردشگری و ظرفیت های دیگری نظیر کشاورزی و پتروشیمی می تواند هم شرایط ایجاد اشتغال که یکی از مهمترین علل خروج نخبگان از استان است را فراهم کند و هم با ایجاد محیط مناسب جهت انجام پژوهش های علمی و کاربردی نخبگان، از توان علمی آنها استفاده نماید اما متاسفانه با عدم برنامه ریزی و عاجز ماندن از جذب سرمایه گذاریهای لازم برای توسعه استان به بهانه های مختلف نه تنها از ایجاد اشتغال جلوگیری می شود بلکه زمینه ی خروج نخبگان از استان را فراهم و منطقه کهگیلویه و بویراحمد را با همه توان و ظرفیتی که دارد از داشتن نیروهای متعهد و متخصص و دلسوز بومی محروم می کنند، لذا مسئولین استان باید با همکاری و همفکری با یکدیگر با فعال کردن زمینه های سرمایه گذاری در کهگیلویه و بویراحمد راه را برای بکارگیری نخبگان این استان هم در بحث اشتغال و هم استفاده از توان علمی آنها هموار کنند، چرا که با"حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود" و باید نهادهای ذیربط این موضوع را به صورت عادی در دستور کار قرار ندهند و نگاه آنها به این مساله به صورت یک بحران باشد چرا که کهگیلویه و بویراحمد توانایی جذب نخبگان خود را دارد.
دکتر بهمن شجاعی نسب
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
hamid
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
با تشکر از دکتر شجاعی نسب، رسانه ها باید پیگیر موضوع باشند
حمید قاسمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
با سلام؛ اگر چه حرف علمی و کارشناسی می باشد اما کسی از مسئولین استان به فکر نیست اتفاقا دوست دارند تمام نخبگان از استان خارج شوند تا کسی مزاحم کار و مقامشون نشه. ولی باز هم ممنون از یادآوریتون
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار