مدیر دفتر مطالعات آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به کاهش 50 درصدی سطح روان‌ آب‌ها از مردم خواست در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.
کد خبر: ۲۵۱۳۸۸
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۸ 25 June 2016
به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، روح‌الله اسدپور عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه کشور و استان در 9 سال اخیر وارد فاز خشکسالی شده اظهار کرد: همین عامل موجب شده نسبت به میانگین کاهش بازندگی و کاهش منابع آبی را شاهد باشیم.

وی اضافه کرد: با بررسی وضعیت بارش در 20 ایستگاه استان در سال جاری میانگین بارش به 542 میلی‌متر رسید که با توجه به بارش 465 میلی‌متر سال گذشته شاهد افزایش 16.5 درصدی بارش باران نسبت به سال گذشته هستیم.

مدیر دفتر مطالعات آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد افزود: میانگین درازمدت بارش باران که از سال 61 تاکنون محاسبه می‌شود 679 میلی متر است که با توجه به آمار بارش درازمدت شاهد کاهش 21.5 درصدی میزان بارش باران هستیم.

این مسؤول اضافه کرد: براساس آمار موجود میزان بارندگی استان کمتر از 10 میلی‌متر است که به دلیل فاصله بین بارندگی این مقدار بارندگی تبخیر می‌شود و تاثیری در منابع آبی ندارد به‌همین دلیل منابع آب در درازمدت کاهش داشته باشد.

اسدپور به کاهش حدود 50 درصدی سطح روان‌ آب‌ها در استان اشاره کرد و گفت: میزان روان‌ آب‌های سطحی استان در سال‌های اخیر نزدیک به 50 درصد کاهش داشته است که با توجه به کاهش سطح روان‌ آب‌ها نیاز است در مصرف آب در بخش‌های صنعتی، کشاورزی و شرب صرفه‌جویی شود و همچنین برنامه‌هایی برای مهار کاهش آب ارائه شود.

وی افزود: حدود 92 درصد منابع آبی در مصارف کشاورزی استفاده می‌شود که اگر در برنامه 5 ساله 10 درصد راندمان آب را بالا ببریم به اندازه 10 سد بزرگ در مصرف آب صرفه‌جویی شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار