واکنش ها به حادثه خانه مشروطیت:
تخریب تندیس “سردار اسعد بختیاری” زیر چکش و تیشه ی خودسرهای خودی! تفریح بدیع اما بعیدی ست که تثلیث طالبان-داعش- خودسرها را به مخرجی مشترک می رساند.
کد خبر: ۲۳۱۴۴۰
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸ 17 May 2016
به گزارش تابناک کهگیلویه وبویراحمد،پس از گذشت چند روز از حادثه خانه مشروطیت در شهر جونقان هنوز واکنش ها به این موضوع ادامه دارد هرچند خبرهای رسیده از این شهر حکایت از فروکش کردن تب اولیه واکنش ها دارد اما هنوز این موضوع در فضای مجازی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه دارد و در برخی از گروههای فضای مجازی پیام های تندی که بعضا رنگ و بوی قوم گرایی به خود می گیرد رد و بدل می شود.
در حالی که عده ای بطور مرتب در حال انتشار پیام های تندی که مشخص نیست از کجا نشات می گیرند هستند ،عده ای دیگر که متوجه شرایط حساس شده اند سعی در کنترل این فضاها داشته و به نوبه ی خود آبی بر آتش دامن زده بر اختلافات قومی می ریزند و خواستار عدم انتشار اینگونه مطالب می شوند.
واکنش سیاستمداران و نخبگان قوم لر در اقصی نقاط هم قابل توجه است . در حالی که برخی از این نخبگان که کارکشته تر و با تجربیات بالا در مدیریت اوضاع هستند خواستار خویشتنداری بوده و با ارسال پیام هایی به مسئولین مربوطه تقاضای پیگیری سریع و بدون از مماشات موضوع بودند عده ای هم سعی در موج سواری داشتند و دارند و از این موضوع استفاده کرده و به تسویه حساب های سیاسی پرداخته و می پردازند.
به هر جهت تجربیات چندین ساله به ما نشان داده است که در چنین حوادثی بهترین کار رجوع به قانون و سعی در کنترل اوضاع از طرف مردم و نخبگان است.
یکی از سیاسیون کهگیلویه و بویراحمدی که به این حادثه واکنش نشان داد محمدعلی وکیلی، منتخب مردم تهران و حومه بود که در یادداشتی که در برخی رسانه های استان منتشر شد به انتقاد از تخریب مجسمه سردار اسعد بختیاری پرداخت.
متن این یادداشت به شرح زیر است:
لذت از ویران کردن و حضور بی رحم تیشه ی تخریب هم در ویرانه های بامیان و تندیس متبسم و فروپاشیده ی بودا هویداست، هم در خرابه های هیترا میراث شکوهمند اشکانیان و خرابی های پالمیرا نماد عظمت تمدن های باستانی آشور و بابل. چکمه های طالبان و چنگال های داعشیان تمدن را به مشتی خاک بدل می کند.، تا این دو در ائتلافی نامیمون و ناپیدا، میراث بشری را به توبره برند و پنجه بر چهره ی فرهنگ و فرزانگی کشند. خودسرهای وطنی نیز ضلع سوم این مثلث شوم اند و شورش را درآورده اند! تخریب تندیس "سردار اسعد بختیاری” زیر چکش و تیشه ی خودسرهای خودی! تفریح بدیع اما بعیدی ست که تثلیث طالبان-داعش- خودسرها را به مخرجی مشترک می رساند. ماحصل این جهان بینی و هستی شناسی چیزی نیست جز تولید نفرت، تخریب فرهنگ و تقدیس خشونت.
سردار اسعد بختیاری یکی از مجاهدان خوشنام انقلاب مشروطه و فاتحان بنام تهران است. همو که ملک الشعرای بهار در وصف رشادتهایش ضمن مسمطی سرود: "فتح به ما شد قرین بخت به ما گشت یار” و او را "حامی ملت ” نامید: حامی ملت رسید با سپه بختیار/ حشتمش اندر یسار، شوکتش اندر یمین.
سردار "کوهمردی” اهل دانش بود و قرآن خوانی معتقد و عربی دانی وطن دوست. آشنایی او با زبان های انگلیسی و فرانسه نیز مانع از آن نشد که زبان مادری و مهر میهن را در فرنگستان وانهد. نشان به همان نشان که سردار بر زرق و برق پاریس پای نهاد تا به یاری تهران بشتابد و دموکراسی فرانسه را ترک گفت تا باری از دوش مشروطه ی ایرانی بردارد. لذا، انقلاب مشروطه بدون ذکر نام حاج علیقلی خان سردار اسعد بختیاری چیزی کم دارد.، هرچند تیشه ی تخریب بر تن سردار و چوب حراج و تاراج بر داشته ها و کاشته های تاریخی قوم لر، چیزی از بلندای نام و قامت سردار اسعدها کم نمی کند. کوبیدن سر سردار و روبیدن قلعه و دیوار، و عدم تمیز و تمایز اسعدها از هم، جز اینکه نشانه ی عجز خودسرهاست، حامل و عامل کدام معنی ست؟! بختیاران دل قوی دارند چرا که فرهنگ ما از سعدی آموخته است: سنگ بدگوهر اگر کاسه ی زرین شکند/ قیمت سنگ نیفزاید و زر کم نشود، و جوهر (بل گوهر) اگر در خلاب افتد همچنان نفیس است و غبار اگر بر فلک رسد همان خسیس.
"درخت نکوشاخسار بختیار” با تخریب مجسمه ای، بار و سایه سار تاریخی خود را از کف نخواهد داد و خودسران بدانند که سرهنگی های فرهنگی بدل به ضد خود شده و می شود. هر چند فهم تخریبچیان از عهده ی درک همین نکته ی بدیهی نیز عاجز است.
اما مهم تر از مجسمه، این شخصیت والای سردار است که در تاریخ خواهد ماند.
اینک اما نه تنها لاله های واژگون سرزمین حماسه و تاریخ زاگرس شرمسار عظمت آن بزرگمرد بختیار است، بلکه پایتخت نیز به او بدهکار است.، زیرا بر پیشانی هیچ خیابانی نام فاتح "طهران” به چشم رهگذران نمی آید. هم از اینرو، ضمن دعوت الوار بزرگ، اصیل و سلیم النفس به آرامش و وقار که زیبنده ی این قوم بزرگ است، می توان و باید به شورای شهر تهران پیشنهاد داد تا به پاس خدمات و حسنات و رشادت های او که حق سترگی بر گردن تهران دارد، خیابانی را به نامش نام نهند، بلکه اندکی از جفای رفته بر این مرد بزرگ کاسته شود و موجبات تشفی خاطر دوستداران او و بختیاری ها و الوار فراهم آید.
در پایان، ضمن گرامیداشت آن مبارز نستوه و استوار، با ملک الشعرای بهار هم آوا می شویم که:
اسعدا وصف نگارستان زیبای تو را
/خامه ی من لوحه ای آراست بهر یادگار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ثابتی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
آخه اتفاق تخریب مجسمه در قلعه جونقان در استان چهار محال و بختیاری اتفاق افتاده نه در استان کهگیلویه و بویر احمدمعلوم شد سردار محسن رضایی الکی سنگ سردار اسعد جاسوس انگلیس ،عامل اعدام شیخ شهید فضل الله نوری،فراماسونر وخان زور گو وسفاک بختیاری را بسینه میزند.
بختیار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
سردار اسعد هر چه بود یک وطن پرست بود بسیار از خانواده و بستگان و طایفه و کل بختیاری را برای اینکه ایران دارای قانون اساسی شود فدای ایران کرد.
اگر نیمچه آزادی در ایران هستم مرهون زحمات سردار اسعد و یاران است .
این روش خائنین به ایران است که هر آزاده ای را انگ انگلیسی و غیره می زنند .
بروید هشدار سردار اسعد به دول خارجه را مطالعه کنید که به آنها در مورد دخالت در ایران چه گفته است .
منیژه غنیمی فرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
تسویه حساب
استاد حیدر جونقانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
اگراین باصطلاح سردار زورگو نبود ،قلعه ای با چندین هکتار وسعت را از چه ساخت؟ جز از خون دل و رنج و زحمت اجداد ما؟آیا همه مردم خانه اینچنینی داشته اند؟او که حاصل زحمت اجداد ما را در عیاشخانه های پاریس و لندن خرج میکرد جز با سفارش و فشار معاون وقت وزیر خارجه انگلیس روانه ایران نشد. آمد تاقیام را کنترل کند در راستای اهداف انگلیس.ژستهای الکیش در برابر ارباب خود نیز مردم فریبی بیش نبود.خان یعنی زورگو ،ستمگر،حق مردم خور،غارتگر رعیت،ظالمی بتمام معنی و.......سردار اسعد وسردار فاتح و سردار جنگ و امثال این سرداران که القاب خود را از شاهان خائن قاجار خریدندخوانینی بتمام معنی ظالم بودند واین در تاریخ و حافظه تاریخی مردم چهارمحال و بختیاری تا ابد ثبت است و با ژستهای سیاسی فریبکارانه مثل محسن رضایی که کمترین مطالعه تاریخی ندارد واز اطلاعات تاریخی تاریخ معاصر بی بهره استچهره مشموم آنها اصلاح نمیشود.بروید برای خود فکر دیگری بکنید یا در خود فریبیتان بمانید تا ابد. والسلام.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
کسانیکه ازتاریخ سیاسی اطلاع ندارند نباید انگ بیخود زد سردار درفرانسه تحصیل وزندگی میکرد آنوقت جاسوس انگلیس بود دوست عزیز رابه کتاب خاطرات سردار به قلم خودش احاله میدهم تا به شخصیت معنوی وی دست یابیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
درضمن اعدام شیخ فضل الله توسط یپرم خان ارمنی بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار