کد خبر: ۱۴۵۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۲ 16 December 2015
نزدیک به ظهر بود که خبر قتل دو کودک ۳و۶ ساله توسط مادری در گچساران شبکه های اجتماعی و رسانه های محلی و سپس کشوری را تحت شعاع خود قرار داد.

خبری که تاسف و تاثیر هر شنونده ای را بهمراه داشت ، اما زود گفتند که این مادر از بیماری روحی و روانی در طی سالیان گذشته رنج میبرد.

وانتهای خبر امروز ظهر اینگونه بسته شدکه این مادر بیمار پس از ارتکاب این حادثه دردناک خود را به نیروی انتظامی معرفی و روند قانونی پرونده درحال انجام میباشد.

اما خبرنگار ما درگزارشی تحلیلی به این حادثه پرداخته است:

خیلی تماس گرفتیم با شماره همسر قاتل وپدری که درداغ از دست دادن دو فرزند ۶و۳ ساله اش داغدار است، اما تلفنش خاموش بود بالاخره شماره ای را برای تماس پیدا میکنیم .

میگوید ساعت ۹ صبح بود که خبر دار شدیم و ایوب را از محل کارمان که بیرون از گچساران بود رساندم درخانه، او کارهای لوله کشی وتعمیر خطوط انجام میدهد ،تا وقتی رسیدم در خانه از مرگ بچه هایش خبر نداشت .

اینها را کارفرمای پدر فاطیما وامیررضا دوقربانی حادثه صبح امروز شهرک هدایت گچساران میگوید.

میگوید اقای محمدی تلفنش را درمنزل صبح جا گذاشته وگوشی را به این پدر داغدارمیدهد . او با حزنی که در صدایش هست به سواالاتمان پاسخ میدهد:

همسرم سابقه مصرف دارو وحتی بستری را داشت.

وی میگوید :آخرین باری که به پزشک معالج او دربهبهان مراجعه کردیم حدود دوهفته پیش بود که پزشک گفت نیازی به بستری ندارد و دارو برای وی تجویز کردو گفت اگر شرایطش بد شد یکی از قرص ها را بیشتر به او بدهد واگرخیلی حاد شد باید بستری شود.

این پدر داغ دیده میگوید :همسرم این روزهاشرایط مطلوبی داشت و درتشریح شرایط دیشب خانواده میگوید :دیشب همه با هم شام خوردیم وتلویزیون نگاه کردیم و همسرم با بچه ها بازی کرد .

وی ادامه میدهد : صبح زود بیدار شدم و همسرم گفت برای صبحانه نان کم داریم و بهش گفتم :من درمحل کار صبحانه میخورم ونان را برای فاطیما نگه دار .

محمدی تاکید میکند که اگرهمسرش شرایط خوبی نداشت هرگز منزل را ترک نمیکرد وبه محل کار خود نمیرفت.

وی درپاسخ به این سوال مبنی براینکه آیا با همسرتان آشنایی از قبل داشتید میگوید بله از فامیل های نسبتا دور میباشند .

وی از بازسازی صحنه قتل توسط همسرش درساعات آینده خبرداد و میگویدپلیس این خبر را به او داده وهنوز از انگیزه اصلی قتل توسط همسرش اطلاعی ندارد.

افسردگی یکی از بیماری‌های روحی و اختلالات خلقی است که اگر به موقع تشخیص داده شود، می تواند خانواده ها را از بسیاری آسیب ها مصون دارد،

دکتر مهدی پاک روان نژادمتخصص روانپزشکی (اعصاب و روان)در بررسی بروز چنین حادثه ای میگوید:متاسفانه دیدگاه افراد جامعه نسبت به اختلالات روحی و روانی یک دیدگاه منفی است و بسیاری از خانواده ها اگر بشنوند که فرزندشان به یک بیماری جسمانی مبتلاست، بیشتر می توانند آن را بپذیرند تا این که متوجه شوند دچار یک اختلال روانی است.

وی درادامه افزود:همچنین عدم آگاهی از وجود درمان‌های مشاوره ای از جمله روان‌درمانی، خانواده درمانی، گروه درمانی و … باعث می شود که خانواده ها برای درمان فرزند افسرده شان از هیچگونه خدمات روانشناختی استفاده نکنند .

این متخصص روانپزشکی با بیان اینکه متاسفانه خانواده ها از برچسب ها می ترسند افزود : گاها می بینیم که دختر و یا پسر جوانی نیاز به بستری موقت تا بهبهودی دارند اما خانواده از ترس شنیدن افراد جامعه و یا طرفین خانوادگی از بستری فرزند خود ممانعت بعمل آورده و همین کوتاهی میتواند در آینده منشاء بروز حوادثی دردناک برای فرد وجامعه باشد.

دکتر روان نژاد درپاسخ به این سوال خبرنگار ما که پرسیده بود با توجه به اینکه همسر وی گفته در شب قبل از حادثه شرایط وی در خانواده کاملا عادی و پس از صرف شام و تلویزیون با بچه ها بازی کرد ،گفت: اگر دیدیم که بیمار در هفته ویا روزهای اخیر ازخود رفتاری نشان میدهد که نشان از حاد بودن شرایط ویا حتی بهبهودی میباشد باید هردو حالت را جدی بگیریم واو را تنها نگذارند.

وی با بیان اینکه بهبهودی موقت بیمار میتواند ناشی از این باشد که بیمار توهمی را بنام پرواز بسمت سلامتی را درذهن دارد که چگونه رفتار نماید و می بینیم که اقدام خطرناکی را انجام میدهدو متاسفانه این چنین رفتاری از او سرمیزند.

این متخصص روانپزشکی با بیان اینکه علت انجام چنین کاری توسط این بیمار نمی توانند فقر مالی ویا مشکلات اقتصادی و یا حتی رفتار بچه باشد افزود : تصمیم به قتل فرزندان خود میتواند براثر توهم شنوایی دستور دهنده باشد

توهم شنوایی یعنی آنهاصداهایی رامیشنوندکه دیگران نمیشنوند

متخصص اعصاب روان درتعریف توهم شنوایی میگوید:نوعی توهم است که دستوراتی به فردمبتلامیدهد،اصطلاحاتوهم آمرانه گویندویکسوم توهم های شنوایی ازنوع آمرانه هستند.

دکتر روان نژاد یادآور میشود:اکثرتوهم های آمرانه به بیمارتذکراتی درموردانجام فعالیتهای روزانه میدهندودرحدود ۳۸

درصدتوهم های آمرانه تهاجمی هستنداین توهمات باعوارضی مثل خودزنی وحتی مرگ ویا دیگر زنی همراه میشوند .

وی با اشاره به اهمیت شناسایی افراد مستعد خودکشی یادیگرکشی افزود: با دقت در تغییر خلق و خوی افراد ،می توان متوجه شد که یک فرد به سمت افسردگی، ناامیدی و درنهایت خودکشی سوق پیدا می کند.

دکتر پاک روان درپایان خاطرنشان کرد :خانواده ها گفته های افراد افسرده را جدی بگیرند مثلا اگر فردی گفت میخواهم خودم را بکشم نباید از کنار این جمله بسادگی گذشت زیرا در پشت این حرف یک تصمیم آمرانه نهفته است.

این متخصص علم روانپزشکی از والدین خواست تا برای نجات افراد از بیماری های روانی وافسردگی از برچسب ها نترسند و بدانند که درمان درمراحل اولیه میتواند بهبهوی فرد را تضمین نماید.

منبع: راک نیوز
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
متاسفانه در استان ما خیلی از افراد حتی برای درمان دندان خود هزینه نمیکنند و شاید به خاطر مسایل مالی چه برسه به اینکه برای مسایل روحی _روانی هزینه ای صورت بگیره و حتی گاهی موقع رانندگی یا هر زمان دیگری متوجه تنش زیاد از حد افراد در جامعه هستیم و اینکه آستانه تحمل پایین هست که خیلی از این موارد قابل درمان هست و خیلی هم از طریق آموزش منتقل میشه ولی در اکثر مواقع افسردگی و مشکلات خلقی نیاز صد در صد به درمان دارند که به صورت حاد و مسیله ساز نشود ....اعظم السادات نظری ...دانشجوی روانشناسی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار