رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد تشریح کرد
علی شهابی نسب با اشاره به این نکته که مردم باید از سند دخل و خرج کشور اگاه باشند، افزود: پرداختن به حواشی هیچ کمکی به توسعه استان نمی‌کند.
کد خبر: ۱۰۸۹۳۸۵
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۸ 26 January 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، علی شهابی نسب با اشاره به این نکته که مردم باید از سند دخل و خرج کشور اگاه باشند، افزود: پرداختن به حواشی هیچ کمکی به توسعه استان نمی‌کند.
شهابی گفت: اگر نگاهی تحلیلی به وضعیت اقتصادی جهان و ایران داشته باشیم، همه گیری کرونا در این دو سال، کمبود دارو و تجهیزات و اقلام بهداشتی، خشکسالی و کمبود غذا باعث شد که کشور‌های تولید کننده، عمده تولیدات خود را ذخیره کنند.
وی افزود: جنگ اوکراین وضعیت ایجاد شده در دنیا را تشدید کرد، باعث کمبود مواد غذایی و انرژی بوجود آید و الان اروپا مشکلات متعددی دارد رشد اقتصادی دنیا شش و یک دهم بوده، اما جنگ اوکراین باعث کاهش رشد اقتصادی در سال گذشته به ۳ و شش دهم درصد شده است
شهابی نسب با نگاهی آماری به و ضعیت موجود دنیا، ادامه داد: متوسط تورم دنیا از چهار و هفت دهم به هفت و چهار دهم درصد در سال ۲۰۲۲ رسید.
وی به برخی امار و شاخص‌های اقتصادی ایران هم اشاره کرد و گفت: رشد اقتصادی ایران در بهار سال ۱۴۰۱ به عدد ۴ و سه دهم درصد رسید. ضمن اینکه نرخ بیکاری در پایان سال ۱۴۰۰ در ایران ۹ و یک دهم درصد و در کهگیلویه و بویراحمد ۹ و دو دهم درصد بوده که همین نرخ در تابستان ۱۴۰۱ در کشور به عدد ۸ و هفت دهم درصد و در کهگیلویه و بویراحمد به ۸ و هفت دهم درصد رسیده است.
شهابی نسب ادامه داد: ضریب جینی که نشان دهنده توزیع عادلانه ثروت و امکانات بین آحاد جامعه است در کشور ۳۹ صدم و در کهگیلویه و بویراحمد ۳۱ صدم درصد است.
وی اضافه کرد: متوسط هزینه سالانه یک خانوار چهارنفره ایرانی ۹۲ میلیون تومان است که این میزان در استان کهگیلویه و بویراحمد ۸۸میلیون تومان است.
شهابی نسب به بحث درآمدی هم اشاره کرد و توضیح داد: یک خانوار ایرانی در طول سال به طور متوسط ۱۱۲ میلیون تومان درآمد دارد که این شاخص در کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۴ میلیون تومان است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد با ارائه امار تورمی افزود: نرخ تورم دی ماه سال ۱۴۰۱ در ایران عدد ۴۶ درصد را نشان می‌دهد در حالی که این نرخ در استان کهگیلویه و بویراحمد ۴۸درصد است که نشان می‌دهد نرخ تورم در استان بالاتر از متوسط کشوری است.
وی اظهار کرد: رشد اقتصادی ایران در بهار سال ۱۴۰۱ به ۴.۳درصد رسیده در حالی که این رشد در استان کهگیلویه و بویراحمد با احتساب نفت ۱.۱درصد است و بدون در نظر گرفتن درآمد نفت ۶۵صدم درصد است در صورتی که جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد یک درصد جمعیت کشور است و قاعدتاً باید رشد اقتصادی این استان یک درصد باشد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: سهم استان از اعتبارات تبصره ۱۸ امسال ۲۲۰۰میلبارد تومان بوده است، سهم امسال استان هنوز مشخص نیست و پس از تصویب بودجه مشخص خواهد شد.
شهابی نسب افزود: حدود ۱۳۰۰ پروژه نیمه تمام در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
وی اظهار کرد: ۱۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار تملک دارایی استان کهگیلویه و بویراحمد طی امسال ابلاغ شد که این میزان برای سال ۱۴۰۲ قرار است ۲۰۳۵ میلیارد تومان ابلاغ شود که ممکن است این میزان افزایش پیدا کند و کاهش نخواهد یافت و در صورت تحقق این مبلغ ۳۱ درصد نسبت به سال قبل رشد خواهیم داشت.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: اعتبارات هزینه‌ای ۲۳ دستگاه تابع نظام بودجه استانی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۵۶۳ میلیارد تومن بوده که این میزان در سال ۱۴۰۱ به ۷۸۵ میلیارد تومان رسید که افزایش ۴۰ درصدی خواهد یافت.
شهابی نسب تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ درآمد استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۲۴۶ میلیارد تومان ابلاغ شده بود که برای سال ۱۴۰۲ با ۲۰ درصد رشد ۱۴۹۶ میلیارد تومان پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: پتروشیمی گچساران با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد در سال ۱۴۰۲ افتتاح و به بهره برداری می‌رسد و پتروشیمی دهدشت با بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی پیش بینی می‌شود که سال ۱۴۰۳ افتتاح شود.
چالش‌های کشور برای بودجه ریزی
شهابی نسب در بخش دیگری از سخنان خود مهمترین مشکلات و معضلات کشور در بحث بودجه ریزی را اینگونه عنوان کرد: معضلات محیط زیستی، ناطرازی آب و انرژی ۸۵ درصد منابع اب زیر زمینی ما مصرف شده در مورد انرژی هم اخیرا وزیر نفت گفت ایران ۸۰ میلیون نفری در سرانه مصرف با چین بیش از ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفری برابری می‌کند!
وی ادامه داد: کسری بودجه، ناطرازی نظام بانکی به گونه‌ای که منابع آن‌ها از مصارفشان کمتر است، ناکارامدی نظام مالیاتی به گونه‌ای که در حال حاضر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم، کسری صندوق‌های بازنشستگی که اگر دولت فکری نکند در آینده با بحران مواجه می‌شویم، ناتمام بودن حجم زیادی از طرح‌های کشور به گونه که گفته می‌شود حدود ۱۰۰ هزار طرح نیمه تمام در کشور داریم که هزار و دویست طرح فقط در کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد، این‌ها مشکلاتی است که نظام بودجه ریزی کشور با ان دست به گریبان است.
رویکرد‌های بودجه ۱۴۰۲
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص رویکرد‌های بودجه در سال آینده گفت: ایجاد ثبات اقتصادی و مهار تورم و افزایش رشد اقتصادی به ۸ درصد که عده‌ای ان را رویا پردازانه می‌دانند، اما دولت مصمم به رسیدن به این عدد است از جمله رویکرد‌های کلی برنامه ۱۴۰۲ است.
شهابی نسب ادامه داد: دولت با برنامه بودجه ارائه شده معتقد به عدالت محوری است با این رویکرد که باید اقشار اسیب پذیر دیده شود مثلا ۳۶۰ هزار میلیارد تومان یارانه برای اسیب پذیر‌ها در نظر گرفته است.
وی گفت: کار امد سازی نظام حکمرانی و اصلاح ساختار بودجه از جمله کاهش وابستگی به نفت و کاهش هزینه‌ها چرا که اکنون حدود ۹۰ درصد بودجه صرف هزینه‌ها می‌شود.
شهابی نسب ادامه داد : در بودجه سال آینده اجرای طرح‌های پیشران و توسعه محور مانند توسعه سواحل مکران و یا انتقال آب خلیج فارس به مرکز کشور در دستور کار قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار